Black Friday – miten erotut vuoden mainoshälyisimpänä päivänä?
Black Friday
Miten erotut vuoden mainoshälyisimpänä päivänä?
Vuoden suurin myyntipäivä Black Friday on epäilemättä myös vuoden mainoshälyisin päivä, jopa viikko. Oli tulokulmasi sitten vahvasti taktinen tai vastaliikettä julistava, on selvää, että erottautua täytyy. Tälle sivulle olemme keränneet ideoita näyttävistä, oivaltavista, haltuunottavista ja erikoisemmista mainosratkaisuista niin digissä, printissä, radiossa kuin televisiossakin.
Tutustu ja ole yhteydessä hyvissä ajoin niin ehdit mukaan Suomen suurimpaan myyntipäivään! Vuonna 2022 Black Friday on 25. marraskuuta.
Black Friday -mainonnan tunnuspiirteet
Vahva taktisuus
Black Friday -markkinoinnissa on kyse myyntikampanjasta, jolloin oleellista on kyky kommunikoida tuote ja hinta mahdollisimman selkeästi.
Katso ehdotukset taktisiin ratkaisuihin
Ajoitus
Black Fridayssa ei ole enää kyse vain yhdestä päivästä, vaan kokonaisesta viikosta, jonka aikana kasvatetaan kysyntää h-hetkeä varten.
Katso vinkit pidempiaikaiseen vaikuttamiseen
Erottautuminen
Vahva taktisuus ja markkinoinnin ajoittuminen useammalle päivälle korostaa tarvetta erottautua massasta niin viestillä, luovalla toteutuksella kuin mainosratkaisullakin.
Katso keinot erottautumiseen
Vastaliike
Niille brändeille, joille taktinen myyntikampanja ei syystä tai toisesta istu, tarjoaa Black Friday mahdollisuuden tehdä arvopohjaista markkinointia, joka kiinnittää huomion.
Katso tärpit vastaliikkeeseen
Taktiset ratkaisut
Ehdotukset taktisiin ratkaisuihin
Turha sitä on kierrellä: Black Friday on vahvasti taktisten markkinointitoimenpiteiden päivä. Heittäydy siis rohkeasti päivän henkeen ja viesti ylpeästi tarjouksessa olevista tuotteestasi ja niiden hinnoista. Varmista erottautuminen suoraviivaisella viestillä ja korkealla toistolla, parhaan tuloksen saavuttamiseksi monimediaisesti.

Digimarkkinointi
dynaamisilla ratkaisuilla
Dynaaminen mainonta auttaa mainonnan personoinnissa ja sitä kautta mainonnan vaikuttavuuden parantamisessa. Digin inventaari täyttyy Black Fridayn aikana vauhdilla (erityisesti video), joten kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Voit myös aloittaa digikampanjan jo aikaisemmin ja kerätä reta-poolia.
Lue lisää dynaamisesta mainonnasta

Kiinteä liite
sanomalehdessä
Uutismedian haltuunotto 4- tai 8-sivuisella kiinteällä liitteellä pysäyttää lukijat* tarjousmainonnan pariin heti aamutuimaan ja mahdollistaa laajan valikoiman esittelyn. Liite näkyy myös digissä kokosivun paikalla karusellissa.
*Ostettavissa: Helsingin Sanomat, Aamulehti, Satakunnan Kansa ja alueellisesti HS paikallislehdet sekä Ilta-Sanomat
Lue lisää uutismedian ilmoitusliitteistä

Audion
etusivu
Kun haluat maksimoida yhden päivän tavoitettavat korvaparit, onnistuu se tehokkaasti audion etusivun avulla. Audion etusivu tarkoittaa mainosspottia jokaisella katkolla, kaikilla Sanoman radiokanavilla aina katkon ensimmäisenä mainoksena. Kannattaa huomioida, että etusivuja on myynnissä vain yksi per päivä.
Lue lisää audion etusivusta
Pidempiaikainen vaikuttaminen
Vinkit pidempiaikaiseen vaikuttamiseen
– Black Week
Yksi päivä on hujauksessa ohi ja siksi Black Fridayn ympärille onkin rakentunut kokonainen Black Week, joka kasvattaa kysyntää h-hetkeä varten. Esimerkiksi Google Trendsistä käy ilmi, että kiinnostus Black Fridayta kohtaan alkaa voimistua reilu viikko ennen varsinaista päivää. Luo siis kampanjallesi jatkuvuutta niin luovalla ratkaisulla kuin kanavavalinnoillakin.

Aikakausmedian
ratkaisut
Aikakauslehdet toimivat täydellisenä inspiraation luojana. Pohjusta Black Fridayta sisällöllisin keinoin ennen varsinaista myyntikampanjaa – anna ideoita, luo tarvetta ja pysy ihmisten mielissä.
Lue lisää aikakausmedian ratkaisuista

TV:n erikoisjatkuu ja
radion katkodominanssi
TV:n erikoisjatkuu kaappaa huomioarvon yllättävyydellään priimapaikalla. Promootio näytetään mainoskatkon ensimmäisellä ja viimeisellä mainospaikalla Jatkuu-tunnisteen yhteydessä. Radion katkodominanssi taas ottaa koko Black Weekin haltuun valitulla kanavalla. Viestistä on mahdollista tuottaa viikon ajalle useampi eri versio ja ne ajetaan katkon ensimmäisenä ja viimeisenä.
Kysy lisää myynnin yhteyshenkilöltäsi

Natiivi-
mainonta
Natiivimainonta on erinomainen tapa kasvattaa tietoisuutta tuotteesta tai palvelusta hyvissä ajoin ennen varsinaista ostospäivää. Se myös tarjoaa mahdollisuuden kertoa tuotteen tai palvelun ominaisuuksista perusteellisemmin ja ohjaa lukijaa ostopolulla eteenpäin.
Lue lisää natiivimainonnan ratkaisuista
Erottautuminen
Keinot erottautumiseen
Mainosten määrän lisäksi niiden viesti on usein hyvin samankaltainen. Tämä korostaa erottautumisen kriittisyyttä. Onneksi vaihtoehtoja on useita oivaltavista tai haltuunottavista toteutuksista erikoisempiin ratkaisuihin.

Digin näyttävät,
isot pinnat
Tyylikästä ja näyttävää tarjousmainontaa ei voi olla huomaamatta. Kun tähän yhdistää oivaltavan luovan ratkaisun esimerkiksi kontekstia tai rich mediaa hyödyntäen on hyvä huomioarvo taattu. Poikkeuksellisia mainosmuotoja on saatavilla myös printtiin.
Lue lisää digin isoista pinnoista

Ohjelmayhteistyö
radiossa tai TV:ssä
Ohjelmayhteistyö tarjoaa mainostajalle pääsyn radion ja tv:n rakastettuihin sisältöihin. Tarjoamme kutkuttavia mahdollisuuksia Black Friday -henkiseen ohjelmayhteistyöhön niin radiossa kuin telkkarissakin – ota yhteyttä ja kysy lisää!
Katso Kotipizzan case ohjelmayhteistyöstä
Vastaliike
Tärpit vastaliikeeseen
Ensin sitä tekivät edelläkävijät, mutta nyt siitä on tullut laajemmin vastuullisuutta korostavien yritysten vastarintaliike Black Friday -kulutusjuhlalle. Paradoksaalista kyllä, vastaliikkeellä on usein myös kaupallista hyötyä. Vähimmilläänkin se rakentaa brändiä ja viestii isolle yleisölle merkityksestä ja arvoista, joiden takana brändi ja yritys seisoo.

Uutismedian ratkaisut
Helsingin Sanomien etusivua parempaa paikkaa ei ole tärkeän asian julistamiseen, mutta myös printin kokosivun ja aukeaman paikat Aamulehdessä ja Satakunnan Kansassa tarjoavat viestillesi pinnan, joka varmasti huomataan.
Lue lisää uutismediasta
Kirjoituksia markkinoinnista

Radion tekijät: Jussi Ridanpää

Neljä hyvää syytä valita Sanoman uutismedia

IS on myös syventävien sisältöjen koti

BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

Case Julkee x Lempee – erottuvaa ja vaikuttavaa mainontaa Sanoma Ad Managerin avulla
