Miten kuntavaaleissa pystyy erottautumaan?

Terhi Salmi artikkelikuva

Sanoman vaalitiimin vetäjä Terhi Salmi vinkkaa keinot tehokkaaseen vaalimainontaan. 

On ihan selvää, että moni puolueista ja ensi kevään kuntavaalien ehdokkaista aikoo mainostaa sosiaalisen median kanavissa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että somessa voi olla vaikea erottua, koska siellä ovat kaikki muutkin. Lisäksi voi olla hankala kontrolloida niitä yhteyksiä, joissa oma mainonta näkyy.

Teemme joka päivä Sanoman vaalitiimissä työtä sen eteen, että pystymme tarjoamaan hyviä ja laadukkaita mainonnan ratkaisuja turvallisessa mediaympäristössä. Sanoman mediat tarjoavat luotettavia, kiinnostavia ja relevantteja sisältöjä. Sillä millaisen sisällön yhteydessä mainonta esiintyy digikanavissa, on iso ero vaikuttavuuden kannalta.

Digimainontaa voi kohdentaa monin eri tavoin. Sanomalla on erinomaiset kohdentamiskyvykkyydet, sillä tunnemme suomalaiset, tiedämme mikä heitä kiinnostaa, mitä he lukevat ja missä ympäristössä he näitä sisältöjä lukevat. Meidän kauttamme mainostaja pystyy kohdentamaan viestinsä juuri haluamalleen kohderyhmälle.

Tietyt kohderyhmät, kuten lapsiperheet, ovat usein liikkuvia äänestäjiä, joita voi olla vaikea saada aktivoitua. Monet kuntavaalien teemoista liittyvät kuitenkin läheisesti lapsiperheiden arkeen. Sanoman avulla perheiden tavoittaminen onnistuu. Äänestäjiä voi lähestyä myös tietyn teeman kautta. Kuntavaaleissa yksi tärkeä teema on koulutus. Pystymme kohdentamaan mainontaa esimerkiksi henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita koulutukseen liittyviin asioista.

Kuntavaalit ovat alueelliset, joten alueellinen kohdentaminen luonnollisesti kannattaa. Sanoman tarjonta on nykyään alueellisempaa kuin koskaan. Digimainontaa voidaan kohdentaa tietyille alueille ja printtimainonnan kanaviksi voidaan valita alueellisia lehtiä. Alueellinen kohdentaminen on mahdollista myös radio- ja televisiomainonnassa.

Kampanjan suunnittelussa kannattaa hyödyntää vaalitiimimme asiantuntemusta. Samalla kampanjalla voidaan tavoitella esimerkiksi sekä pienempää rajattua joukkoa että laajemmin tietyistä teemoista kiinnostuneita.

Mainostaja pystyy erottautumaan kuntavaaleissa näkymällä pidemmän aikaa ja hyvissä ajoin ennen vaaleja. Luotettava mediaympäristö ja valittujen teemojen ympärillä näkyminen tuo viesteille vaikuttavuutta.

Terhi Salmi toimii Sanomalla myyntiryhmän johtajana ja vetää Sanoman vaalitiimiä.

Katso myös:

Kuntavaaliehdokas, onko sinulla tärkeää sanomista? 

Lataa vaalimainonnan opas

Katso Sanoman Vaaliaamu-webinaarin tallenne:

Politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala haastattelee Helsingin Sanomien vastaavaa päätoimittajaa Kaius Niemeä sekä Ilta-Sanomien vastaavaa päätoimittajaa Johanna Lahtea luotettavasta ja laadukkaasta mediaympäristöstä.
Sanoman mediaratkaisuista vastaavan yksikön johtaja Karri Ahonen sekä Sanoman vaalitiimin vetäjä Terhi Salmi kertovat Sanoman uusista monipuolisista alueellisista ratkaisuista kuntavaaleissa 2021.

Poimintoja webinaarista:
 

Kuntavaaleissa valitaan ne päättäjät, jotka vaikuttavat ihmisten elämään päätöksillään kaikkein eniten. Ne ovat asioita, joita myös media käsittelee. Ilta-Sanomat tavoittaa kaikki suomalaiset. Meille on ihan elintärkeää, että ymmärrämme lukijoidemme elämää, heidän pelkojaan sekä isoja ja pieniä unelmiaan

– Johanna Lahti, vastaava päätoimittaja, Ilta-Sanomat
 

Sosiaalinen media on hyvä apuväline, mutta jos halutaan profiloitua uskottavana ja vakavasti otettuna tekijänä, kannattaa perinteisiä medioita kannattaa käyttää ihan sen takia, että käytännössä nämä kansainväliset sosiaalisen median toimijat eivät maksa edes veroja Suomeen.

– Kaius Niemi, vastaava päätoimittaja, Helsingin Sanomat
 

Meidän ei tarvitse tarjota Buranaa joka vaivaan, vaan voimme rakentaa ratkaisut monipuolisesta mediavalikostamme. Ratkaisuksi ei tarvitse tarjota pelkästään radiota, digiä tai televisiota, vaan voimme räätälöidä ratkaisun mainostajan tarpeiden mukaan, myös alueellisesti. Monipuolisuudesta syntyy vaikuttavuutta.

– Karri Ahonen, johtaja, Sanoma Media Finland

Liittyvät artikkelit
Vastuullisuussegmentit artikkelikuva

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

70 % kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissään ja valinnoissaan. Motiivit ja tavat, joilla vastuullisuus näkyy eri kohderyhmien arjessa, vaihtelevat kuitenkin paljon.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin
Finanssi artikkelikuva

Näköalapaikalla-webinaari keskittyi finanssialan markkinointiin

Miten finanssialan markkinoija pystyy tunnistamaan aktiivisen markkinan kohderyhmät ja valintahetket ajoissa ja hyödyntämään niitä markkinaosuuden kasvattamisessa? Entä miten tukea näihin hetkiin liittyvää markkinointia brändimarkkinoinnilla?
Näkemyksiä markkinoinnista
Näköalapaikalla-webinaari keskittyi finanssialan markkinointiin
Minna Leno artikkelikuva

Nyt ei kerkee, kun…

Kun toimit vastuullisesti, niin kerro se asiakkaillesi, Kaleidoscope Helsingin Minna Leno kehottaa.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Nyt ei kerkee, kun…