Luovuuden supersankarit

Piia Lähteenmäki

Näkymätön, yhteinen vihollisemme pakotti uuteen luovuuteen, Head of Creative Piia Lähteenmäki kirjoittaa. 

Koronan tuomat vaikutukset näkyvät kaikkialla. Olemme erilaisia kuin aikana ennen koronaa. Tuolloin lockdown, Uudenmaan sulku, maskit ja koronatilastot olisivat olleet rujoa dystopiaa. Ihminen tottuu kaikkeen, sanotaan, ja näköjään se pitää paikkaansa. Kukapa olisi uskonut, että pystymme kaikkeen tähän, jos meille oli etukäteen kerrottu, mitä tuleman pitää. En minä ainakaan. Ekstroverttinä luovan työn tekijänä saan voimaa ihmisistä: spontaaneista kohtaamisissa kahviautomaatilla ja työn lomassa käytävistä nopeista sparraushetkistä.

Mutta kuten kaikki leffoja katsoneet tietävät, supersankarit syntyvät pakon edessä. Kun vastustaja on tarpeeksi paha ja voimakas, niin taviksista tulee sankareita ja he löytävät maagisen taikavoiman sisimmästään ja taistelevat, kunnes pahis on niitattu. Supervoima löytyy rohkeudesta ja luovuudesta, kyvystä nähdä asiat toisin. Pahimmalla hetkellä kriisin puhjettua osa meistä nousi muuttuneen arjen supersankareiksi. Heitä löytyi omasta tiimistäni, johdosta, asiakkaistamme ja kollegoistani. He etsivät väsymättömästi uusia ratkaisuja eivätkä luovuttaneet, vaikka pelotti. He eivät luovuttaneet, kun koko markkinointialaa vedettiin turpaan niin että mätkähti. Energia, peräänantamattomuus ja asenne näkyi kaikesta mitä he tekivät.

Olemme hokeneet vuosikausia, että markkinointi on investointi eikä kulu. Ja että markkinointi kuuluu kulmahuoneisiin. Ja että markkinointi on talouden moottori. Tämä kaikki sai uuden, syvemmän merkityksen kuin koskaan aikaisemmin, sillä markkinointi on nyt merkityksellisempää kuin koskaan aikaisemmin. Markkinointi on ratkaisuvaihtoehto kriisiin siinä missä logistinen ratkaisu tai tiukka säästökuuri. Sillä herätetään, ylläpidetään ja tarvittaessa elvytetään hiipunut kysyntä. Millä yrityksellä on varaa olla näinä päivinä panostamatta omien tuotteiden tai palvelujen kysyntään?

Luovassa työssä tämä uuden, näkymättömän vihollisemme peliin tulo näkyi yhteistyömme vahvistumisena. Mikään ei ole yhtä tehokas yhdistäjä kuin yhteinen vihollinen. Yhteistyö asiakkaidemme kanssa tiivistyi. Pohdimme luovia ratkaisuja uudella avoimuudella. Reagointikykymme nopeutui, kun seurasimme miten eri vaiheissa kriisiä kannatti markkinoida. Ensin peruttiin lähes kaikki suunniteltu, sitten siirryttiin myötätuntomarkkinointiin, seuraavaksi nähtiin valoa tunnelin päässä ja nyt ollaankin jo jälleenrakennusvaiheessa – tiedostaen samalla, ettemme ihan tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi. Keksimme uusia ratkaisuja hyödyntämällä olemassaolevaa ja tuottamalla turvallisuusrajoitukset huomioiden uutta.

Toivo ja optimismi vievät meidät eteenpäin seuraavalle tasolle supersankariasteikolla. Muuttuuko mainonnan maailma samalla tavalla kuin me ihmiset? Ehkä hitusen empaattisemmaksi kuin aikana ennen koronaa. Se jää nähtäväksi, mutta sitä toivon. Toivon myös, että sisäinen supersankaruutemme säilyy, sillä sitä tarvitaan tulevina kuukausina ja vuosina. Välillä tulee taas iskuja, mutta nyt olemme valmistautuneempia kuin keväällä. Tiedämme, miten tämä homma hoidetaan. Luovuudella ja rohkeudella.

Piia Lähteenmäki vetää Sanoman luovien strategien tiimiä.

Liittyvät artikkelit
Katariina Uljas-Ahl artikkelikuva

Markkinointi on muutosmatka

Jo ennen yhtäkään pakottavaa Suurta Kriisiä markkinointi on ollut jatkuvassa muutostilassa. Seuraava Iso Pakko on vastata kiihtyneeseen kuluttajakäyttäytymisen muutokseen ja ylläpitää digiloikan vauhtia, Dagmarin Katariina Uljas-Ahl kirjoittaa.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Markkinointi on muutosmatka
Modernit naiset artikkelikuva

Mistä modernit naiset oikeasti puhuvat?

Naiset tekevät valtaosan talouksien ostopäätöksistä. Tiina Kosonen ja Satu Kaitaranta vinkkaavat, miten markkinoija voi ottaa naiset paremmin huomioon. Lataa myös selvitys moderneista naisista kuluttajina ja mediankäyttäjinä.
Omakynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Mistä modernit naiset oikeasti puhuvat?
Kk-kamppis-Lidl-jakokuva.jpg

Joulukuun kuukauden kamppis on Lidlin tarinallinen joulukampanja

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Lidlin joulukampanja toi tutut satuhahmot seikkailemaan yllättävän käänteen saaviin tarinoihin.
Uutismedia
TV & video
Audio & radio
Aikakausmedia
Näkemyksiä markkinoinnista
Kuukauden kamppis
Joulukuun kuukauden kamppis on Lidlin tarinallinen joulukampanja