Hailian manifesti HS:n etusivulla puhutti ja tavoitti

Mediassa keskusteltiin viime talvena tuontikaloista ja siitä, että Suomessa syödään edelleen paljon venäläisten troolareiden kalastamaa seitiä kalapuikkojen muodossa. Hailia halusi edelleen herätellä päättäjiä ja kuluttajia tuontikalan häkellyttävästä määrästä ja samalla kotimaisen kalan mahdollisuuksista. Keinoksi valikoitui manifesti Helsingin Sanomien etusivulla.
”Ilmoituksessamme halusimme osoittaa arvoja ja tavoitteita, jotka ovat meille tärkeitä ja joiden päälle koko Hailia on perustettu: kotimaisuus, vastuullisuus ja ylipäänsä nykyistä fiksumpi kalatalous. Haluamme tuoda ratkaisun siihen, että täällä Itämeren rannalla, tuhansien järvien maassa ei tarvitsisi suosia enää eettisesti arveluttavia, ympäristö- ja ihmisoikeusnäkökulmista kyseenalaisia tuontikaloja, kuten esimerkiksi tonnikalaa ja seitiä. Tilalla soisi olevan arvokkaita meriemme villikaloja”, kertoo Hailian toimitusjohtaja Michaela Lindström.
Hailia on kehittänyt Itämeren pikkukaloista tuotteita, jotka kilpailevat hinnaltaan tuontikalojen kanssa, ovat maistuvia ja helppokäyttöisiä raaka-aineita sekä kaiken lisäksi kotimaisia.
”Suomessa vain viidennes kalasta on kotimaista. Olemme miettineet, mikä kohina syntyisikään, jos sama pätisi esimerkiksi lihaan ja maitoon. Kalan osalta heikko omavaraisuus otetaan herkemmin annettuna. Olemme vielä pieni toimija, mutta tarjoamme yhden ratkaisun kotimaisen kalan kysyntään. Markkinoilla on selkeä kotimaisen kalan muotoinen aukko ja näin rako menestyksekkäälle liiketoiminnalle, mutta samalla meitä ajaa eteenpäin koko kotimaisen kalan, Itämeren ja ympäristön edun ajaminen.”
Foppan maksuratkaisu apuna
HS etusivun mainospaikka oli Hailialle iso investointi. Hailia otti avuksi Sanoman yhteistyökumppani Foppan rahoitusratkaisun. Markkinoinnin kasvurahoittaja Foppa tarjoaa joustavia maksuvaihtoehtoja markkinointi-investoinneille.
”Kaikki sijoittajamme, Heino Group, Nordic Food Tech Venture Capital sekä Tradeka-yhtiöt, halusivat ravistella ja herätellä näyttävällä tavalla. HS:n etusivu toimi tosi hyvin. Se huomattiin, ja saimme paljon yhteydenottoja, liikennettä verkkosivuille ja runsaasti positiivista palautetta. Se on toiminut myös jäänmurtajana ja puheenaiheina, kun käymme tapaamassa asiakkaita”, Lindström kertoo.
Yhteistyö Foppan ja Sanoman kanssa sujui moitteettomasti. Palvelu oli ystävällistä ja joustavaa, ja meidän tarpeisiimme löytyi sopiva ratkaisu.