Näkyvyyttä oikeassa kohderyhmässä – The Voice of Finland -ohjelmayhteistyö kasvatti Kotipizzan myyntiä
Kotipizza oli keväällä 2019 lanseeraamassa uutta tuotekonseptia, Pepsin Spire-juoma-automaattia, jolla voi lisätä hanajuomiin makushotteja. Konsepti on Suomessa ainutlaatuinen ja yksinoikeudella Kotipizzalla.
The Voice of Finland tavoittaa erinomaisesti lapsiperheet, joihin kuuluvat ovat todennäköisemmin kiinnostuneita juomien maustamismahdollisuudesta.
”The Voice of Finland -yhteistyö lähti kohderyhmäajattelusta. Uskoimme vahvasti saavamme The Voice of Finlandin kautta hyvän peiton ja toistuvaa näkyvyyttä oikeassa kohderyhmässä. Lisäksi tarjolla oli elementtejä, joita ohjelmayhteistyössä ei ole aiemmin tehty: pääsimme takahuoneen puolelle rakentamaan Kotipizzan näköistä ravintolamaailmaa”, Kotipizzan markkinointijohtaja Rainer Lindqvist kertoo.
Artistihaastattelut tehtiin bäkkärillä, joten Kotipizza ja Pepsi saivat runsaasti näkyvyyttä yhden jakson aikana. Lisäksi Redraman tiimi vieraili Kotipizzan ravintolassa. Vierailusta nähtiin ohjelmassa insertti, jossa nostettiin luontevasti ja ohjelmaan sopivasti esiin Kotipizzaa sekä Pepsin makushottiautomaattia.
Ohjelman aikana katsojia aktivoitiin hybridi-tv:n puolelle äänestämään suosikkiaan. Äänestäjät saivat samalla osallistua Kotipizzan lahjakorttien arvontaan.
”Hybridi-tv toimi tosi hyvin”, Lindqvist toteaa. ”Vaikka meillä olikin hyvät palkinnot, yllätyin hybridi-tv:n kautta arvontaan osallistuneiden määrästä.”
Sanoman tarjoama tuotantoapu helpotti kampanjan rakentamista.
”Monikanavaisen yhteistyön imagolliset vaikutukset ovat kiistattomia. Brändiattribuutit ovat olleet nousussa koko ajan ja myynnin kasvu oli 11 prosenttia huhtikuussa. Ihan varmasti osasyynä tässä on Voice of Finland -yhteistyö”, Rainer Lindqvist summaa.
Kuva: Rainer Lindqvist, Kotipizzan asiakkuudesta Sanomalla vastaava client manager Heidi Isohanni ja luova strategi Mervi Niittynen
Kotipizza Groupin markkinointijohtaja Rainer Lindqvist kertoo videolla, miten The Voice of Finland -yhteistyö sai myynnin kasvuun:
Tavoite
Pepsi lanseerasi keväällä 2019 yksinoikeudella Kotipizzan hanajuomiin makushotit. Tavoitteena oli rakentaa tunnettuutta ja varmistaa uusien juomatuotteiden linkitys Kotipizzaan ja pizzoihin. Kohderyhmänä olivat lapsiperheet.
Toteutus
The Voice of Finland -ohjelmayhteistyö tavoitti kohderyhmän ja toi uutuustuotteen sen tietoisuuteen. Vahvalla, sisällöllisellä ohjelmayhteistyöllä herätettiin kohderyhmän kiinnostus ja varmistettiin viestien läpimenovoima.
Kokonaisuus sisälsi ohjelman takahuoneen brändäyksen Kotipizzan ravintolaksi, näkyvyyttä ohjelmasisällössä, mahdollisuuden äänestää suosikkilaulajaa ja osallistua Kotipizzan lahjakorttien arvontaan hybridi-tv:n välityksellä, bannerimainontaa Sanoman verkostossa sekä postauksia The Voice of Finland -ohjelman Instagramiin.
Kotipizzan ohjelmayhteistyötunnisteet nähtiin livelähetysten ja niiden uusintojen alussa, lopussa ja katkoilla sekä Ruutu.fi:ssä.
Tulokset
The Voice of Finland -kausi keräsi Nelosella keskimäärin 815 000 katsojaa viikoittain yli 10-vuotiaiden ikäryhmässä. Suorat lähetykset keräsivät viikoittain noin 725 000 katsojaa (10+). Ohjelmalla tavoitettiin erityisesti Kotipizzalle tärkeä lapsiperheiden kohderyhmä.
Kotipizzan näköiseksi brändätty bäkkäri sai paljon positiivista palautetta. Bäkkärillä tehtiin muun muassa artistihaastattelut, joten se oli luonteva osa ohjelman kokonaisuutta. Lisänäkyvyyttä Kotipizza sai 5.4. lähetyssä livessä, jonka insertissä Redraman tiimi vieraili Kotipizzan ravintolassa. Insertissä tuotiin ohjelmaan sopivalla tavalla esiin Kotipizzan ilmettä, Kotipizzoja sekä Pepsin makushottiautomaattia.
Kotipizzan tarjoama äänestysmahdollisuus hybridi-TV:n kautta oli menestys. Palvelu avattiin lähes 300 000 kertaa, ääniä annettiin lähes 69 000 kappaletta ja Kotipizza-lahjakorttien arvontaan osallistui yli 13 000 katsojaa.
Monikanavaisen yhteistyön imagolliset vaikutukset ovat kiistattomia. Brändiattribuutit ovat olleet nousussa koko ajan ja myynnin kasvu oli huhtikuussa 11 prosenttia. Ihan varmasti osasyynä tässä on Voice of Finland -yhteistyö.