Kaikki paitsi tehokas markkinointi on turhaa

Mika Hayrinen Effie.jpg

Kun perustin reilut vuosikymmen sitten mediatoimisto Virran, missionamme oli integroida digimarkkinointi kanavasuunnitteluun. Nyt ilmiselvää, mutta tuolloin moni kyseenalaisti koko digin ja piti meitä vinksahtaneina, Mika Häyrinen kirjoittaa.

Ensimmäisen Effiemme voitimme yhdessä panimoasiakkaamme kanssa heti toiminnan startattua vuonna 2008. Tämä oli silloin pienelle haastajatiimillemme mahtava voitto, joka nosti kaikkien itseluottamusta ja antoi uskoa tekemisellemme – ja toki toi tälle pienelle start upille hyppysellisen uskottavuutta. Suunnittelijoille kisamenestyksillä on myös ollut merkittävä vaikutus,

Markkinoinnin teho on aina ohjannut työtämme, ja Effie on täten meille merkittävin alan kilpailu. Jotta Effiessä voi pärjätä, tulee huippuluovuuden lisäksi tavoitteiden, mittareiden ja dokumentoinnin olla tikissä – ja kaikkea tätä jokaisen organisaation pitäisi vaatia ja vaalia markkinoinnin arjessa, jotta investointien tuottama arvo on todennettavissa.

Markkinoinnin tehon todentamisen merkitys on nyt suurempi kuin koskaan. Taantumia on ollut ennenkin, mutta ihan tällaista ryminää en ole ollut todistamassa. Markkinoinnista ja mainonnasta on helppo leikata, kuten tämänvuotinen viidenneksen katoaminen mediakakusta osoittaa. Kuitenkin tiedämme, että taantumasta tulevat vahvimpina ulos ne, jotka eivät panoksiaan leikkaa. Nyt on myös mahdollista ottaa osuuksia edullisemmin kuin koskaan.

Nyt kannattaa siis laittaa mittarit kuntoon ja vaikkapa jakaa pääsy markkinoinnin dashboardiin koko johtoryhmälle. Määrittäkää siis oikeat menestyksen mittarit, seuratkaa niitä ja jakakaa ne koko organisaatiolle. Tutustukaa Effie-voittajien caseihin, sillä niistä on paljon opittavaa. Ja osallistukaa Effie Awardsiin myös jatkossa!

Mika Häyrisellä on yli 15 vuoden kokemus alan johtotehtävistä. Hän myi perustamansa Virta ryhmän IPG:lle vuonna 2017 ja toimii nykyään lanseeraamansa IPG Mediabrandsin toimitusjohtajana. IPG Mediabrands Finlandiin kuuluvat mediatoimistot Virta Helsinki ja IUM, asiakasymmärrystoimisto Kuulas, mainosteknologiaan ja dataan erikoistunut asiantuntijatoimisto R3AL Helsinki, luova yksikkö Marvelous sekä tulospohjaiseen markkinointiin erikoistunut Reprise. Päivätyönsä lisäksi Mika toimii sijoittajana ja hallitusammattilaisena mm. vuoden start up 2020 kisassa palkitussa Leadoo Marketing Technologies Oy:ssä.

Liittyvät artikkelit
Mikael Pentikäinen artikkelikuva

Asiakas on yrittäjän ylin ystävä

Yrittäjän auttaminen ei ole vain yrittäjän auttamista, vaan samalla autetaan työntekijöitä ja koko yhteiskuntaa, Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen kirjoittaa.
Vieraskynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Asiakas on yrittäjän ylin ystävä
Podcast artikkelikuva

Tutkimus: Näillä keinoin yrityspodcast saa kuuntelijoita

Podcastit ovat kovin trendikkäitä, mutta monia markkinoijia pohdituttaa, miten podcasteille saisi kuuntelijoita – sehän on ratkaisevaa, kun mietitään yrityspodcastin arvoa markkinointityökaluna, Suomen podcastmedian Juhani Pajunen kirjoittaa.
Audio & radio
Vieraskynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Tutkimus: Näillä keinoin yrityspodcast saa kuuntelijoita
Maria Riala artikkelikuva

10 vuotta verkkokauppaa: suomalaisten nettishoppailun muutokset

Älypuhelin on kymmenen vuoden aikana vähitellen vallannut yhä suuremman osan vapaa-ajastamme ja mediankäytöstämme. Seuraava muutos saattaa olla verkkokaupan laajeneminen uusille aloille, dentsun Maria Riala kirjoittaa.
Vieraskynä
Näkemyksiä markkinoinnista
10 vuotta verkkokauppaa: suomalaisten nettishoppailun muutokset