Lempi Kodinhoito nousi monimediallisella kampanjalla alansa tunnetuimpien brändien joukkoon

Lempi Kodinhoito on brändinä vasta muutaman vuoden ikäinen, vaikka yritys on toiminut alalla jo useita vuosia.
”Vuonna 2021 ostimme Stella Kotipalveluilta siivousliiketoiminnan. Kaupan myötä tuli paljon uusia asiakkaita ja työntekijöitä, uusi omistaja ja uusi brändi”, kertoo Lempi Kodinhoidon toimitusjohtaja Leena Meri.
Tuore brändi lähti hakemaan tunnettuutta panostamalla vahvasti brändimarkkinointiin ja ottamalla käyttöön markkinoinnin kasvurahoittaja Foppan joustavat maksuratkaisut. Yhdessä Foppan kanssa lähdettiin rakentamaan monimediaista, erottuvaa kampanjaa Sanoman kanaviin. Kampanja koostui tv:stä, radiosta, digistä ja Helsingin Sanomien etusivusta.
Tv-mainonta herätti huomion
”Kun lähdimme Foppan kanssa suunnittelemaan kokonaisuutta, edessä oli valkoinen paperi. Hesarin etusivu on varmaan jokaisen yrityksen unelma. Taisin itse esittää toiveen etusivun ilmoituksesta ja tv-kampanjasta”, Meri kertoo.
Isot markkinointipanostukset toivat merkittävän kasvun Lempi Kodinhoidon tunnettuuteen. Lempi nousi siivousalan neljänneksi tunnetuimmaksi brändiksi neljässä kuukaudessa. Kampanjatutkituksen mukaan ihmiset olivat huomanneet erityisesti televisiomainontaa.
”Lähdimme televisioon huumorilla, jonka on tunnetusti vaikea laji. Meitä kyllä jännitti, saammeko kaikki Suomen anopit niskaamme. Hyvä mainonta herättää aina tunteita. Jälkikäteen en kyllä muuttaisi mitään.”
Vuoden huipuissa tv-filmeistä tuli hopeaa.
Kampanjalla vaikutettiin siivouspalvelujen mielikuviin
”Kotisiivous voidaan edelleen mieltää luksustuotteeksi. Halusimme tuoda esiin sitä näkökulmaa, ettei se ole pelkkää puhtautta vaan arjen helppoutta. Parasta oli kuulla erään asiakkaan palaute: avioriidat ovat loppuneet 95-prosenttisesti sen jälkeen, kun siivooja alkoi käydä.”
Hintamielikuvaakin haluttiin taklata.
”Kotitalousvähennys on ollut Suomessa 20 vuotta, mutta sen mekaniikka on edelleen vieras ihmisille. Kotitalousvähennyksen myötä siivouksen tuntihinta jää alle kahdenkympin.”
Uudenvuodenaattona Lempi viestitti Helsingin Sanomien etusivulla, että siivoojan työ on arvostetumpaa kuin toimitusjohtajan. Teko herätti paljon hyvää keskustelua ja arvostusta alan ammattilaisten parissa, ja Meri päätyi puhumaan aiheesta puhtausalan seminaariin.

Ennätyksellinen määrä kävijöitä verkkosivuille
Markkinointitoimenpiteet kasvattivat Lempin verkkosivujen kävijämäärää selvästi. Vuoden takaiseen verrattuna ensimmäisen täyden kampanjakuukauden kävijämäärä kasvoi 225 prosentilla.
Meri arvostaa Foppan ammattitaitoa.
”Saimme mediavalintojen lisäksi sparriapua sisällön osalta. Kaikki pelasi täydellisesti ja Sanoma toteutti kampanjan niin kuin halusimme. Ei ole kuin hyvää sanottavaa", Meri summaa.
Sanoman etuna on monikanavaisuus. On helpompi toimia yhden talon kanssa, jonka kautta saa koko mediapaletin.