Digimissio

Informaatioaihiot menevät myllyyn, joka jauhaa tiedon kullaksi.

Kullanarvoista dataa

Kullanarvoista dataa

Missiomme on kehittää vaikuttavaa digimarkkinointia yhdessä kanssasi, hyvä markkinoija. Digissä vaihtoehtoja on valtavasti – niin mittareissa kuin mainosmuodoissa. On algoritmeja, tekoälyä, optimointia ja automaatiota. Keskeistä onnistumisen kannalta on hyvä pohjatyö. Menestys on suunnittelua.

Sinä tunnet asiakkaasi. Mekin tunnemme heidät. Käyttäväthän he Sanoman sisältöjä päivittäin. Yhdistämällä osaamisemme pystymme tekemään yhteistyöllä entistäkin vaikuttavampaa markkinointia. Laatusisältöjen kautta meille kertyy päivittäin valtava määrä dataa, jonka avulla voimme tarjota sinulle kohderyhmäymmärrystä ja tehokkaita ratkaisuja. Kullanarvoisen datan avulla autamme sinua tekemään entistä vaikuttavampaa markkinointia laadukkaassa, viestiäsi tukevassa mediaympäristössä aina juuri oikealle kohderyhmälle suunnattuna. Yhdessä saamme sanomasi perille ja euroiksi.  

Sanoman verkoston edut

  • Puhuttelet nopeasti suuria yleisöjä tai kohdennat tarkasti
  • Laadukas ja luotettava ensimmäisen osapuolen data – löydämme oikeat yleisöt juuri sinun tarpeisiisi
  • Monipuolisen ja korkealaatuisen sisällön ansiosta, brändisi näkyy luotettavassa ja turvallisessa mediaympäristössä
  • Tavoitat yleisösi juuri sillä tavalla kuin haluat – suorakampanjalla tai ohjelmallisesti
Kultahippu
Nainen ja mies laiturilla, turkoosi vesi

Case Detur – Mainosviestit timanttisiksi

Case Detur – Mainosviestit timanttisiksi

Tavoite:

Detur halusi ymmärtää paremmin kohderyhmäänsä verkkosivukävijöiden kautta. Keitä kävijät ovat? Ketkä ostavat matkoja? Mitä kiinnostuksen kohteita kävijöillä on? Miten he käyttävät mediaa? Ja ennen kaikkea miten tätä tietoa voisi käyttää vaikuttavampaan digitaaliseen markkinointiin.

Ratkaisu:

Päädyimme ratkaisuun, jossa vertasimme Deturin verkkosivukävijöistä saatavaa dataa  Sanoman tekemään mediankäyttösegmentointi- sekä Atlas-tutkimusdataan. Analysoimme dataa sivuston kävijöistä asentamalla Deturin sivustolle seurannan. Dataa tutkittiin yhden kuukauden ajalta.

Casen opit digimarkkinoinnin vaikuttavaan suunnitteluun

Löydökset:

Seurannan avulla saimme selville mm. että:

  • suuret ikäluokat (45+) korostuivat kävijöissä ja nuoremmat ikäryhmät alikorostuivat
  • valtaosa kävijöistä tuli pääkaupunkiseudun ulkopuolelta
  • yleisö oli selvästi hintatietoista
  • kävijöissä korostui vahvasti kaksi Sanoman mediankäyttösegmenttiä: uteliaat suunnannäyttäjät ja vakiintuneet arjesta nauttijat. Nämä kaksi segmenttiä olivat myös kooltaan sivuston isoimmat käyttäjäryhmät. Mediankäyttösegmenteistä voit lukea lisää täältä

Hyödyntämällä Atlas- ja mediankäyttösegmentointidataa pääsimme pureutumaan vielä syvemmälle siihen keitä verkkosivukävijät ovat, mitkä asiat heitä kiinnostavat ja mitä medioita he kuluttavat. Uteliaat suunnannäyttäjät ja vakiintuneet arjesta nauttijat poikkeavat toisistaan hyvin paljon. Demografiat, kiinnostuksen kohteet ja elämän motivaattorit ovat näissä ryhmissä hyvin erilaisia. Utelias suunnannäyttäjä on median suurkuluttaja, jonka tavoittaa parhaiten mobiilin ääreltä, niin some- kuin muiden digitaalisten sisältöjen parista. Vakiintunut arjesta nauttija on taas kiinnostunut digitaalisista uutissivuista ja  viihtyy erityisesti TV-ohjelmien ja painettujen lehtien parissa.

Kohderyhmiä tulisikin puhutella eri tavoin, jotta mainonnan sisältö olisi kohderyhmille mahdollisimman relevanttia ja kiinnostavaa.

Utelias suunnannäyttäjä

Utelias suunnannäyttäjä

  • Kohderyhmän koko: 412 000
  • Elämän motivaattorit: huolettomuus, itsensä hemmottelu, juhliminen
  • Matkan valintaperusteet: matkan hinta, äkkilähdöt
  • Mediankäytön motiivit: halu olla mukana menossa, osallistuminen, viihtyminen
Nuorempi nainen ja mies

Esimerkki kohderyhmälle räätälöidystä mainoksesta:

Detur banneri, nuoret

Vakiintunut arjesta nauttija

Vakiintunut arjesta nauttija

  • Kohderyhmän koko: 527 000
  • Elämän motivaattorit: tavallinen hyvä arki, hyvä uni & lepo, onnellisuus
  • Matkan valintaperusteet: matkan hinta, majoituksen mukavuudet
  • Mediankäytön motiivit: arjessa viihtyminen, positiivisuus, luotettavuus
Vanhempi nainen ja mies

Esimerkki kohderyhmälle räätälöidystä mainoksesta:

Detur banneri, seniorit

Kohderyhmien tavoittaminen

Mainonnan kohdentaminen digitaalisesti uteliaille suunnannäyttäjille ja vakiintuneille arjesta nauttijoille on varsin helppoa, koska ne löytyvät ostettavina kohderyhminä Sanoman verkostosta. Nämä kohderyhmät ovat potentiaalisia matkan ostajia pidemmällä aikavälillä, joten näihin kannattaakin vaikuttaa brändillisellä kulmalla heitä kiinnostavilla viesteillä. Lähemmäs itse matkan ostoa päästään yhdistämällä segmentit matkailun kiinnostus – kohdennukseen sekä hyödyntämällä matkailun ostoaie –kohdennusta.

Mediankäyttösegmentoinnista selvisi myös että vakiintuneet arjesta nauttijat viihtyvät erityisesti TV ohjelmien ja sanomalehtien parissa. Heitä olisikin hyvä tavoitella myös näistä medioista, jotta varmistetaan tämän kohderyhmän riittävän laaja tavoittaminen.

Ostosuppilo
  • kohdennus segmenteille
    (kohderyhmän koko 2,2  milj. laitetta)
  • segmentti + matkailun ostoaie –kohdennus
    (kohderyhmän koko 640.000 laitetta)
  • matkailu ostoaie
    (kohderyhmän koko 70.000 laitetta)
Data

Casen opit digimarkkinoinnin vaikuttavaan suunnitteluun

Case Detur - opit

  • Tunne verkkosivukävijäsi. Kun tunnet kävijät paremmin, voit kohdentaa mainontaa tehokkaammin ja räätälöidä viestit kohderyhmiä kiinnostaviksi
  • Räätälöi ja kohdenna. Sama viesti mainonnassa ei toimi kaikille. Puhuttele kohderyhmiä heille merkityksellisillä asioilla
  • Hyödynnä dataa monipuolisesti. Hyödynnä mahdollisuuksien mukaan useita datalähteitä, jotta saat riittävän ymmärryksen kohderyhmistäsi
  • Huomioi monikanavaisuus. Varmista kohderyhmän riittävä tavoittavuus läpi mediaryhmien. Monikanavaisuus myös tutkitusti lisää mainonnan tehoa.

Tämä case on vain yksi esimerkki siitä, miten voimme hyödyntää dataa asiakkaidemme hyväksi. Kerro meille tavoitteistasi ja tarpeistasi. Mietitään yhdessä, miten saamme datamme valjastettua palvelemaan juuri sinun tarpeitasi.

Sanoman verkosto:

  • 260 milj. – joka viikko verkostomme kautta kertyy lähes 260 000 000 sivulatausta
  • Yli 300 valmista kohderyhmää - löydämme oikeat yleisöt juuri sinun tarpeisiisi

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä yhteyshenkilöösi tai jätä tietosi lomakkeella ja palaamme asiaan mahdollisimman pian.
Sanoman data

Sanoman data ja sen hyödyntämismahdollisuudet