"Aina tulee sanomista" -slogan on valittu lokakuun tavaramerkiksi

Aina tulee sanomista logo artikkelikuva

Valinnan tehneen Patentti- ja rekisterihallituksen mukaan osuva tokaisu nivoutuu napakasti Sanoman brändiin. 

”Aina tulee sanomista” tuntui jo Sanoma Media Finlandin brändikampanjan suunnitteluvaiheessa ainutlaatuiselta idealta. Osuvasta tokaisusta saattaisi parhaiden sloganeiden tapaan syntyä hokema tai ihmiset ottaisivat sen muuten käyttöön. Siksi sloganin taatusti Sanomalle kotiutuva käyttö haluttiin varmistaa. ”Aina tulee sanomista” rekisteröitiin Sanoman tavaramerkiksi lokakuussa 2019.

Elina Bono, Head of B2B Marketing, kuvaa ”Aina tulee sanomista” -lausahdusta taisteluhuudoksi ja asenteeksi, ei pelkäksi sloganiksi tai mainoslauseeksi.

"Se tarttui omaan henkilöstöön ja meni kuukaudessa läpi koko avainkohderyhmään, eli suomalaisiin markkinoijiin. Lauseen monimerkityksellinen viesti kannustaa rohkeampaan markkinointiin ja keskustelun aikaansaamiseen. Eikä kaikki sanominen ole aina positiivista. Sehän tiedetään. Uuden sloganin myötä rentoutettiin myös yrityksen oman viestinnän sävyä."

Entä puhutaanko lauseessa Sanomasta? Sanoman kaikessa viestinnässä ollaan tarkkana siitä, että Sanoma pysyy Sanomana eikä tätä erisnimeä sekoiteta yleisnimiin. ”Aina tulee sanomista” -slogan on tästä hauska esimerkki: siinä puhutaan sanomisesta, muttei kuitenkaan Sanomasta. Toisaalta slogan nivoutuu täydellisesti Sanoman brändiin. Kekseliäs slogan vahvistaa brändiä parhaimmillaan juuri tällä tavalla.  

Rekisteröinti lisää turvallisuuden tunnetta

”Aina tulee sanomista” on tärkeä osa Sanoman b2b- markkinointia. Ajatus rekisteröidä lause tavaramerkiksi nousi esiin, kun sitä alettiin viljellä puheissa heti kampanjan alettua.

"Silloin pohdimme, että jos nyt joku nappaisi sen, emme mahdollisesti pystyisi hyödyntämään sitä jatkossa täysimääräisesti. Kun lisäksi ensimmäinen kampanjan jälkeinen tutkimus todensi, että 90 prosenttia kohderyhmästämme piti slogania meille sopivana, halusimme rekisteröinnillä turvata ja rajoittaa sen käytön omiin tarkoituksiimme. Rekisteröinnin vaatimaa erottautumiskykyä sloganissa riittää. Lisäksi siinä on omaperäisyyttä ja mieleenpainuvuutta", Bono toteaa.

Tavaramerkkiasiat ovat monille kriittisiä

”Aina tulee sanomista” -sloganin takana on mainostoimisto Folkin Creator Tommi Laiho. Hän kertoo työssä tulevan säännöllisesti eteen tilanteita, joissa asiakkaalle ehdotetaan aineettoman omaisuuden suojaamista.

"Teemme paljon markkinointia muun muassa päivittäistavarabrändeille, ja kun olemme luomassa heille uusia tuoteperheitä tai tuotteita, tavaramerkkiasiat ovat kriittisiä. Toisinaan myös brändien uudistetut logot tai sloganit on hyvä suojata. Osa asiakkaistamme tekee sen automaattisesti itse, mutta ammatillinen velvollisuutemme on suositella sitä aina. Varsinkaan asiakkaille, joille markkinointi on tullut vasta keskiöön tai ammattimaisemmin johdetuksi, IPR-asiat eivät ole useinkaan tuttuja.

Mainostoimisto tuo immateriaalisia asioita näkyviksi

Mainostoimiston tehtävä on Laihon sanoin luoda ideoita ja tuoda immateriaalisia asioita näkyviksi. Se vaatii valtavasti ammattitaitoa, luovuutta ja aikaa.

"Ideoiden lainaaminen tai varastaminen on siksi mielestäni sekä laiskaa ajattelua että vähintäänkin eettisesti tuomittavaa. Suojaaminen on yksi tapa turvata ideoiden luojien oikeuksia."

”Aina tulee sanomista” on kiteytettynä Sanoman markkinoinnin punainen lanka. Tavoitteensa on synnyttää markkinoijien kanssa kaupallisia puheenaiheita.

"Koska slogan mielestämme kestää aikaa ja on hyvin muistettava sekä erottuva, sen suojaaminen tuli keskustelussa esiin. Tällainen suositus tehdään aika mutupohjaisesti ja usein vasta ensimmäisten kampanjoiden kokemusten jälkeen. Silloin tällöin jo suunnittelupöydällä tulee fiilis, että nyt ollaan jotenkin ainutkertaisen idean äärellä. Niin oli 'Aina tulee sanomista' -sloganin kanssa", Laiho paljastaa.

Patentti- ja rekisterihallitus: Lokakuun tavaramerkki

Liittyvät artikkelit
Mikael Pentikäinen artikkelikuva

Asiakas on yrittäjän ylin ystävä

Yrittäjän auttaminen ei ole vain yrittäjän auttamista, vaan samalla autetaan työntekijöitä ja koko yhteiskuntaa, Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen kirjoittaa.
Vieraskynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Asiakas on yrittäjän ylin ystävä
mutusta_mittarointiin_parallax.jpg

Eri tavoite, eri mittarit

Musta tuntuu, että markkinoin ihan oikein. Se on vahva tunne, mutta riittääkö mutu, webinaari-isäntä Olli Ikäheimo kysyy. Mutusta mittarointiin -sarjan toisessa osassa Olli Ikäheimon vieraina Sanoma SME:n myyntiryhmän vetäjä Tomi Jäppinen ja myyntipäällikkö Henri Savilahti pohtivat markkinoinnin tavoitteita ja niissä onnistumisen mittaamista.
Tapahtumat
Näkemyksiä markkinoinnista
Eri tavoite, eri mittarit
Suomen suurin viihdetalo Genelec

Ääni ratkaisee myös Genelecillä

Viisi kautta kestänyt yhteistyö The Voice of Finlandin kanssa on tuonut kovat kasvuluvut Genelecin myyntiin.
TV & video
Luovat ratkaisut
Natiivimainonta
Näkemyksiä markkinoinnista
Ääni ratkaisee myös Genelecillä