Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

ROMI-mallinnuksella vauhtia kasvuun

Tutorhouse on kasvattanut alkuvuoden aikana kokonaismyyntiään yli 20 prosenttia ja median ROI:ta yli 33 prosenttia optimoimalla mediavalikkoaan.
Case Tutorhouse artikkelikuva
22.4.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Mittaaminen

Yksityisopetusta ja pienryhmäkursseja peruskoululaisille ja lukiolaisille tarjoavan Tutorhousen liiketoiminnan haasteena on kohderyhmän, nuorten ja heidän vanhempiensa, tavoittaminen.

”Tavoittelemme perheitä, joissa on teinejä. Yksi perhe on fokuksessa ehkä kuusi vuotta, joten uusia asiakkaita pitää tavoitella jatkuvasti ja optimaalista mediamixiä pitää oikeasti hakea. Meillä ei ole varaa heitteillä panoksia sinne tänne ja kokeilla kaikkea. Näin on kuitenkin jouduttu tekemään, sillä emme ole saaneet varmuutta siitä, mitä nappia painamalla meille tulee kauppaa”, kertoo Tutorhousen toimitusjohtaja Pekka Impiö.

ROMI-mallinnuksella strateginen näkymä markkinointiin

Tutorhouse otti avuksi Sanoma Analytics Managerin ROMI-mallinnuksen, jossa analysoidaan myynti- ja kampanjadatan perusteella sitä, paljonko kampanjat ovat tuoneet lisämyyntiä ja millainen sijoitetun pääoman tuotto syntyy eri kanaviin sijoitetuille euroille. 

”Olemme tehneet valintoja ja poisvalintoja ensimmäisten tulosten pohjalta. Nyt näyttää siltä, että olemme menossa oikeaan suuntaan. Emme ole tehostaneet pelkästään Sanoman mediamixin käyttöä, vaan myös muita käyttämiämme kanavia”, Impiö kertoo.

ROMI-mallinnusyhteistyö Tutorhousen kanssa alkoi vuodenvaihteessa. Sitä ennen oli kerätty päiväkohtainen myyntidata kolmen vuoden ajalta ja data kaikista tehdyistä markkinointitoimenpiteistä. Tämän jälkeen käynnistyi datamallinnustyö Sanoman ja Sellforten tiimien kanssa.

”Myyntidata on tietenkin yksi markkinoinnin tuloksellisuuden mittari, mutta emme tienneet syy-seuraussuhdetta. Tämän työkalun kautta on mahdollista saada kokonaisvaltainen ja hyvin strateginen näkymä markkinointiin. ROMI-mallinnus on äärimmäisen kiinnostava mahdollisuus analysoida ja optimoida kokonaisvaltaisesti markkinoinnin tuloksellisuutta”, Impiö kiittää.

Brändimainonta on lisännyt kauppaa

”Tiukka ydinkohderyhmiin keskittyminen on toiminut Tutorhouselle parhaiten”, kertoo Sanoman ROMI-mallinnuspalveluista Customer Success Manager Anssi Saresvuo.

Myös viestikärkien hiomisella ja brändimainonnan osuuden kasvattamisella on ollut vaikutusta myynnin kehittymiseen.

”Olen yllättynyt siitä, miten suuri merkitys brändimainonnan lisäämisellä on ollut kaupan tuomiseen. Näyttäisi siltä, että brändimainokset tuovat meille hyvin kauppaa”, Impiö toteaa.

Tutorhousella on tilaaja-asiakkaita ja käyttäjäasiakkaita, jotka ovat keskenään täysin erilaisia ja käyttävät eri medioita.

”Tutkimuksemme mukaan tärkein ostomotiivi lisäopetuksen hankkimiseen on nuoren oma toive. Tämän takia meidän pitää entistä tarkemmin miettiä, miten saamme vanhempien lisäksi kiinni nuoret”, Impiö kertoo.

Nuorten tavoittamiseen haetaan uusia kanavia. Seuraavaksi kokeillaan vaikuttajamarkkinointia ja Aku Ankkaa.

ROMI-mallinnuksen tulokset näyttävät, että Tutorhouse on kasvattanut kokonaismyyntiään yli 20 prosenttia ja median ROI:ta, eli sijoitetun pääoman tuottoa, yli 33 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

”Kasvu on todellinen ja hyvä. Palvelun vahvuus ovat kokonaisvaltainen, strateginen näkymä markkinoinnin tehostamiseen. Sen avulla voi löytää uusia kanavia, joita ei aiemmin tullut ajatelleeksikaan”, Impiö toteaa.

Anssi Saresvuon mukaan yhteistyö Tutorhousen kanssa on lähtenyt hyvin käyntiin.

”Sudenkuoppa tämäntyyppisessä mallinnusyhteistyössä saattaa olla, että asiakas ei lähtisikään toimimaan tekemiemme toimenpide-ehdotusten perusteella. On ollut ilahduttavaa huomata, että suosituksiamme on noudatettu ja lähdetty muokkaamaan tekemistä. Tätä kautta pääsemme yhdessä parhaimpaan lopputulokseen”, Saresvuo sanoo.

"Muutos aiheuttaa usein epäilyksiä ja vanhat toimintatavat ovat syvällä ihmisten rutiineissa ja tottumuksissa, joka taas saattaa johtaa paikalleen jäämiseen. Vaatii organisaatioilta rohkeutta ja tahtoa lähteä miettimään asioista uudella tavalla. Tutorhouse omaksui hienosti uuden tavan johtaa  markkinointiaan ja ketterän, kokeiluihin perustuvan toimintamallin. Se on mahdollistanut pääsemisen loistaviin tuloksiin."

Seuraavaksi Tutorhousen kanssa paneudutaan luovan osuuden merkitykseen. Työllä päästään kiinni siihen, mitkä viestikärjet toimivat parhaiten.

”Kokonaisvaltaisuus on tässä työssä kaiken A ja O. On tärkeää ymmärtää mediapaletin, brändin ja luovan osuuden merkitys kokonaisuudessa. Se on tämän mallinnustyökalun suurin etu”, Saresvuo summaa.

Kuva: Anssi Saresvuo ja Pekka Impiö

Kiinnostuitko? 

Tutustu markkinoinnin mittaamisen palveluihin

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Orion hyödyntää monipuolisesti Sanoman tutkimustietoa

    Julkaistu
    21.9.2023

    ”On tärkeää pysyä ajan tasalla siitä, miten kuluttajien käyttäytyminen muuttuu”, Orionin Customer Insight Manager Tanja Kipinoinen sanoo.

    Lue asiakastarina
  • Valopilkun markkinoinnin tehokkuus parani muutamassa kuukaudessa 33 prosentilla

    Julkaistu
    7.8.2023

    Brand Tracking ohjaa mainonnan suuntaa, ja ROMI-mallinnus tuo lisää tehoa mainonnan optimoinnilla. Valopilkun Tytti Strandingin mukaan markkinoinnin toimenpiteitä tulee mitata ja johtaa datalla.

    Lue asiakastarina
  • Markkinointitoimisto Parceron ja Sanoman välinen yhteistyö luo lisäarvoa asiakastyöhön

    Julkaistu
    17.5.2023

    Mainos- ja markkinointitoimistojen sekä Sanoman välinen yhteistyö pitää sisällään paljon muutakin kuin mediaostoja. Parceron kanssa se on ollut muun muassa yhdessä kehittymistä ja luovaa sparrausta.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • Sanoma on Valopilkun markkinoinnin luottokumppani

    Julkaistu
    18.11.2022

    Monikanavaisella markkinoinnilla ja johdonmukaisella mittaamisella on päästy huikeisiin tuloksiin.

    Lue asiakastarina
    Case Valopilkku Terhi Salmi ja Tytti Stranding artikkelikuva
  • Monimediatutkimus auttoi Metsien Suomi -viestintähankkeen vaikuttavuuden mittaroinnissa

    Julkaistu
    25.10.2022

    Metsien Suomi on metsäalan yhteinen viestintähanke, jonka tehtävänä on kertoa pohjoisten metsien käytön kestävyydestä ja käytön tarjoamista ratkaisuista. Se haluaa tarjota myös faktatietoa Suomen metsistä ja niiden hoidosta. Ennen kaikkea hankkeen päämääränä on saada meidät kiinnittämään huomiota siihen, kuinka metsät ovat meillä Suomessa kaikessa mukana.

    Lue asiakastarina
    metsiensuomi_asiakasrefe.jpg
  • Kokemuksia mainostoimiston ja mediatalon yhteistyöstä: Ahooy Creative ja Sanoma

    Julkaistu
    14.10.2022

    Mitä tapahtuu, kun samaan pöytään istutetaan luovan toimiston markkinointi- ja suunnitteluosaaminen sekä Sanoman media- ja insight-ammattilaiset?

    Lue asiakastarina
    ahooyartikkelikuva.jpg
  • eKukka.fi haluaa tietää, mitä kuluttajat heistä ajattelevat – avuksi bränditutkimus

    Julkaistu
    7.10.2022

    eKukka.fi on kuluttajille suunniteltu ja täysin kotimainen kukkien ostamiseen tarkoitettu verkkopalvelu, jonka avulla voit ostaa kukkia kaikkialle Suomeen. Palvelussa on mukana yli 550 kukkakauppaa. Voit siis tilata kukkia helposti ja vaivattomasti omalta kukkakauppiaaltasi tai lähettää kimpun vaikka vähän kauemmaskin! eKukka.fi -palvelusta löydät myös kasvikirjaston, kukkavinkkejä ja tietoa kaikesta alaan liittyvistä asioista.

    Lue asiakastarina
    ekukka.fi kansikuva
  • Ei mutua vaan dataa

    Julkaistu
    20.5.2022

    Sanoman brand tracking -tutkimukset tarjoavat Valopilkulle vastauksia siihen, mikä on aidosti toimivaa.

    Lue asiakastarina
    Valopilkku artikkelikuva
  • Fiksuruoka – tutkimuspalvelut ja brändimarkkinointi osana kasvutarinaa

    Julkaistu
    7.6.2021

    ”Sanoman sparrausapu on ollut korvaamatonta.”

    Lue asiakastarina
    Juhani Järvensivu artikkelikuva
  • Uudenlainen koeajo Renault Capturilla

    Julkaistu
    25.9.2019

    Kesäkampanja kasvatti Renault Capturin tunnettuutta, harkintaa ja ostoaikomusta. Toteutus myös erottui muusta automainonnasta.

    Lue asiakastarina
    Hero-kuva Renault
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland