Haluatko saada ihmiset välittämään brändistäsi? Tarinankerronta on tähän paras tapa

Lasse Nikkari

Jos brändillä on tarina, se kannattaa kertoa. Jos brändillä ei ole tarinaa, se kannattaa käsikirjoittaa, branded content -ohjelmista vastaava Lasse Nikkari kirjoittaa.

Tänä vuoden aikana ihmiset ovat kokeneet kollektiivisesti tuntemattoman uhan, koronapandemian. Perusturvallisuutemme koki kolauksen, ja television katselu oli kevään voittaja, kun ihmisiä suositeltiin pysymään kotona ja välttämään sosiaalisia kontakteja.

TV:n katselun tasot hyppäsivät monien vuosien takaisiin lukemiin ja ovat pysyneet korkealla monissa maissa myös syksyllä. Etenkin television yhteisöllinen katsominen koki uuden tulemisen. Ohjelmia ei enää katsottu henkilökohtaisilla päätelaitteilla omassa rauhassa, vaan television tarjoamaa eskapismia haluttiin ennemmin nauttia yhdessä perheen kesken. Mitäpä muutakaan lockdownissa tekisi?

Suositut ilmiöohjelmat ovat naulinneet katsojia tv-ruutujen ääreen. Vain elämää on ollut syksyn suurin menestys 10−54-vuotiaiden kohderyhmässä ja on kerännyt paremmin katsojia kuin neljään edelliseen vuoteen.

Korona aiheuttaa edelleen huolta, eivätkä sen vaikutukset ole hetkeen häviämässä. Elämän murroskohdissa brändien on tärkeä viestiä oikein ja olla läsnä. Huolta lievittää myötätunto, jonka osoittaminen tarjoaa näinä aikoina brändeille mahdollisuuden lunastaa paikka ihmisten sydämissä. Tarinankerronta on tähän paras tapa. Tarinan avulla ihmisen voi saada välittämään brändistä. Kun ihminen välittää brändistä, hän myös näyttää sen päivittäisissä valinnoissaan. Jos siis brändillä on tarina, se kannattaa kertoa. Jos brändillä ei ole tarinaa, se kannattaa käsikirjoittaa. Väitän, että brändin tarinaa ja arvoja on helpompi välittää osana pidempää sisältöä kuin 30 sekunnin mainosspotissa.

Brittien Channel 4 -kanavan tekemän tutkimuksen mukaan branded content -ohjelmat ovat 29 prosenttia tehokkaampi tapa muuttaa kuluttajien käsitystä brändistä kuin perinteinen spottimainos. Tutkimus osoitti lisäksi, että branded content ja brändiviihde koettiin mielekkääksi mainostamistavaksi etenkin nuorempien kohderyhmien keskuudessa. Katsojat hyväksyvät brändien läsnäolon tv:n sisällöissä, kunhan brändit on kirjoitettu mukaan tarinaan siten, että ne ovat luonnollinen osa sisältöä.

Branded content on sisältömarkkinointia, jolla pyritään rakentamaan mielikuvaa brändistä ja kasvattamaan brändiä tavoitteiden mukaisesti. Meille branded content on kattotermi, joka pitää sisällään kaikki tavallista ohjelmayhteistyötä syvemmät kumppanuudet. Haluamme palvella asiakkaitamme paremmin ja tuottaa sisältöä, joka auttaa asiakkaitamme menestymään ja vahvistaa asemaamme suurimpien ilmiöohjelmien ja kirkkaimpien tähtien kotina.

Brändimainonnan merkitys on korostunut tänä erityisvuonna 2020 ja tulee korostumaan tulevaisuudessakin. Ihmiset katsovat televisiota nyt enemmän kuin pitkään aikaan. Tämä tarjoaa erittäin hyvän mahdollisuuden tehdä enemmän ja parempia branded content -ohjelmia. Suomalaisilla brändeillä on hyvä ymmärrys asiasta ja tarvittavaa rohkeutta. Meiltä on tulossa ensi vuonna paljon mielenkiintoisia hankkeita, joissa toteutuvat sekä brändien että Sanoman tavoitteet. Uskon vahvasti, että laadukkaille TV-sisällöille on paikka ihmisten olohuoneissa ja päätelaitteissa tulevaisuudessakin.

Lasse Nikkari toimii branded content -ohjelmien vastaavana tuottajana sekä  Head of Formats -tehtävässä Nelonen Medialla. Hänen kädenjälkensä näkyy seuraavissa branded content -ohjelmissa: VR:n Radalla, Eckerö Linesin Maalla, merellä ja lautasella sekä juuri startannut Huvila&Huussi Asuntomessuilla.

Liittyvät artikkelit
Kuukauden kamppis Kustantamossa artikkelikuva

Marraskuun kuukauden kamppis on WSOY:n Kustantamossa

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Kustantamossa-kampanjalla luotiin yhteys kirjailijoiden ja lukijoiden välille uudenlaisella tavalla.
Uutismedia
Luovat ratkaisut
Natiivimainonta
Kuukauden kamppis
Marraskuun kuukauden kamppis on WSOY:n Kustantamossa
Mikael Pentikäinen artikkelikuva

Asiakas on yrittäjän ylin ystävä

Yrittäjän auttaminen ei ole vain yrittäjän auttamista, vaan samalla autetaan työntekijöitä ja koko yhteiskuntaa, Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen kirjoittaa.
Vieraskynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Asiakas on yrittäjän ylin ystävä
Topi Hirvonen artikkelikuva

Ongelmat voi kääntää voitoksi jatkuvalla parantamisella

Ongelmien tuominen läpinäkyväksi inhimillistää arkeamme. Uskon sen tuovan myös armollisuutta ajatteluumme – kaikkea ei voi eikä tarvitse ratkaista heti, mutta olemme oikealla polulla, Topi Hirvonen kirjoittaa.
Omakynä
Ongelmat voi kääntää voitoksi jatkuvalla parantamisella