Case If

Case If

Brändimielikuvan rakentaminen

If onnistui vahvistamaan mielikuvaansa suuren yleisön joukossa kohtaamalla heidät mediaympäristössä, johon heillä on vahva tunneside.

Keltanokat-kampanjan avulla If haluaa vahvistaa brändiään ja rakentaa imagoaan suuren yleisön keskuudessa vastuullisena toimijana, joka välittää ja vakuuttaa. Onnistuakseen tässä Ifin on tuotava kampanja suuren yleisön tietoisuuteen ja luotava tunne siitä, että If välittää ja on apuna arjessa. Erityisesti haluttiin vaikuttaa lapsiperheisiin ja tiellä liikkujiin.

 

Case

Kampanjan tavoite

Ifille Lasten liikenneturvallisuus on tärkeää ja siksi If on jakanut vuodesta 2006 keltanokkalippiksiä ekaluokkalaisille. Keltanokat-kampanjan avulla If haluaa vahvistaa brändiään ja rakentaa imagoaan suuren yleisön keskuudessa vastuullisena toimijana, joka välittää ja vakuuttaa.

 

Näin tavoite saavutetaan

Onnistuakseen tavoitteessaan Ifin on tuotava kampanja suuren yleisön tietoisuuteen ja luotava tunne siitä, että If välittää ja on apuna arjessa.

Ratkaisu

Hyödynnetään kampanjassa Aku Ankan liitettä, jonka sisältö räätälöidään mainostajan toiveiden mukaan yhdessä Aku Ankan toimituksen kanssa. Vahvistetaan kampanjan näkyvyyttä TV:ssä.

Toteutus

Kampanjassa hyödynnettiin Aku Ankan 16- sivuista liitettä, jonka sisältö räätälöitiin mainostajan toiveiden mukaan yhdessä Aku Ankan toimituksen kanssa. Keltanokat-liite ilmestyi koulujen alkamisen aikoihin. Kampanjan näkyvyyttä vahvistettiin tv-kanava Nelosen katkopromootiolla, jonka avulla saatiin viesti nopeasti ja laajasti perille juuri ennen koulujen alkamista.

Kampanjan tulokset

Liitteen huomioarvo aikuislukijoiden keskuudessa oli 91 % ja sen lukuarvo huikeat 97 %. Tutkimuksen mukaan 89 % vastaajista koko mainoksen sopivan Ifille hyvin ja 71 % kertoi mainosliitteen vaikuttaneet positiivisesti Ifin brändimielikuvaan.

 

Keltanokat parantaa lasten liikenneturvallisuutta

Case If Keltanokka kansi
Case If Keltanokat-liite sivu 9

Aku Ankka on vahva ja positiivinen mediabrändi, johon lähes jokaisella suomalaisella on vahva tunneside. Aku Ankka on myös yksi Suomen tavoittavimmista medioista. Se on ykkönen niin lasten, nuorten kuin lapsiperheitten tavoittamisessa ja samalla myös Suomen toiseksi suurin tilattava miestenlehti.

Kampanjassa hyödynnettiin Aku Ankan liitettä, jonka sisältö räätälöitiin mainostajan toiveiden mukaan yhdessä Aku Ankan toimituksen kanssa. 16-sivuinen liite sisälsi mm. sarjakuvia, tehtäviä, tietovisan ja liikennemerkkien tunnistus osion, joiden avulla aktivoitiin lasten liikenneturvallisuuden tietämystä. Keltanokat-liite ilmestyi koulujen alkamisen aikoihin 9.8.2017. Kampanjan näkyvyyttä vahvistettiin tv-kanava Nelosen katkopromootiolla , jonka avulla saadaan ajankohtainen viesti nopeasti laajasti perille juuri ennen koulujen alkamista.

91 %
Liitteen huomioarvo aikuislukijoiden keskuudessa
97 %
Liitteen lukuarvo aikuislukijoiden keskuudessa

Brändilliset tavoitteet toteutuivat erinomaisesti. Keltanokat-erikoisliiteestä tehtiin Sanoman Ad Impact Survey -tutkimus, jonka mukaan brändilliset tavoitteet toteutuivat erinomaisesti. Liitteen huomioarvo aikuislukijoiden keskuudessa oli 91 % ja sen lukuarvo huikeat 97 %. Tutkimuksen mukaan 89 % vastaajista koko mainoksen sopivan Ifille hyvin ja 71 % kertoi mainosliitteen vaikuttaneet positiivisesti Ifin mielikuvaan. Tulos on merkittävästi korkeampi kuin tietopankin keskiarvo. Erään vastaajan mukaan ”Liite oli toteutettu Aku Ankan hengessä laadukkaasti, antoi molemmista osapuolista fiksun kuvan”.

Lähde: Sanoman Ad Impact Survey -tutkimus (LeanLav by Digitalist)

 

Case asiakkaan kommentti

"Keltanokka-kampanjalla haluttiin parantaa lasten liikenneturvallisuutta ja samalla Ifin brändimielikuvaa vastuullisena ja lasten liikenneturvallisuutta edistävänä vakuutusyhtiönä. Keltanokan kaltaisilla aktiviteeteilla haluamme muun muassa ylläpitää If-brändin tunnettuutta sekä kasvattaa kuluttajien mieltymystä ja harkintaa Ifiä kohtaan. Keltanokka-konsepti on 12-vuotisen historiansa myötä pidetty ja tunnettu konsepti, mutta huomioarvon kasvattamiseksi halusimme löytää uusia kanavia tavoittaa asiakkaat. Keltanokka-konsepti ja lasten liikenneturvallisuus -teema saatiin huomioitua sisällössä ja luovassa toteutuksessa hyvin. Myös tulokset olivat tutkimuksen valossa erittäin rohkaisevia."

Jori Virtanen, Markkinointikoordinaattori, If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike

 

Case yritys

Pohjoismaiden johtava vahinkovakuuttaja If tekee työtä edistääkseen turvallisempaa ja kestävämpää yhteiskuntaa. Lasten liikenneturvallisuus on heille erityisen tärkeää ja siksi If on jakanut vuodesta 2006 keltanokkalippiksiä ekaluokkalaisille. Ettei mitään edes sattuisi.