Verkkokaupan voittajapaikat jaetaan nyt

Tuukka Muhonen artikkelikuva

Markkinointitoimisto Dagmarin sisältöautomaation asiantuntija Tuukka Muhonen kannustaa vauhdittamaan verkkokaupan myyntiä dynaamisella mainonnalla − ihmisten tuntemisella ja älykkäällä teknologialla.

Ostaminen siirtyy vauhdilla verkkoon. Trendi on jatkunut jo vuosia, mutta nyt korona herätteli viimeisetkin verkkokaupat valtavaan potentiaaliin.

Hereillä on syytä ollakin. Kotimaiset verkkokauppamme saavat pian kovan haastajan, kun Amazon saapuu ja nostaa riman aivan uudelle tasolle. Toki tarjoten samalla mahdollisuuden uuteen alustaan.

Menestyminen kiristyvässä ja kansainvälistyvässä verkkokauppakisassa vaatii keskittymistä asiakkaaseen. Asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja käyttäytymisen ymmärryksen tulee näkyä kaikessa: tuotevalikoimasta automaattiseen suositteluun sekä oston helppoudesta toimitusten nopeuteen. Asiakaskokemuksesta on tehtävä kilpailijoita parempi.

Kivijalassa asiakasmääriin vaikuttaa suuresti sijainti. Verkkokauppoihin suurimmat kävijävirrat ohjataan mainonnalla. Mutta mitä tuotteita kannattaa nostaa mainoksiin, kun vaihtoehtoja on sadoista kymmeniin tuhansiin? Ja miten ostajat löytävät heitä kiinnostavat tuotteet ilman, että mainoseurot heitetään tuuleen?

Ratkaisu löytyy asiakkaista – ja älykkäistä mainonnan ratkaisuista. Asiakas on tunnistettava ja hänelle on tarjottava mahdollisimman räätälöityä sisältöä. Sellaista, joka kiinnostaa juuri häntä.

Dynaaminen mainonta palvelee sekä asiakasta että kauppiasta

Sadalle tuotteelle ei tarvitse tehdä sataa mainosta. Riittää, kun tuottaa yhden dynaamisen mainoksen, johon voidaan vaihtaa kaikkien sadan tuotteen tiedot. Esimerkiksi tuotteen kuva, tuotekuvaus ja hinta. Tuotetiedot tuodaan verkkokaupasta feedin avulla, jolloin mainonnassa voidaan hyödyntää reaaliajassa vaikka verkkokaupan koko valikoimaa.

Mainokset personoituvat automaattisesti asiakkaiden mukaan, datan perusteella. Näin asiakkaita häiritään mahdollisimman vähän mainoksilla, jotka eivät kiinnosta. Ja he saavat tietoa juuri heitä kiinnostavista tuotteista. Verkkokauppias voi käyttää dynaamisia mainoksia laajasti: display-mainonnassa, somessa ja videomainonnassa.

Dynaamisesta mainoksesta voidaan personoida kaikki elementit, värit ja asettelu. Tämä on erityisen tärkeää verkkokaupan prospektoinnissa, kun asiakas ei ole vielä käynyt verkkokaupassa, eikä hänestä ole omaa dataa. Vaikka yksittäistä asiakasta ei voida tunnistaa, voi verkkokauppa mainostaa asiakkaalle oikeassa kontekstissa. Esimerkiksi tiettyyn kiinnostuksen kohteeseen tai fyysiseen lokaatioon sopivia tuotteita ja kansainvälisessä kontekstissa automaattisella kieliversioinnilla.

Verkkokaupan uudelleenmarkkinoinnissa dynaamisista mainoksista saadaan kaikki tehot irti. Kun tiedetään mistä tuotteista asiakas on kiinnostunut, hänelle voidaan näyttää juuri niitä.

Älykkäät mainonnan ratkaisut palvelevat monin tavoin. Yksinkertaisena esimerkkinä on oston tunnistaminen, jotta mainonta lopetetaan oston jälkeen.

Dynaamisen mainonnan hyödyt verkkokaupalle

  1. Mainontaan voi nostaa verkkokaupan koko tuotevalikoiman. Asiakasdatan perusteella automaattisesti personoituvat aineistot varmistavat, että mainonnassa on aina tuloksellisin versio.
  2. Mainosmateriaalien tuotannossa säästetään vuositasolla merkittävästi aikaa ja rahaa.
  3. Mainosten variointi ja jatkuva testaaminen kerryttävät dataa ja ymmärrystä asiakkaiden kiinnostuksen kohteista ja suhtautumisesta mainontaan.

Tulevaisuuden voittajia ovat ne verkkokaupat, jotka suunnittelevat älykkäitä sisällöntuotannon ja -jakelun ratkaisuja asiakaskokemus keskiössä. Ja ne, jotka panostavat asiakasta helpottaviin sisältöihin, kuten interaktiivisiin tuote-esittelyihin ja unboxing-videoihin, joista saa paremman kuvan siitä, miltä tuote näyttää ja tuntuu. Kaikki voittavat, kun sikaa ei tarvitse ostaa säkissä, eikä sika putkahda kauppiaalle takaisin paluupostissa.

Dynaamisen mainonnan työkalut kehittyvät vauhdilla. Niihin kannattaa tarttua rohkeasti ja suunnitella mainontaa, joka parantaa asiakaskokemusta ja lisää myyntiä. Tekniikka on kehittynyt huomattavasti meitä nopeammin, joten nyt kaivataan ennen kaikkea luovuutta mainonnan ratkaisuissa.

Ja hei, pysyväthän kaikkien verkkokaupat jo pystyssä, kun musta perjantai saapuu taas?

Tuukka Muhonen on markkinointitoimisto Dagmarin sisältömarkkinointiin keskittyvän Stories-yksikön Head of Content Automation. Tuukka kehittää tiiminsä kanssa tapoja uuden ajan markkinointiin, jossa ihmisiä lähestytään massan sijaan yksilöinä.

Katso myös: 

Dynaaminen mainonta

Liittyvät artikkelit
Carla Buzasi artikkelikuva

Miten pandemia vaikuttaa kuluttajaan?

Koronapandemia vaikutti meidän kaikkien elämään radikaalisti. Se näkyy myös kuluttamisessa. Maailman johtavan trendejä ennustavan yrityksen WGSN:n toimitusjohtaja Carla Buzasi kertoi näkemyksiään tulevaisuuden kuluttajasta Sanoman markkinoijille suunnatussa Get the New Tomorrow -tilaisuudessa.
Vieraskynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Miten pandemia vaikuttaa kuluttajaan?
Kari Laakso artikkelikuva

TV on nyt monipuolisen vahva

Lupaamme tavoittaa isoja yleisöjä ja tarjota elämyksiä parhaan kotimaisen viihteen parissa, Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso kirjoittaa.
TV & video
Omakynä
Näkemyksiä markkinoinnista
TV on nyt monipuolisen vahva