Hyödynnä äänen voimaa
Radio Rockin kampanjan iskulauseeseen Syntymästä kuolemaan kiteytyy aika hyvin se, miten suuri merkitys äänellä ja Radio Rockin tapauksessa musiikilla on elämässämme. Itse asiassa ääni vaikuttaa meihin jo ennen syntymää ja on matkassamme mukana rakentamassa vahvoja muistijälkiä ja tunteita läpi elämän.
Hyvä biisi voi palauttaa sinut koulun diskon tanssilattialle viimeisen hitaan pariin tai tuoda mieleen edellisen kesän parhaan kesämuiston. Itse otan joka arkipäivä 45 minuuttia omaa aikaa ajaessani Länsiväylää pitkin kohti päiväkotia. Suljen ajatuksistani kaiken muun ja kuuntelen lempimusiikkiani lempikanavaltani. Tämä rauhoittaa päivääni ja luo hyvää fiilistä ennen seuraavaa ponnistusta lapsiperheen arjessa.
Meidät on ohjelmoitu siten, että oikeastaan kaikki äänet vaikuttavat meihin tavalla tai toisella. Apua kaipaava tai urheiluseuran valmentaja hakee huomiota huutamalla, koira haukkumalla. Uteliaisuutta voi herättää kuiskaamalla, ja nauraminen vahvistaa yhteishenkeä naurajien välillä.
Äänen voimaa kannattaa hyödyntää myös markkinoinnissa. Radio on yksi suurimmista massamedioista. Kaupallisen radion kautta voit välittää viestisi 3,6 miljoonalle suomalaiselle. Radiossa saat viestillesi toistoa, sillä sitä sanoman perille meno tutkimusten mukaan tarvitsee.
Radio on myös kustannustehokas. Systemaattisella ja pitkäjänteisellä tekemisellä saat varmasti aikaiseksi tuloksia, eli korkeaa huomioarvoa ja tunnettuutta sekä liikennettä kivijalkaan tai verkkokauppaan.
45-minuuttisella ajomatkallani päiväkotiin pohdin myös mitä tänään syötäisiin, ja mistä käyn tekemässä hankinnat. Radio on tavoittavin media matkalla kauppaan. Tutkimusten mukaan lähes puolet kuluttajista kuuntelee radiota matkalla ostoksille. Päivittäistavarakaupan tarjousmainontaa kuulee radiosta kuitenkin melko vähän.
Kun haluat saada väen liikkumaan uutuustuotteiden tai päivän tarjousten perässä, kannattaa muistaa äänen voima. Kukapa ei haluaisi olla mukana suomalaisten matkassa, kun häiriövapaa tunnetila on viritetty kuunteluhetkessä parhaimmilleen.
Jos haluat keskustella aiheesta lisää, niin kilauta tai laita viestiä.
Kasper Kahila vastaa Sanoman radion mainosratkaisujen kehittämisestä Business Manager -roolissa.