Faksiajasta itseostokanavaan

Tuomas Waris

Sanoma Ad Manager tekee ostamisesta helppoa, Head of Digital Platform Tuomas Waris lupaa.

Mediamyynti elää faksiaikaa, kirjoitti ToinenPhd:n Jani Halme taannoin Suomen Lehdistön kolumnissaan. Ei ehkä sentään faksiaikaa, mutta kampanjan varaus on saattanut kuitenkin vaatia useamman sähköpostiviestin tai puhelinsoiton.

Nyt tähän on tulossa muutos. Sanoma Ad Managerin käyttöönotto on käynnissä, ja palvelu tulee olemaan laajemmin saatavilla ensi vuoden aikana.

Sanoma julkaisi viime keväänä joukon uusia tuotteita ja palveluita ostopolun kaikkiin vaiheisiin: brändimainonnasta konversioon ja myös olemassa olevien asiakkaiden tavoittamiseen. Tuloksiin tähtäävään tekemiseen on tarjolla tulospohjaisesti hinnoiteltuja tuotteita.

Yksi keskeisistä tavoitteista on, että Sanoman uusia digituotteita on helppo ostaa Ad Managerin kautta.

”Suomalainen digimarkkinointi on käännekohdassa. Kansainväliset kilpailijat ovat vahvoja taktisissa, klikkipohjaisesti hinnoitelluissa tuotteissa. Haluamme pysyä kansainvälisessä kilpailussa mukana ja kiriä eroa kiinni. On erittäin tärkeää, että suomalainen mediakenttä pärjää, ja asiakkaille on tarjolla kotimainen, mediaympäristöltään turvallinen vaihtoehto”, kertoo Ad Managerin kaupallisen puolen kehityksestä vastaava head of digital platform Tuomas Waris.

Sanoma Ad Manageria kehitetään tiiviissä yhteistyössä toimistojen kanssa.

”Digikampanjoiden buukkaus on ollut toimistoille aika hidasta ja työlästä. Ad Managerin beta-vaiheen lupauksemme on, että saisimme tehostettua toimistojen plannereiden työaikaa”, Waris toteaa.

Ad Managerin arkkitehtuuri perustuu rajapintoihin. Rajapintojen päälle rakennetaan hyvä käyttöliittymäkokemus, ja samoilla rajapinnoilla voidaan myös toteuttaa suoria integraatioita asiakkaiden järjestelmiin. Näin samalla rakenteella saadaan tuotettua kaikille asiakkaille sellainen palvelu, joka heille parhaiten sopii.

”Mediatoimistojen kanssa käydään keskusteluja heidän pidemmän aikavälin tarpeistaan. Samalla ostamista Sanomalta halutaan helpottaa. Ad Manager -käyttöliittymän lisäksi saatamme tarjota jatkossa toimistoille osan palveluista suoraan rajapinnan yli”, Waris sanoo.

Mediatoimistoille tehtävän lanseerauksen jälkeen Ad Manager saadaan suora-asiakkaiden käyttöön. Vaikka itseostokanava tulee uudeksi osaksi työkalupakkiin, suhde asiakkaisiin säilyy läheisenä ja tiiviinä.

”Haluamme olla kotimainen vaihtoehto digimarkkinoinnin kaikissa vaiheissa, ja kilpailukyinen myös ostamisen, optimoinnin ja asioinnin helppoudessa”, Waris summaa.

Tuomas Waris aloitti  Sanomalla 30.8. Head of Digital Platform -roolissa vastuualueenaan Sanoma Ad Manager -palvelun ja sen rajapintojen päälle rakentuvan liiketoiminnan ja kaupallisen puolen kehitys. Tuomas työskenteli aiemmin Kantarilla analytiikkajohtajana ja sitä ennen Verto Analytics -startup-yrityksessä tehtävänään operaatioiden ja kehityksen luotsaaminen.

Liittyvät artikkelit
Mikael Pentikäinen artikkelikuva

Asiakas on yrittäjän ylin ystävä

Yrittäjän auttaminen ei ole vain yrittäjän auttamista, vaan samalla autetaan työntekijöitä ja koko yhteiskuntaa, Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen kirjoittaa.
Vieraskynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Asiakas on yrittäjän ylin ystävä
mutusta_mittarointiin_parallax.jpg

Eri tavoite, eri mittarit

Musta tuntuu, että markkinoin ihan oikein. Se on vahva tunne, mutta riittääkö mutu, webinaari-isäntä Olli Ikäheimo kysyy. Mutusta mittarointiin -sarjan toisessa osassa Olli Ikäheimon vieraina Sanoma SME:n myyntiryhmän vetäjä Tomi Jäppinen ja myyntipäällikkö Henri Savilahti pohtivat markkinoinnin tavoitteita ja niissä onnistumisen mittaamista.
Tapahtumat
Näkemyksiä markkinoinnista
Eri tavoite, eri mittarit
Suomen suurin viihdetalo Genelec

Ääni ratkaisee myös Genelecillä

Viisi kautta kestänyt yhteistyö The Voice of Finlandin kanssa on tuonut kovat kasvuluvut Genelecin myyntiin.
TV & video
Luovat ratkaisut
Natiivimainonta
Näkemyksiä markkinoinnista
Ääni ratkaisee myös Genelecillä