Hyvin paketoitu on puoliksi voitettu – eli miksi Effien entryyn kannattaa käyttää aikaa

Effie-kirjoitus Minna Hamalainen Neste.jpg

Tässä maailman ajassa pätevät jo isoäidin ajoilta opitut neuvot. Keskity olennaiseen. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Hyvin uskallettu on puoliksi voitettu, Nesteen Head of Marketing Minna Hämäläinen kirjoittaa.

Sama pätee tulokselliseen markkinointiin. Kun tiedät oman paikkasi markkinassa ja mitä haluat siellä saada aikaiseksi, homma sujuu kuin tanssi. Ja näiden tuloksien siivittämänä onkin hyvä liihotella kisaamaan merkityksellisen markkinoinnin palkinnoista.

Tuloksellisen markkinoinnin tekeminen on loppupelissä kovin helppoa. Vai onko? Teorian tuntevat ja tietävät kaikki: määrittele tavoitteet, aseta mittarit, tunne kuluttajan mielenmaisema, erotu kilpailijoista. Näin toimien kaikilla on mahdollisuus olla voittaja. Mutta kuinkas sitten kävikään. Fakta on se, että jotkut pärjäävät – ja kaikki eivät onnistu. Miten tehdä markkinointia joka räjäyttää tajunnan, kassan – ja mitalipotin.

Sain vuosi sitten kunnian istua Effie Finland -tuomaristossa. Se oli järisyttävän hieno kokemus. Ei pelkästään siksi, että sain olla mukana Suomen timanttisimman porukan joukossa oppimassa ja kuulemassa syvällisiä analyysejä ja havaintoja kisatöistä sekä osallistua jäntevään keskusteluun. Mutta myös siksi, että pääsin kurkistamaan, mikä tosiaan erottaa markkinointitöiden jyvät akanoista. Mikä on se salainen resepti, millä mennään shortille ja siitä eteepäin vielä kirkkaammille mitaleille.

Loppupelissä parhaiden töiden seulominen oli melkein helppo homma. Huipputöissä toistuivat samankaltaiset asiat: oivallus ja sen oivalluksen rohkea, erottuva, tuloksellinen toteutus. Selkeä haasteen tai tavoitteen tunnistaminen, häikäisevä strateginen hahmotelma, mielekkäät mittarit – ja erinomainen eksekuutio, jossa tulokset puhuvat puolestaan. Ja tämä kaikki tiivistettynä tuomaristolle selkeästi ymmärrettävään pakettiin napakan entryn muodossa, josta käy ensi kosketuksella selville mistä on kysymys: mitä on tehty, miksi ja mitä on saatu aikaiseksi.

Köykäisesti hutaistu entry voi pilata hyvänkin työn menestyksen mahdollisuudet. On myös taitolaji naamioida näennäinen onnistuminen pseudotuloksiksi. Suomessa tehdään todistetusti tuloksellista ja oivaltavaa, palkitsemisen arvoista markkinointia. Nyt on vain otettava aikaa, että paketoidaan se hieno tekeminen arvoiseensa pakettiin – ja lähdetään kisaamaan. Koska jo paikka shortilla saa myös huomiota kulmahuoneessa. Ja sekin on kuulkaa jo sen arvoista se – liiketoiminnan menestyksen lisäksi. Malja markkinoinnille!

Minna Hämäläinen vetää Nesteellä Marketing & Services -liiketoiminnassa Suomen ja Baltian markkinoinnin ja viestinnän tiimiä. Kuuden Neste-vuoden lisäksi hänellä on pitkä kokemus myös muiden valovoimaisten suomalaisten brändien, kuten Lumene, Iittala ja Arabia, markkinoinnista. Merkityksellinen brändiviestintä, datalla johdettu markkinointi, asiakaskokemuksen kehittäminen sekä tuloksellisuuden mittaaminen ovat tekemisen ytimessä.

Effie Awards Finland -kilpailun ilmoittautuminen sulkeutuu 26.10.

Ilmoittaudu nyt

Carla Buzasi artikkelikuva

Miten pandemia vaikuttaa kuluttajaan?

Koronapandemia vaikutti meidän kaikkien elämään radikaalisti. Se näkyy myös kuluttamisessa. Maailman johtavan trendejä ennustavan yrityksen WGSN:n toimitusjohtaja Carla Buzasi kertoi näkemyksiään tulevaisuuden kuluttajasta Sanoman markkinoijille suunnatussa Get the New Tomorrow -tilaisuudessa.
Vieraskynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Miten pandemia vaikuttaa kuluttajaan?
Tuukka Muhonen artikkelikuva

Verkkokaupan voittajapaikat jaetaan nyt

Markkinointitoimisto Dagmarin sisältöautomaation asiantuntija Tuukka Muhonen kannustaa vauhdittamaan verkkokaupan myyntiä dynaamisella mainonnalla − ihmisten tuntemisella ja älykkäällä teknologialla.
Digiratkaisut
Vieraskynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Verkkokaupan voittajapaikat jaetaan nyt