Hyödynnä äänen voimaa

Kasper Kahila vastaamaan Sanoman radiomyynnin kehittämisestä

Äänellä on suuri merkitys elämässämme. Markkinoinnissa se on silti alihyödynnetty tapa, Kasper Kahila kirjoittaa.

Radio Rockin kampanjan iskulauseeseen Syntymästä kuolemaan kiteytyy aika hyvin se, miten suuri merkitys äänellä ja Radio Rockin tapauksessa musiikilla on elämässämme. Itse asiassa ääni vaikuttaa meihin jo ennen syntymää ja on matkassamme mukana rakentamassa vahvoja muistijälkiä ja tunteita läpi elämän.  

Hyvä biisi voi palauttaa sinut koulun diskon tanssilattialle viimeisen hitaan pariin tai tuoda mieleen edellisen kesän parhaan kesämuiston. Itse otan joka arkipäivä 45 minuuttia omaa aikaa ajaessani Länsiväylää pitkin kohti päiväkotia. Suljen ajatuksistani kaiken muun ja kuuntelen lempimusiikkiani lempikanavaltani. Tämä rauhoittaa päivääni ja luo hyvää fiilistä ennen seuraavaa ponnistusta lapsiperheen arjessa.

Meidät on ohjelmoitu siten, että oikeastaan kaikki äänet vaikuttavat meihin tavalla tai toisella. Apua kaipaava tai urheiluseuran valmentaja hakee huomiota huutamalla, koira haukkumalla. Uteliaisuutta voi herättää kuiskaamalla, ja nauraminen vahvistaa yhteishenkeä naurajien välillä.

Äänen voimaa kannattaa hyödyntää myös markkinoinnissa. Radio on yksi suurimmista massamedioista. Kaupallisen radion kautta voit välittää viestisi 3,6 miljoonalle suomalaiselle. Radiossa saat viestillesi toistoa, sillä sitä sanoman perille meno tutkimusten mukaan tarvitsee.

Radio on myös kustannustehokas. Systemaattisella ja pitkäjänteisellä tekemisellä saat varmasti aikaiseksi tuloksia, eli korkeaa huomioarvoa ja tunnettuutta sekä liikennettä kivijalkaan tai verkkokauppaan.

45-minuuttisella ajomatkallani päiväkotiin pohdin myös mitä tänään syötäisiin, ja mistä käyn tekemässä hankinnat. Radio on tavoittavin media matkalla kauppaan. Tutkimusten mukaan lähes puolet kuluttajista kuuntelee radiota matkalla ostoksille. Päivittäistavarakaupan tarjousmainontaa kuulee radiosta kuitenkin melko vähän.

Kun haluat saada väen liikkumaan uutuustuotteiden tai päivän tarjousten perässä, kannattaa muistaa äänen voima. Kukapa ei haluaisi olla mukana suomalaisten matkassa, kun häiriövapaa tunnetila on viritetty kuunteluhetkessä parhaimmilleen.

Jos haluat keskustella aiheesta lisää, niin kilauta tai laita viestiä.

Kasper Kahila vastaa Sanoman radion mainosratkaisujen kehittämisestä Business Manager -roolissa.

Liittyvät artikkelit
Mikael Pentikäinen artikkelikuva

Asiakas on yrittäjän ylin ystävä

Yrittäjän auttaminen ei ole vain yrittäjän auttamista, vaan samalla autetaan työntekijöitä ja koko yhteiskuntaa, Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen kirjoittaa.
Vieraskynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Asiakas on yrittäjän ylin ystävä
Topi Hirvonen artikkelikuva

Ongelmat voi kääntää voitoksi jatkuvalla parantamisella

Ongelmien tuominen läpinäkyväksi inhimillistää arkeamme. Uskon sen tuovan myös armollisuutta ajatteluumme – kaikkea ei voi eikä tarvitse ratkaista heti, mutta olemme oikealla polulla, Topi Hirvonen kirjoittaa.
Omakynä
Ongelmat voi kääntää voitoksi jatkuvalla parantamisella
mutusta_mittarointiin_parallax.jpg

Eri tavoite, eri mittarit

Musta tuntuu, että markkinoin ihan oikein. Se on vahva tunne, mutta riittääkö mutu, webinaari-isäntä Olli Ikäheimo kysyy. Mutusta mittarointiin -sarjan toisessa osassa Olli Ikäheimon vieraina Sanoma SME:n myyntiryhmän vetäjä Tomi Jäppinen ja myyntipäällikkö Henri Savilahti pohtivat markkinoinnin tavoitteita ja niissä onnistumisen mittaamista.
Tapahtumat
Näkemyksiä markkinoinnista
Eri tavoite, eri mittarit