Case Oikotie

Case Oikotie

Tunnettuutta lisäämällä markkinajohtajaksi

Numeeristen tavoitteiden lisäksi Oikotie onnistui monimediaisen kampanjan avulla luomaan ainutlaatuisen ja ilmiömäisen Kun aika on -konseptin.

Casevideo

Promovideo

Case

Kampanjan tavoite

#1 Top of Mind = #1 Markkinaosuus.

 

Näin tavoite saavutetaan

Tarvitaan vahva, aidosti merkityksellinen kattobrändi ja mediat, jotka tavoittavat laajan kohderyhmän.

Ratkaisu

Konseptin ydin lauseseen:  Oikotie on mukana  elämän isoissa valintatilanteissa. Kun aika on.

Toteutus

Kampanja lanseerattiin monimediaisesti kahdella asuntoihin ja työpaikkoihin liittyvällä tarinalla, joita yhdistivät suuret tunteet ja Kun aika on -kappale. Kampanjan päämediaksi valittiin TV, jonka lisäksi kampanjaa tuettiin verkko-, printti ja radiomainonnalla.

Tulokset

Top of mind nousi aktiivissa kodinetsijöissä 67 % ja aktiivissa työnhakijoissa 78 %. Lisäksi 55 % suomalaisista yhdistää Kun aika on -sloganin Oikotiehen.

 

Vahva brändi syntyy aidosti merkityksellisen konseptin pohjalta

Digitaaliset markkinapaikat, kuten Oikotie Asunnot, Oikotie Työpaikat, Oikotie Autot ja Huuto.net ovat toiminnallisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan, joten tunnettuus, erityisesti Top of Mind, on ratkaisevassa asemassa markkinajohtajuutta tavoiteltaessa. Muut mittarit kuten käynnit ja myynti seuraava top of mindia.

Vuonna 2016 Oikotiellä päätettiin valjastaa resurssit Oikotie-kattobrändin rakentamiseen.  Tavoitteena oli vahva, aidosti merkityksellinen kattobrändi ja mediat, jotka tavoittavat laajan kohderyhmän, eli kaikki yli 15-vuotiaat suomalaiset, joita nämä elämänmuutokset koskevat. "Uskoimme, että yhtenä Oikotienä olisimme vahvempia kuin palvelut erikseen", kertoo Oikotien markkinointi- ja viestintäjohtaja Elina Bono.

Vahva brändi syntyy vain vahvan, aidosti merkityksellisen konseptin pohjalta, joka herättää tunteita ja johon kuluttajat voivat samaistua. Konseptin suunnittelussa keskityttiin tuotteen emotionaaliseen ytimeen.  "Kaikilla meillä on elämässämme tiettyjä isoja elämänmuutoksia, joihin liittyy suuria tunteita: opiskelupaikan saaminen, kotoa pois muuttaminen, työpaikan löytyminen jne." ynnää kampanjan suunnittelija Antti Tuominen intohimotoimisto Cassiukselta. Lopulta kampanjan konseptin ydin kiteytettiin lauseseen:  Oikotie on mukana  elämän isoissa valintatilanteissa. Kun aika on.

Kun aika on

Kampanja lanseerattiin syksyllä 2016 kahdella asuntoihin ja työpaikkoihin liittyvällä tarinalla, joita yhdistivät suuret tunteet ja Kun aika on -kappale. Kampanjan päämediaksi valittiin TV, jonka lisäksi kampanjaa tuettiin verkko-, printti ja radiomainonnalla. Loppuvuodesta toteutettujen taktisempien toimenpiteiden jälkeen  kampanjaa jatkettiin 2017 useammassa lähdössä tutuilla materiaaleilla.

Oikotie onnistui puolessa vuodessa nousemaan monimediaisella, aidosti merkityksellisellä kampanjalla kansan rakastamaksi brändiksi. Kun aika on -kampanja voitti kultaa toimialan parhaasta markkinoinnista ICMA:n  (The International Classifieds Marketplaces Association) markkinointikilpailussa.

 

Case asiakkaan kommentti

"Sen lisäksi, että pääsimme numeerisiin tavoitteisiimme, onnistuimme luomaan jotain ainutlaatuista ja ilmiöittämään Kun aika on -konseptin. Sloganimme elää aivan omaa elämäänsä suomalaisten keskuudessa. Ihmiset käyttävät sitä luontevasti puheissaan kertoessaan vaikkapa työpaikanvaihdosta tai kirjoittaessan siitä somessa. Olen kuullut katusoittajien soittavan ja lasten laulavan Kun aika on-biisiä. Ja tämä kaikki vahvistaa Oikotien brändiä. Olemme aidosti läsnä kuluttajien elämässä."

Elina Bono, Manager, Marketing & Communications, Sanoma Media Finland / Sanoma Digital

 

Case yritys

Oikotie on verkkosivusto, jonka alla toimii useita kuluttajille tärkeitä palveluita. Oikotiellä ostat, myyt tai vuokraat asunnon helposti. Oikotieltä löydät myös työpaikan, auton, uuden tv:n, toimitilan ja juridisesti pätevät sopimukset tuhansiin eri tilanteisiin. Oikotie on luotettava kumppani mukana elämän suurissa valinnoissa.