Millainen on markkinoinnin uusi huominen? Get the New Tomorrow käsitteli kuluttamisen ja markkinoinnin muutoksia
Sanoman järjestämä markkinointialan tapahtuma nähtiin ensimmäistä kertaa webinaarina. 4000 osallistujaa ja innostunutta palautetta kerännyt tapahtuma oli avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Get the New Tomorrow -tilaisuus kokosi markkinoinnin huiput yhteen määrittelemään markkinoinnin uudelleen. Miten valmistautua vuoteen 2021? Mihin kannattaa panostaa? Mitkä ovat ne asiat, jotka ratkaisevat uudenlaisen huomisen menestyjät?
Maailman johtavan trendejä ennustavan yrityksen WGSN:n toimitusjohtaja Carla Buzasi johtaa asiantuntijajoukkoa, joka tuottaa näkemyksiä, analyysejä sekä konsultointipalveluja asiakkaille 94 maassa.
Carla Buzasin esityksen teemana oli tulevaisuuden kuluttaja. WGSN kokoaa vuosittain Future Consumer -raportin. Raportissa tarkastellaan miten isot makrotrendit teknologia, ympäristö, politiikka, informaatio, luovuus ja kulttuuri tulevat vaikuttamaan kuluttajaan.
Kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttaa esimerkiksi pelko, joka koski aiemmin ympäristön tilaa, omaa taloudellista asemaa tai maailman poliittista kehitystä.
”Ei ole mikään yllätys, että pelon suunta on muuttunut kovasti tämän vuoden aikana. Kuluttajat pelkäävät nyt myös oman terveytensä ja turvallisuutensa puolesta. Huoli lamasta on kasvanut nopeasti maissa, joissa liiketoimintoja on täytynyt rajoittaa koronapandemian vuoksi. Kuluttajat ovat nyt enemmän huolissaan kuin alkuvuonna tai aikaisempina vuosina”, Buzasi kertoi.
Poikkeusolojen vaikutuksella ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin on tärkeä merkitys tulevaisuuden kuluttajan määrittelyssä. Radikaali optimismi on koronapandemian toinen, valoisampi puoli.
”Kuluttajilla on ollut mahdollisuus arvioida uudelleen elämäänsä ja maailmaa ja löytää jotain hyvääkin tästä tilanteesta”, Buzasi totesi.
Hän listasi kolme tulevaisuuden kuluttajatyyppiä: stabilisers, jotka priorisoivat vakautta kaikilla elämänaloillaan, settlers, jotka arvostavat lähiympäristöään ja paikallisuutta sekä new optimists, nykyajan aktivistit, jotka marssivat esimerkiksi ilmastonmuutosta vastaan ja black lives matter -liikkeen puolesta.
Muuttuvan kuluttajan teemasta käytiin Carla Buzasin puheenvuoron jälkeen Karri Ahosen vetämä keskustelu, johon osallistuivat Dagmarin Katariina Uljas Ahl, Vincit NOWn Eka Ruola ja Finlaysonin Jukka Kurttila.
Seth Godin on kirjoittanut 19 kirjaa muun muassa markkinoinnista, johtamisesta, ideoista ja muutoksesta. Hänen uusin kirjansa This is Marketing oli myyntimenestys ympäri maailman.
Godin puhui markkinoinnin uudistamisesta ja erityisesti markkinoinnin räätälöimisestä kohderyhmän edustajille. Enää ei kannata tehdä kaikkea kaikille, vaan personoidusti ja erottuvasti tarkemmalle kohderyhmälle: ”from personalized emails to me-mails”.
Asiakkaita ei vain voi, vaan heitä pitää kohdella eri tavalla, Godin painotti ja antoi esimerkiksi kirjakaupan.
”Kun menen kirjakauppaan, haluan että minua kiinnostavat kirjat ovat esillä eturivissä. Tämä ei ole kuitenkaan mahdollista kivijalkakaupassa. Verkkokaupassa näin toimimisen tulee olla oletus.”
Godin painotti, että brändi ei ole pelkkä logo, vaan sarja lupauksia.
Markkinoinnin vallankumous -teemasta keskusteltiin Godinin puheenvuoron jälkeen Stinde Mäkisen johdolla. Keskustelussa olivat mukana Noora Pöyhönen Fazerilta, Sari Sotkas Tallink Siljalta ja Lauri Toivonen SOK:sta.
Tilaisuuden huipensi Bruce Dickinson, joka tunnetaan legendaarisen rock-yhtye Iron Maidenin laulajana. Sen lisäksi hän on paljon muuta: lentäjä, panimomestari, yrittäjä ja luova ajattelija.
Dickinson puhui tunteiden ja aitouden merkityksestä markkinoinnissa. Markkinoinnin tulee herättää tunteita, eikä vain myydä.
”Markkinointi tarjoaa parhaimmillaan ihmisille vaihtoehtoja ja parempaa elämää”, Dickinson totesi. ”Muuta asiakkaat faneiksi, joihin sinulla on suhde. Tee jotain, joka saa ihmisissä aikaan tunnereaktion.”
Dickinsonin mukaan maailma muuttuu paremmaksi, kun ihmisiä kuunnellaan enemmän.
”Et voi muuttaa asioita puhumalla ihmisille, vaan kuuntelemalla heitä, hän korosti.