If - Brändimielikuvan rakentaminen
Keltanokat-kampanjan avulla If haluaa vahvistaa brändiään ja rakentaa imagoaan suuren yleisön keskuudessa vastuullisena toimijana, joka välittää ja vakuuttaa. Onnistuakseen tässä Ifin on tuotava kampanja suuren yleisön tietoisuuteen ja luotava tunne siitä, että If välittää ja on apuna arjessa. Erityisesti haluttiin vaikuttaa lapsiperheisiin ja tiellä liikkujiin.
Kampanjan tavoite
Ifille Lasten liikenneturvallisuus on tärkeää ja siksi If on jakanut vuodesta 2006 keltanokkalippiksiä ekaluokkalaisille. Keltanokat-kampanjan avulla If haluaa vahvistaa brändiään ja rakentaa imagoaan suuren yleisön keskuudessa vastuullisena toimijana, joka välittää ja vakuuttaa.
Näin tavoite saavutetaan
Onnistuakseen tavoitteessaan Ifin on tuotava kampanja suuren yleisön tietoisuuteen ja luotava tunne siitä, että If välittää ja on apuna arjessa.
Ratkaisu
Hyödynnetään kampanjassa Aku Ankan liitettä, jonka sisältö räätälöidään mainostajan toiveiden mukaan yhdessä Aku Ankan toimituksen kanssa. Vahvistetaan kampanjan näkyvyyttä TV:ssä.
Toteutus
Kampanjassa hyödynnettiin Aku Ankan 16- sivuista liitettä, jonka sisältö räätälöitiin mainostajan toiveiden mukaan yhdessä Aku Ankan toimituksen kanssa. Keltanokat-liite ilmestyi koulujen alkamisen aikoihin. Kampanjan näkyvyyttä vahvistettiin tv-kanava Nelosen katkopromootiolla, jonka avulla saatiin viesti nopeasti ja laajasti perille juuri ennen koulujen alkamista.
Kampanjan tulokset
Liitteen huomioarvo aikuislukijoiden keskuudessa oli 91 % ja sen lukuarvo huikeat 97 %. Tutkimuksen mukaan 89 % vastaajista koko mainoksen sopivan Ifille hyvin ja 71 % kertoi mainosliitteen vaikuttaneet positiivisesti Ifin brändimielikuvaan.
Aku Ankka on vahva ja positiivinen mediabrändi, johon lähes jokaisella suomalaisella on vahva tunneside. Aku Ankka on myös yksi Suomen tavoittavimmista medioista. Se on ykkönen niin lasten, nuorten kuin lapsiperheitten tavoittamisessa ja samalla myös Suomen toiseksi suurin tilattava miestenlehti.
Kampanjassa hyödynnettiin Aku Ankan liitettä, jonka sisältö räätälöitiin mainostajan toiveiden mukaan yhdessä Aku Ankan toimituksen kanssa. 16-sivuinen liite sisälsi mm. sarjakuvia, tehtäviä, tietovisan ja liikennemerkkien tunnistus osion, joiden avulla aktivoitiin lasten liikenneturvallisuuden tietämystä. Keltanokat-liite ilmestyi koulujen alkamisen aikoihin 9.8.2017. Kampanjan näkyvyyttä vahvistettiin tv-kanava Nelosen katkopromootiolla , jonka avulla saadaan ajankohtainen viesti nopeasti laajasti perille juuri ennen koulujen alkamista.
Brändilliset tavoitteet toteutuivat erinomaisesti. Keltanokat-erikoisliiteestä tehtiin Sanoman Ad Impact Survey -tutkimus, jonka mukaan brändilliset tavoitteet toteutuivat erinomaisesti. Liitteen huomioarvo aikuislukijoiden keskuudessa oli 91 % ja sen lukuarvo huikeat 97 %. Tutkimuksen mukaan 89 % vastaajista koko mainoksen sopivan Ifille hyvin ja 71 % kertoi mainosliitteen vaikuttaneet positiivisesti Ifin mielikuvaan. Tulos on merkittävästi korkeampi kuin tietopankin keskiarvo. Erään vastaajan mukaan ”Liite oli toteutettu Aku Ankan hengessä laadukkaasti, antoi molemmista osapuolista fiksun kuvan”.
Lähde: Sanoman Ad Impact Survey -tutkimus (LeanLav by Digitalist)
Keltanokka-kampanjalla haluttiin parantaa lasten liikenneturvallisuutta ja samalla Ifin brändimielikuvaa vastuullisena ja lasten liikenneturvallisuutta edistävänä vakuutusyhtiönä. Keltanokan kaltaisilla aktiviteeteilla haluamme muun muassa ylläpitää If-brändin tunnettuutta sekä kasvattaa kuluttajien mieltymystä ja harkintaa Ifiä kohtaan. Keltanokka-konsepti on 12-vuotisen historiansa myötä pidetty ja tunnettu konsepti, mutta huomioarvon kasvattamiseksi halusimme löytää uusia kanavia tavoittaa asiakkaat. Keltanokka-konsepti ja lasten liikenneturvallisuus -teema saatiin huomioitua sisällössä ja luovassa toteutuksessa hyvin. Myös tulokset olivat tutkimuksen valossa erittäin rohkaisevia.
Pohjoismaiden johtava vahinkovakuuttaja If tekee työtä edistääkseen turvallisempaa ja kestävämpää yhteiskuntaa. Lasten liikenneturvallisuus on heille erityisen tärkeää ja siksi If on jakanut vuodesta 2006 keltanokkalippiksiä ekaluokkalaisille. Ettei mitään edes sattuisi.