Pihapaja sai uusilla sivuilla ja tehokkaalla Google-mainonnalla asiakashankinnan kasvuun

Haaste
Funktumin liiketoiminnan kasvattaminen viherrakentamisen ja kivitöiden palveluissa, mutta rajalliset markkinoinnin resurssit ja edellytykset. Sivuston saattaminen uuteen uskoon.
Ratkaisu
Uusi ja moderni Pihapaja-sivusto avaimet käteen -periaatteella. Lisäksi kuukauden mittainen Google-kampanja, jolla houkuteltiin uusia kävijöitä ja yhteydenottoja.
Funktum Oy on vuonna 2019 perustettu kahden henkilön yhtiö, joka keskittyi viime vuoteen asti lasten liikuntapalveluihin. Korona-aika kuitenkin hiljensi alan, jolloin Funktum päätti keskittyä toiseen, viherrakentamisen ja kivitöitä tarjoavaan Pihapajan liiketoimintaansa.
Pihapaja tarjoaa pihojen rakentamiseen ja hoitoon liittyviä palveluita, kuten kivetyksiä ja terassien pystytystä. Asiakkaisiin lukeutuvat niin yksityisasiakkaat kuin taloyhtiöt Uudellamaalla. Liiketoiminnalle haettiin uutta puhtia, ja tätä lähdettiin rakentamaan sivustojen kautta.
Jotta uudet asiakkaat löytäisivät helposti Pihapaja-sivuston ja sen palvelut, olemassa olevat sivustot piti saattaa ajan tasalle ja houkuttelevaan muotoon. Funktumin toiminta kuitenkin piti tekijät kiireisinä, joten tarjosimme apua uuden sivuston toteuttamiseksi alusta loppuun.
Uudenaikaiset ja löydettävät sivut
Alkukesästä 2021 uuden Pihapaja-sivuston työstäminen alkoi. Funktum halusi paitsi visuaalisesti miellyttävät myös sisällöltään asiantuntevat sivut. Aikataulu oli myös haastava; uusi sivusto haluttiin maailmalle mahdollisimman nopeasti.
Funktumin perustaja Sampsa Visuri toivoi sivuista näyttäviä ja toimialaa tukevia.
"Halusimme tavoittaa uusia asiakkaita ja saada samalla sivut, jotka tukisivat markkinointia. Markkinoinnissa suurin haasteemme on ollut se, että se vaatii paneutumista ja aikaa. Omat resurssimme ovat rajalliset." Visuri kertoo.
Tuotimme sisällöt ja sivut avaimet käteen -periaatteella. Kotisivutiimin sisällöntuottaja Aaro Hallamurto haastatteli asiakasta ja toteutti toimialaa tukevat sisällöt. Visuaalisuus oli myös huomattavassa roolissa uuden sivuston suunnittelussa. Viherrakentamisen asiakkaat usein hakevat tietynlaisia ratkaisuja, jolloin silmiä hivelevät sivut ovat kaiken a ja o.
Uusi sivusto toimitettiin reilun kuukauden aikana tilauksesta, jo heinäkuun lopussa. Sivut esittelevät viherrakentamiseen ja pihatöihin liittyviä palveluita selkeästi ja visuaalisesti miellyttävällä tavalla.
Paljon yhteydenottoja lyhyen ajan sisällä
Sivuston valmistumisen jälkeen asiakaspäällikkömme Katja Kvistin ehdotuksesta toteuttiin myös Googlen testikampanja pienellä budjetilla. Uusi sivusto ja reilun kuukauden kestänyt kampanja tuottivat runsaasti yhteydenottoja, mistä Visuri oli iloinen.
"Yhteydenottojen määrä yllätti minut positiivisesti – se oli oikein hyvä suhteessa kampanjan arvoon", Visuri toteaa.
Sadan euron Googlen hakusanamainonnan kampanja kohdennettiin Helsingin, Vantaan ja Espoon alueelle, missä Funktumin kohderyhmät sijaitsevat. Hakusanat liittyivät viherrakentamiseen, kivitöihin ja viheralueiden hoitoon.

Kampanjan aikana yhteydenottoja tuli reilut 10. Nyt määrä on yli tuplaantunut.
"On tärkeää, että kotisivuille tulee kävijöitä, mutta vielä tärkeämpää on saada uutta myyntiä." Visuri huomauttaa. Siksi sivustot on optimoitu löydettävyyden kannalta ja uudet asiakkaat löytävät helposti tavan saada yhteyden Pihapajaan, myös mobiilisti.
Arvokasta ja kustannustehokasta yhteistyötä
Visuri on kiitollinen, että tekemämme työ ei sitonut häntä kiireisen arjen hulinassa. Visuri ja Kvist toki asettivat markkinoinnin raamit yhteistyössä, mutta työn toteutti tiimi ammattilaisiamme.
"Saimme hyvännäköiset, ammattimaiset sivustot, ja tätä lähdimme hakemaan", Visuri iloitsee.
Myös asiakkuuspäällikkömme Katja Kvist toteaa yhteistyön olleen hedelmällinen.
"Asiakkaalle oli tärkeintä saada sivut helposti ja kustannustehokkaasti. Kustannukset pysyivät hyvin hallittavissa", Kvist summaa.
Yhteistyössä asiantuntijoistamme olivat mukana myös, kotisivusuunnittelija: Tiina Laine, sisällöntuottaja: Aaro Hallamurto sekä digimarkkinointi ja Google asiantuntija: Mira Köykkä.
Funktum on huomannut, että kysyntä uudella alalla on osoittautunut vilkkaaksi. Yhtiö on tilannut Pihapajalle lisää Google-mainontaa vuoden 2022 alkuun, kun talvisesonki lähestyy loppuaan. Lisäksi pohdinnassa on muitakin mainonnan muotoja, kuten klikkihinnoiteltua mainontaa.
"On helppoa, kun on joku, joka osaa tehdä nämä asiat paremmin ja nopeammin", Visuri sanoo.
Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa sitten aloittaa?