Hot from Cannes Lions

cannes lions
Hot from Cannes Lions Sanomatalon Mediatorilla 21.8.2018

Kuumimmat puheenaiheet ja kiinnostavimmat trendit maailmalta


Hot from Cannes Lions -tilaisuus järjestettiin elokuun lopulla Sanomatalon Mediatorilla. Se tarjosi reilulle sadalle osallistujalle tiiviin kattauksen kesäkuussa järjestetyn festivaalin kuumimmista puheenaiheista sekä kiinnostavimmista mainoskilpailussa nousseista trendeistä. 

Cannes Lions Festival of Creativity on maailman arvostetuin mainosalan tapahtuma, joka on järjestetty Ranskan Cannesissa vuosittain jo vuodesta 1954 alkaen. Viisipäiväinen tapahtuma kerää paikalle tuhansia markkinoinnin ja mainonnan ammattialaisia ympäri maailmaa ja sen aikana pidetään satoja inspiroivia puheenvuoroja, näyttelyitä ja tapaamisia. Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös maailman suurin mainosalan kilpailu, johon tänä vuonna osallistui yli 30 000 työtä. 

Hot from Cannes Lions -tilaisuudessa kolme tapahtumaan osallistunutta suomalaista summasivat heidän mielestään kiinnostavimmat puheenaiheet ja teemat tämänvuotisen festivaalin tarjonnasta. Veikkauksen brändijohtaja Suvituuli Tuukkanen nosti puheenvuorossaan monien jatkuvien teemojen kuten jatkuva muutos, AI ja luovuuden vaikutus businekseen myös tänä vuonna erityisesti nousseita aiheita kuten #metoo, ahdistus kahden jättiläisen (Google ja FB) vallasta sekä vaikuttujien vastuu.  

Bob the Robot Pictures ja Bob the Robot Engage -yritysten CEO Karolus Viitala puolestaan nosti puheen vuorossaan vahvasti esiin sen, että markkinointi ei tarkoita vain markkinointiviestintää ja luovuudella on arvo markkinoinnin kaikissa kanavissa. Carat Finlandin Media Innovation Director Juha Halmesvaara puolestaan keskittyi puheessaan Cannesissa vahvasti esiin nousseen hackvertisingin ja siihen liittyviä esimerkkejä. 

Kiinnostavimpia kampanjoita ja luovimpia ratkaisuja Cannes Lions –mainoskilpailun sadosta esittelivät Sanoma Median luovan myynnin tiimien vetäjä Heidi Räsänen ja Santtu Kottila. Kaikkein kiinnostavimpia kampanjoita yhdisti rohkeus, joka näkyi myös kaikissa esiinnousseissa mainonnan teemoissa kuten vastuullisuus ja merkityksellisyys, ajankohtaisuus ja kulttuurissa kiinni oleminen sekä luova kerronta tuotteen ytimestä ja kilpailueduista. 

Tilaisuuden lopuksi katsoimme kaikkien tämän vuotisten suomalaisvoittajien casevideot ja palkitsimme voittajat Suomi-leijona -paidoilla. 

Suomalaisvoittajien casevideot