Kaikki paitsi tehokas markkinointi on turhaa

Mika Hayrinen Effie.jpg

Kun perustin reilut vuosikymmen sitten mediatoimisto Virran, missionamme oli integroida digimarkkinointi kanavasuunnitteluun. Nyt ilmiselvää, mutta tuolloin moni kyseenalaisti koko digin ja piti meitä vinksahtaneina, Mika Häyrinen kirjoittaa.

Ensimmäisen Effiemme voitimme yhdessä panimoasiakkaamme kanssa heti toiminnan startattua vuonna 2008. Tämä oli silloin pienelle haastajatiimillemme mahtava voitto, joka nosti kaikkien itseluottamusta ja antoi uskoa tekemisellemme – ja toki toi tälle pienelle start upille hyppysellisen uskottavuutta. Suunnittelijoille kisamenestyksillä on myös ollut merkittävä vaikutus,

Markkinoinnin teho on aina ohjannut työtämme, ja Effie on täten meille merkittävin alan kilpailu. Jotta Effiessä voi pärjätä, tulee huippuluovuuden lisäksi tavoitteiden, mittareiden ja dokumentoinnin olla tikissä – ja kaikkea tätä jokaisen organisaation pitäisi vaatia ja vaalia markkinoinnin arjessa, jotta investointien tuottama arvo on todennettavissa.

Markkinoinnin tehon todentamisen merkitys on nyt suurempi kuin koskaan. Taantumia on ollut ennenkin, mutta ihan tällaista ryminää en ole ollut todistamassa. Markkinoinnista ja mainonnasta on helppo leikata, kuten tämänvuotinen viidenneksen katoaminen mediakakusta osoittaa. Kuitenkin tiedämme, että taantumasta tulevat vahvimpina ulos ne, jotka eivät panoksiaan leikkaa. Nyt on myös mahdollista ottaa osuuksia edullisemmin kuin koskaan.

Nyt kannattaa siis laittaa mittarit kuntoon ja vaikkapa jakaa pääsy markkinoinnin dashboardiin koko johtoryhmälle. Määrittäkää siis oikeat menestyksen mittarit, seuratkaa niitä ja jakakaa ne koko organisaatiolle. Tutustukaa Effie-voittajien caseihin, sillä niistä on paljon opittavaa. Ja osallistukaa Effie Awardsiin myös jatkossa!

Mika Häyrisellä on yli 15 vuoden kokemus alan johtotehtävistä. Hän myi perustamansa Virta ryhmän IPG:lle vuonna 2017 ja toimii nykyään lanseeraamansa IPG Mediabrandsin toimitusjohtajana. IPG Mediabrands Finlandiin kuuluvat mediatoimistot Virta Helsinki ja IUM, asiakasymmärrystoimisto Kuulas, mainosteknologiaan ja dataan erikoistunut asiantuntijatoimisto R3AL Helsinki, luova yksikkö Marvelous sekä tulospohjaiseen markkinointiin erikoistunut Reprise. Päivätyönsä lisäksi Mika toimii sijoittajana ja hallitusammattilaisena mm. vuoden start up 2020 kisassa palkitussa Leadoo Marketing Technologies Oy:ssä.

Liittyvät artikkelit
Maija Tuomala artikkelikuva

Printtimedia − Huippuhyvää onnistumistakuulla vai dinosaurus väärässä ajassa?

Sanotaan, että painettu media on toimintaympäristössään hidas, jäykkäluinen dinosaurus, jonka on jo kauan povattu kuolevan sukupuuttoon. Väitän kuitenkin, että tämä kivikautinen vanhus on oletettua ketterämpi ja muuntautuu nopeastikin vastaamaan ajan muuttuvaa tarvetta, dentsun Maija Tuomala kirjoittaa.
Aikakausmedia
Näkemyksiä markkinoinnista
Uutismedia
Vieraskynä
Printtimedia − Huippuhyvää onnistumistakuulla vai dinosaurus väärässä ajassa?
Anna Lujanen artikkelikuva

Miljoonien televisioiden maa

Viraalia somehittiä metsästetään kuin Graalin maljaa, mutta jos haluat takuuvarmaa tavoittavuutta, kannattaa tänäkin vuonna valita TV, Screenforcen Anna Lujanen kirjoittaa.
Näkemyksiä markkinoinnista
TV & video
Vieraskynä
Miljoonien televisioiden maa
Mikael Nemeschansky artikkelikuva

Mistä sinun brändisi muistetaan?

Muistan ajan, jolloin markkinointiviestintä oli vielä riemukasta, yllättävää ja ennen kaikkea mieleenpainuvaa, hasan & partnersin Mikael Nemeschansky kirjoittaa.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Mistä sinun brändisi muistetaan?