Voiko koronapandemiasta löytää jotain hyvää?

Ritva Lassila artikkelikuva

Kun oikein ankarasti pohdin, löysin kolme positiivista seikkaa: aamuisin saa nukkua vähän pidempään, vaatehankintoihin ei kulu rahaa ja fomo-ilmiöstä (fear of missing out) ei tarvitse kärsiä. Toivon tietysti kovasti, että tämän vuoden urakka on ollut se neljäs, Ritva Lassila kirjoittaa.

Alkuvuodesta mietimme, miten saisimme media.sanoma.fi-sivustomme kävijämäärät pidettyä edellisen vuoden aikana saavutetulla hyvällä tasolla. Olin siirtynyt vuoden 2019 tammikuussa viestinnästä B2B-markkinointiin vastaamaan media.sanoma.fi:n artikkelisisällöstä. Vuoden 2019 lopussa saldona oli 145 julkaistua artikkelia ja 170 prosenttia enemmän sivukatseluja Kirjoituksia markkinoinnista -osiossa vuoteen 2018 verrattuna. Miten tästä voisi enää parantaa?

Sitten iski korona. Perustimme pikavauhtia sivustollemme uuden, kriisiajan markkinointiin näkökulmia tarjoavan osion. Tarjosimme huolen ja paniikin vastavoimaksi myötätuntoa ja hyötytietoa. Kannustimme kaikin keinoin markkinointiin myös aikana, joka oli meille kaikille ennen kokematon.

Miten sivuston kävijämäärien kävi? Jaksoiko sen sisältö kiinnostaa aikana, jolloin lähes kaikkien markkinoijien suunnitelmat menivät enemmän tai vähemmän uusiksi?

Nyt marraskuun toisella viikolla media.sanoma.fi:ssä on 200 julkaistua artikkelia. Kirjoituksia markkinoinnista -osion sivukäyntien määrä on 131 026, mikä on viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 124 % enemmän. Artikkelien keskimääräinen lukuaika on yli 2 minuuttia. Kriisiajan markkinointia koskeva osio oli koronakevään vierailuin media.sanoma.fi-sivuston osio. 17.3.−31.5. sivukäyntejä osiossa oli 20 524.

Palaan alun kysymykseen. Pandemian hyvät puolet ovat vähissä, mutta toivottavasti olemme onnistuneet tukemaan markkinoijia tänä erikoisena aikana. Toivon, että media.sanoma.fi-sivuston artikkelit ovat tarjonneet apua ja ideoita työhönne. Mistä juuri sinä haluaisit lukea? Otan tosi mielelläni vastaan ideoita ja palautetta.

Ritva Lassila toimii viestintäpäällikkönä B2B-markkinoinnissa ja vastaa media.sanoma.fi:n Kirjoituksia markkinoinnista -osion sisällöistä.

Missasitko vuoden luetuimmat jutut? Tässä TOP 5:

Näin koronavirus vaikutti kiinalaisten kuluttajakäyttäytymiseen

Markkinointi ei koskaan ole ollut merkityksellisempää

Nämä toimenpiteet tekevät yrityksestä voittajan, pitävät sen keskikastissa tai pudottavat sen häviäjien joukkoon

Myötätuntomarkkinointi tulee tarpeeseen

Kaikilla on strategia, kunnes saavat nyrkistä naamaan

Liittyvät artikkelit
Mikael Pentikäinen artikkelikuva

Asiakas on yrittäjän ylin ystävä

Yrittäjän auttaminen ei ole vain yrittäjän auttamista, vaan samalla autetaan työntekijöitä ja koko yhteiskuntaa, Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen kirjoittaa.
Vieraskynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Asiakas on yrittäjän ylin ystävä
Topi Hirvonen artikkelikuva

Ongelmat voi kääntää voitoksi jatkuvalla parantamisella

Ongelmien tuominen läpinäkyväksi inhimillistää arkeamme. Uskon sen tuovan myös armollisuutta ajatteluumme – kaikkea ei voi eikä tarvitse ratkaista heti, mutta olemme oikealla polulla, Topi Hirvonen kirjoittaa.
Omakynä
Ongelmat voi kääntää voitoksi jatkuvalla parantamisella
mutusta_mittarointiin_parallax.jpg

Eri tavoite, eri mittarit

Musta tuntuu, että markkinoin ihan oikein. Se on vahva tunne, mutta riittääkö mutu, webinaari-isäntä Olli Ikäheimo kysyy. Mutusta mittarointiin -sarjan toisessa osassa Olli Ikäheimon vieraina Sanoma SME:n myyntiryhmän vetäjä Tomi Jäppinen ja myyntipäällikkö Henri Savilahti pohtivat markkinoinnin tavoitteita ja niissä onnistumisen mittaamista.
Tapahtumat
Näkemyksiä markkinoinnista
Eri tavoite, eri mittarit