TV on nyt monipuolisen vahva
Lupaamme tavoittaa isoja yleisöjä ja tarjota elämyksiä parhaan kotimaisen viihteen parissa, Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso kirjoittaa.
TV:n katselu on isossa murroksessa. Tässä tapauksessa murros tarkoittaa sitä, että liikkuvan kuvan sisältöjä kulutetaan enemmän kuin koskaan. Samalla kun lineaarisen television katselu hitaasti vähenee, vastaavia sisältöjä nautitaan entistä enemmän videopalvelujen kautta ajasta ja paikasta riippumatta. TV onkin markkinoijalle edelleen ylivoimaisen tehokas tapa tavoittaa katsojat liikkuvan kuvan vahvojen tarinoiden avulla.
Koronarajoitteiden vuoksi TV-kanavat ovat keränneet tänä vuonna poikkeuksellisen suuria katsojamääriä kotona vietetyn ajan kasvaessa. Viikonlopun viihdeohjelmista on tullut entistä isompia, ja esimerkiksi uutiset kiinnostavat tällä hetkellä harvinaisen paljon.
Keväällä voimakkaimpien koronarajoitusten aikana katselu oli huippuluvuissa ja täysin eri tasolla kuin vuosi sitten. TV-yhtiöt reagoivat eri tavoin yllättävään muutostilanteeseen. Osa jatkoi julkaistulla ohjelmakartalla, joillakin muutama ohjelma viivästyi ja osa toimi aktiivisesti karttaa muokaten. Me Nelonen Mediassa reagoimme viimeksi mainitulla tavalla. Pyrimme optimoimaan karttaa ja siirsimme valmiita jo markkinoitujakin ohjelmia tulevaisuuteen. Halusimme varmistaa, että pystymme tarjoamaan katsojille kiinnostavaa, uutta ohjelmistoa ja mainostaja-asiakkaille kontaktit syksyllä − siinäkin tilanteessa, että ohjelmatuotannot olisivat koronarajoitusten takia olleet kesällä mahdottomia. Näin ei lopulta onneksi käynyt. Toisaalta meille oli myös tärkeää, että emme tuottaisi kontakteja, joita emme voisi mitenkään kaupallistaa. Tämä luonnollisesti vaikutti lyhyellä aikavälillä katseluosuuksiin, mutta paransi kilpailukykyämme pitkällä aikavälillä. Tyhjillä koneilla ei kannata lentää.
Nyt syyskaudella Nelonen Median ohjelmakartassa on paljon isoja viihdeohjelmia kuten Vain elämää, Big Brother Suomi, Tähdet tähdet ja uusi musiikkiohjelma All Together Now Suomi. Lisäksi olemme tuoneet live-urheilutapahtumia maksumuurin takaa kaikelle kansalle, kun näytämme kaikki Huuhkajien Kansojen liigan futispelit. Näiden lisäksi valikoidut kotimaisten palloilulajien finaalit ovat kovia vetonauloja myös lineaarisessa televisiossa Ruutu+ -katselun lisäksi. Katselun osalta syksyn kovin yllättäjä on ollut vanha tuttu Vain elämää, joka on kerännyt TV:n ääreen kaikkien aikojen isoimpia yleisöjä ja on alle 55-vuotiaiden parissa syksyn suosituin viihdeohjelma. Aidot tunteet, rehelliset artistit ja yhdessä katselu ovat myös korona-aikaan sopiva yhdistelmä.
TV-katsojien vinkkelistä tilanne on kokonaisuudessaan herkullinen. Ilmaisessa lineaaritelevisiossa on todella paljon laadukasta sisältöä, ja toisaalta eri videopalvelut tuovat valtavan valikoiman sisältöjä vaivattomasti tarjolle. Videopalveluita on käytössä jo yli puolessa suomalaisista kotitalouksista, ja näistä valtaosassa tilataan useampia palveluja samanaikaisesti. Tilaajamaksullinen videomarkkina onkin voimakkaassa kasvussa. Nelonen Median Ruudun osalta strategiamme on kirkas. Keskitymme meille ainutlaatuisiin sisältöihin, joita ovat kotimaiset isot viihdeilmiöt ja kotimaiset palloilulajit. Näitä sisältöjä olemme systemaattisesti kasvattaneet ja niitä eivät kansainväliset palvelut pysty kopioimaan. Uskomme, että ainutlaatuiset kotimaiset sisällöt ja kv-jättien laatudraama mahtuvat hyviin samaan TV-valikkoon ja kuluttajan kukkarossa on molemmille tilaa.
Audion puolella on paljon samoja trendejä havaittavissa. Audion kulutus kasvaa kokonaisuutena, ja kaupunkikuvassa näkyy jatkuvasti enemmän ihmisiä kuulokkeet korvilla. Useimmissa kuulokkeissa soi edelleen perinteinen radio tai oma musalista, mutta podcastit ovat kovassa kasvussa, tosin niiden kaupalliset mahdollisuudet ovat tällä markkinalla vielä alihyödynnettyjä. Myös äänikirjakuuntelu kasvaa hurjaa vauhtia, ja siitäkin markkinasta Sanoman Supla+ on ottamassa omaa, mukavasti kasvavaa osaansa.
Tästä tilanteesta on hyvä lähteä ensi vuoteen. Markkinoijat voivat luoda Sanoman avulla monikanavaisia ilmiöitä, joista kuluttajat puhuvat kahvipöydässä ja sosiaalisessa mediassa. Datakohdennettu ohjelmayhteistyö, alueellinen TV ja vaikuttajamarkkinointi ovat esimerkkejä Sanoman tarjoamista mahdollisuuksista. Sisältöjen osalta uskomme edelleen vahvasti isoihin brändeihin kuten The Voice of Finland, Diili ja Vain elämää, joiden lisäksi luvassa on pari todellista ylläriä. Lupaamme tavoittaa edelleen isoja yleisöjä, luoda monipuolista viihdettä, järjestää toivon mukaan unohtumattomia festareita sekä tietysti tarjota elämyksiä parhaan suomalaisen viihteen parissa.
Kari Laakson suosikkeja lineaarisessa TV:ssä tällä hetkellä ovat Vain elämää, Kuppilat kuntoon ja Huuhkajien matsit. Videopalveluissa hän seuraa aktiivisesti kotimaisia palloilusarjoja, erityisesti futista ja korista sekä vaihtelevaa valikoimaa ulkomaisia toimintasarjoja.