K-supermarket vihannestiskin yllättäjät

Case K-Supermarket

Vihannestiskin yllättäjät

K-Supermarketin imagoa ruoan edelläkävijänä ja asiantuntijana vahvistettiin hyödyntämällä ajankohtaista satokausi-teemaa natiivimainonnassa, tarjoamalla hyötytietoa ja vinkkejä arjen helpottamiseksi. Näin saatiin aikaan  välitöntä tarvetta kokeilla itselle tuntemattomia kategorian tuotteita juuri nyt.

Excecutive summary

Excecutive summary

Lähtötilanne

Miten laajentaa kuluttajien "ruokareviiriä" tutuista vihanneksista ja hedelmistä myös uusiin saman kategorian tuotteisiin?

Ratkaisu

Laajan taustaselvityksen perusteella päädyttiin rakentamaan visuaalisesti houkutteleva kokonaisuus, joka on ennen kaikkea erittäin ajankohtainen juuri sillä hetkellä. Tuotettiin kokonaisuuteen sisältöjä satokausien hengessä, minkä avulla saatiin aikaan myös välitöntä tarvetta kokeilla itselle tuntemattomia kategorian tuotteita juuri nyt. Luotiin myös mielikuvaa K-Supermarketista tämän kategorian asiantuntijana hyödyntämällä asiakkaan "hevimestareita" osana kampanjaa.

Tulokset

Sisällöille asetettiin lukijamäärätavoitteeksi 100.000 lukukertaa, joka ylitettiin +60% (lukukertoja yli 160.000). Myös ostoaietta saatiin kasvatettua, mikä tämän tuotekategorian tuotteissa tarkoittaa merkittävää euromääräistä myynnin lisäystä.

Lähtökohta

Vihannestiskin yllättäjät -kampanjan tavoitteena oli vahvistaa K-Supermarketin imagoa ruoan
edelläkävijänä ja asiantuntijana. 
 

Kampanjan avulla haluttiin laajentaa sekä nykyisten että potentiaalisten asiakkaiden ruokareviiriä hedelmien ja vihannesten tuoteryhmässä. 

Strategia

Vihannestiskin yllättäjät -kampanjassa tartuttiin ajankohtaisiin teemoihin, jotka ovat parhaillaan kaikkien lautasilla: lähiruoka, kotimaisuus, ekologisuus, luonnonmukaisuus, edullisuus, kasvisruoka.

Nykyisten ja potentiaalisten kohderyhmien mediankäyttötapoja kartoitettiin Sanoman oman segmentointidatan pohjalta.

Segmentoinnin avulla selvisi, että kohderyhmät innostuvat visuaalisesti näyttävistä ja jaettavista sisällöistä, jotka tarjoavat hyötytietoa ja vinkkejä arjen helpottamiseksi.

Kampanjan kotipesäksi valittiin Ilta-Sanomien verkkosivusto. Lisäksi sisältöihin ohjattiin liikennettä display-mainonnalla Sanoman ruokamedioissa.  Näiden kanavien kautta tavoitimme suuren ruoasta kiinnostuneen yleisön valtakunnallisesti alle 30.000 euron budjetilla.

k-supermarket

Luova ratkaisu

Toimeksiannon pohjalta tuotettiin neljä syksyn satokauden raaka-aineisiin keskittyvää artikkelia, joissa asiantuntijan äänenä toimivat K-Supermarketin omat ”hevimestarit”. Sisällöillä haluttiin puhutella erilaisia ruoanlaittajia – niin helppoheikkejä kuin hifistelijöitäkin. Artikkeleissa annettiin muun muassa neuvoja kyseisen raaka-aineen käsittelyyn ja jaettiin reseptivinkkejä, joista ohjattiin K-Supermarketin omille kotisivuille. Kaikki neljä artikkelia koottiin K-Supermarketin omaan kumppaniosioon IS.fi:n alle, www.is.fi/satokausi

Artikkelien yhteyteen rakennettiin lisäksi kevyt satokausitesti, joka sisälsi muutaman kysymyksen satokauden raaka-aineista. Testin tehneet ja yhteystietonsa jättäneet osallistuivat 100 €:n arvoisen ruokalahjakortin arvontaan. Yhteystiedot jätettiin K-Supermarketin omilla kotisivuilla. 

Toteutus

 

IS

Monipuolisilla natiivimainonnan sisällöillä IS.fi:ssä varmistettiin, että tietoisuus K-Supermarketin asiantuntijuudesta sekä laajasta hedelmä- ja vihannestarjonnasta levisi laajalti sekä nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen.

Neljän viikon natiivikampanjaa tukemaan rakennettiin näyttävä display-kampanja, joka kohdennettiin Sanoman verkostossa ruoasta kiinnostuneelle yleisölle. Lisäksi sisältöjen lukijoille re-targetoitiin K-Supermarketin satokausitarjonnasta muistuttavaa mainontaa, joka toimi myös brändillisenä lisänäkyvyytenä. 

Lisäksi kampanjalle tehtiin mm. brändimielikuvaa ja asiointiaietta mittaava Inizio-tutkimus.

k-supermarket kumppanuus osio IS

K-Supermarketin oma kumppaniosio
www.is.fi/satokausi

 

 

 

 

 

 

k-supermarket mainosbannerit


Neljä natiiviartikkelia

k-supermarket natiiviartikkelit

 

 

k-supermarkret sininen

Tavoitteet

Yhteensä 100.000 uniikkia lukijaa neljän viikon aikana

10% lukijoista (10.000 kpl) siirtyy natiivisisällöistä
K-Supermarketin sivuille

Sisältöjen parissa vietetty aika keskimäärin1,5 minuuttia

 

Tulokset

K-supermarket lukuaika ikoni

Sisältöjä luettiin keskimäärin yli kaksi minuuttia, mikä ylitti asetetun tavoitteen +33 % 


Inizio-tutkimuksen tulokset olivat hyvät lähtötasoon nähden. Tunnettuutta ja ostoaietta kasvatettiin 1%. Positiiviset tunteet K-Supermarkettia kohtaa kasvoivat kampanjan avulla 2,3 %. 

Tutustu tutkimukseen tästä

 


 

K-supermarket lukijat ikoni

Sisällöt keräsivät yhteensä 160.000 uniikkia lukijaa, mikä oli lopulta +60 % yli tavoitteen


Display-ohjaukset toimivat erinomaisesti: sekä sisääntulosivut että paraatimainosmuodot keräsivät kirkkaasti keskivertoa enemmän klikkejä (sisääntulosivun CTR jopa 10,8% ja paraatin 1,02%).

 


 

K-supermarket klikit ikoni

Natiivisisällöistä ohjautui K-ruoka.fi-sivustolle yhteensä 25.650 kävijää, mikä oli  +156 % yli tavoitteen

Tunnetko kotimaiset vihannekset? -satokausitestin teki yhteensä 8.700 lukijaa.

Credits


Suunnittelu ja toteutus: Sanoma Media Finland /Sanoma Creatives 

Miikka Jaala, Key Account Manager
Marika Pajunen, Key Account Manager
Nina Kupula, Creative
Paula Larjo, Creative Producer
Tiina Garvey, Creative Producer
Jaana Jamalainen, Planner
Joonas Jukka, Graphic Designer

Sanoma Creatives

 


Asiakas: Kesko / K-Supermarket 

Taru Tuusa, markkinointipäällikkö
Tarja Sinkkonen, markkinointijohtaja
Riikka Räsänen, tuottaja
Hanne Ylönen, Specialist,
Programmatic Marketing, K Digital