Asiakas on yrittäjän ylin ystävä
Koronakriisi on koetellut monella tavalla myös suomalaista yrittäjää. 65 prosenttia yrittäjistä sanoo, että pandemia on aiheuttanut yritykselle ongelmia.
Vaikutukset ovat moninaisia. Myynti on vähentynyt 55 prosentilla. Maksuvaikeuksiin on joutunut 14 prosenttia, tuotantoketjussa on ollut häiriöitä 12 prosentilla, lopettamista pohtii yhdeksän prosenttia ja neljä prosenttia kokee konkurssiuhkaa.
On myös positiivista: lähes joka kymmenes on saanut lisää myyntiä. Erityisesti kaupan alalla on toimijoita, joille kriisi on tuonut kasvua. Heitä on viidennes kaupan toimijoista.
Kriisi on osoittanut monelle yrittäjälle, että heistä välitetään.
Moni on kiitollinen yritystuista, joita on jaettu toistaiseksi liki kahden miljardin edestä. Monelle yrittäjälle tuki on tullut tarpeeseen ja auttanut selviämään.
Saan yrittäjiltä jatkuvasti kiitosta yritystuista, mm. yksinyrittäjätuesta ja yrittäjän työttömyysturvasta, jotka ovat kantaneet monia yrittäjiä pahimman yli.
On koettu, että yrittäjien ahdinko ja merkitys ymmärretään läpi poliittisen kentän.
Erityisen arvokasta on ollut tuki, jota yrittäjät ovat saaneet asiakkailtaan. Asiakas on yrittäjän ylin ystävä, koska hän mahdollistaa viime kädessä kaiken liiketoiminnan.
On tärkeä muistaa, että yrittäjän auttaminen ei ole vain yrittäjän auttamista, vaan samalla autetaan työntekijöitä ja koko yhteiskuntaa. Mitä useampi yrittäjä selviää kriisistä, sitä nopeammin Suomi toipuu, sitä useampi työpaikka säilyy ja sitä paremmat mahdollisuudet meillä on huolehtia kaikista Suomessa asuvista.
Kriisiaikana syntyy uutta ja markkinoita jaetaan uudelleen. Siksi on erinomaista, että uuden kehittäminen on yrittäjien tärkein keino vastata koronakriisin toiseen aaltoon. Yli kolmannes yrittäjistä on varautunut kriisin toiseen aaltoon kehittämällä uutta liiketoimintaa.
Olen kuullut erinomaisia tarinoita siitä, miten yrittäjät ovat kehittäneet uutta kriisin aikana. Erityisen paljon on rakennettu digitaalista liiketoimintaa.
Tämä on luonteenomaista yrittäjyydelle. Kun on vastoinkäymisiä ja vanha tie tukossa, yrittäjä etsii löytöretkeilijän lailla uusia reittejä eteenpäin. Yrittämiseen kuuluu optimismi ja usko siihen, että asiakas palkitsee toimintaansa kehittävän.
Aina uuden rakentaminen ei onnistu. Siksi puhutaan yrittäjistä ja yrityksistä. Yrittämiseen kuuluu myös epäonnistuminen, ja siitä oppiminen. Se on toiminnan luonteessa eikä ole häpeä.
Joulu on monelle yrittäjälle vuoden tärkein sesonki. Siihen on valmistauduttu huolella. Sitä on saatettu rakentaa koko vuosi, ehkä pidempäänkin.
Nyt joulu lähestyy pilvien varjostamana koronakriisin vuoksi, vaikka myös valoa on näkyvissä, kun koronarokotteiden saanti on joka päivä lähempänä.
Yrittäjienkin kannalta on tärkeää, että noudatamme viranomaisten ohjeita taudin taltuttamiseksi. Pandemian voittaminen on tärkein yritystuki.
Tärkeä on myös ymmärtää, että rajoitusten oloissakin yrittäjät rakentavat turvallisia olosuhteita ostaa palveluita ja käydä kaupoissa.
Kun ohjeita noudattaa, jouluostokset voi tehdä turvallisesti ilman pelkoa. Siksi kannustan rohkeasti ostoksille – tietenkin turvallisuusohjeita noudattaen.
Kun yrityksellä on vaikeaa, moni säästää, mistä voi – usein markkinoinnista.
Se on ymmärrettävää mutta ei välttämättä viisasta. Kun on vaikea aika, pitäisi panostaa fiksulla tavalla markkinointiin, jos se suinkin on mahdollista.
Yrittäjäjärjestö on halunnut tukea yrittäjiä ja yrityksiä rakentamalla #autapientä-kampanjan, joka kannustaa suomalaisia ostamaan pieniltä yrityksiltä.
Joulun lähestyessä #autapientä-viesti on ajankohtaisempi kuin koskaan. Meillä jokaisella on tilaisuus kulkea yrittäjän rinnalla asioimalla pienissä yrityksissä, ja samalla luoda iloa niin yrittäjälle kuin lahjan saajalle.
Mikael Pentikäinen on Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja.