Pohjoispohjanmaalaiset ja kainuulaiset mediankäyttäjinä

suomalaiset_mediankayttajina_hero.jpg

Pohjoispohjanmaalaiset ja kainuulaiset mediankäyttäjinä

Onnellinen arki, hyvinvointi ja luotettavan tiedon etsiminen kokoaikaisen kiireen keskellä - mediaa käytetään moniin eri tarkoituksiin

Ihmiset kuluttavat mediaa päivittäin ikäryhmästä tai asuinpaikasta riippumatta. Toiset useita kertoja tunnissa, toiset harvemmin ja jotkut jopa elävät sitä, luovat sisältöjä ja vaikuttavat. Mediaa kulutetaan monella eri tavalla, tietokoneella, kännykällä, telkkariruudulta tai paperisena, reaaliaikaisena tai tallenteina.

Media on osa suomalaisten arkea, mutta millaisia pohjoispohjanmaalaiset ja kainuulaiset ovat mediankäyttäjinä?

Kolme ihmistyyppiä korostuvat mediankäyttäjinä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa

Sanoma jakaa pohjoispohjanmaalaiset ja kainuulaiset kahdeksaan segmenttiin sen mukaan, millä tavalla he käyttävät mediaa. Löydät alta kolme Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa korostuvaa käyttäjäryhmää. Yhdessä nämä kolme ryhmää kattavat yli puolet alueiden asukkaista.

KIIREINEN TASAPAINON
ETSIJÄ
22 %

kiireinen_tasapainonetsija_600x600.jpg

Haluan käyttää rahaa siihen, että tunnen itseni hyvinvoivaksi.

Kiireinen tasapainon etsijä käyttää aikaa tarjousten metsästämiseen. Hän haluaa tehdä hyvät kaupat silloin kun tekee, ja käyttää rahaa siihen, että tuntee itsensä hyvinvoivaksi. Merkittävän osan mediasisällöstään hän kuluttaa älypuhelimellaan.

Kiireinen tasapainon etsijä käy somessa aina kun se on mahdollista, katsoo ystävien kuulumisia ja siinä sivussa uutisia lukuisia kertoja päivässä. Hän on nopeasti kulutettavien sisältöjen someaddikti, joka viettää myös omasta mielestään liikaa aikaa kännykkänsä ruutua rullaten. Hän ei halua nähdä pelkkää kiiltokuvaa ja kauneutta vaan kaipaa myös rosoisempaa arkea rentouden saavuttamiseen.

Kiireisen tasapainon etsijän tavoittaa parhaiten mobiilimainonnalla uutismedioiden digisisällöissä ja somessa sekä radiomainoksilla.

VAKIINTUNUT ARJESTA NAUTTIJA
16 %

vakiintunut_arjestanauttija_600x600.jpg

Haluan asioida liikkeissä. Henkilökohtaisesti.

Vakiintuneelle arjesta nauttijalle lepo ja hyvä uni ovat tärkeitä. Hän suhtautuu elämään positiivisesti ja nauttii paljon omasta ajasta, niistä hetkistä, jolloin saa tehdä juuri niitä asioita kuin itse haluaa. Suomalaisia tuotteita ostamalla hän kokee tukevansa työllisyyttä ja kotimaisen tuotannon jatkuvuutta. Hän asioi paikallisissa liikkeissä ja on avoin ehdotuksille ostotilanteessa.

Vakiintunut arjesta nauttija kokee saavansa liikaa informaatiota joka puolelta ja haluaa rauhoittaa vapaa-aikansa medioilta sulkemalla kaikki laitteet. Hän katsoo tv-ohjelmat suorana silloin, kun ne tulevat, ja tilaa paperisen sanomalehden kotiinsa lukeakseen sen rutiininsa mukaisesti.

Vakiintuneen arjesta nauttijan huomion saa uutis- ja aikakausmedioissa sekä TV-ohjelmien yhteydessä.

LAATUTIETOINEN TIEDONHAKIJA 
15 %

laatutietoinen_tiedonhakija.jpg

Olen vähentänyt kuluttamistani eettisistä syistä.

Laatutietoinen tiedonhakija tuntee olonsa hyväksi silloin, kun hän tietää mitä maailmassa tapahtuu. Hänelle tuo onnea hyvä, tavallinen arki, jota hän vaalii pitämällä huolta kunnostaan, oppimalla uutta ja ruokkimalla luovuuttaan. Laatutietoinen tiedonhakija on vähentänyt kuluttamistaan, vaikka hänen ostovoimaindeksinsä on segmenteistä kaikista korkein. Hän haluaa palvelua ja asioi mieluiten liikkeessä henkilökohtaisesti. Hän ostaa paikallisten tuottajien tuotteita.

Laatutietoinen tiedonhakija tilaa sanomalehdet kotiin ja keskittyy rauhassa lukemaan laaja-alaisia artikkeleita. Hän on uutisaddikti, joka seuraa jatkuvasti uutisvirtaa ja kaipaa entistä enemmän luotettavan tahon tietoa. 

Laatutietoisen tiedonhakijan tavoittaa parhaiten uutismedioiden, sekä painetun että digin, ja aikakauslehtien parista, mutta myös radion ja television äärestä.

Kohdennetus-markkinoinnin-palvelut-ikoni.png

Sanoman verkostossa voit kohdentaa mainontaa haluamillesi mediankäyttäjäsegmenteille

Lue lisää

Mihin mediankäyttäjäryhmään sinä kuulut?

Selvitä oma mediankäyttäjäryhmäsi Segmenttipelillä!

Selvitä oma segmenttisi

Suomalaiset mediankäyttäjinä mediankäyttösegmentointi

Haluatko kuulla lisää pohjoispohjanmaalaisten ja kainuulaisten kulutustottumuksista?

Ota meihin yhteyttä

Lue lisää suomalaisista mediankäyttäjinä