Metropoli teki digiloikan

Ville Mustonen Metropoli artikkelikuva

Koronapandemia vauhditti Metropoli Kalusteen panostuksia digimainontaan. 

 Kymmenen vuotta sitten perustettu Metropoli Kaluste on koko historiansa ajan ollut Hesarin uskollinen asiakas.

”Noin 90 prosenttia markkinointibudjetistamme on kulunut Hesarin printtiin, ja 100 prosenttia mainonnasta on ollut taktista”, viime vuoden lopulla Metropolin markkinoinnin ruorissa aloittanut Ville Mustonen kertoo.

Kevään poikkeustila oli Metropolille iso muutostekijä monella tapaa.

”Kun korona iski, asiakasvirta loppui meillä kuin seinään. Myymälät olivat täysin tyhjinä. Verkkosivuilla kävi edelleen yhtä paljon ihmisiä, mutta kukaan ei ostanut mitään.”

Kun ihmiset alkoivat loppukeväästä palata uuteen normaaliin ja alkoivat tehdä jälleen kauppaa, Metropoli alkoi panostaa vahvasti digipuolelle.

Uutena keinona otettiin käyttöön Hesarin tabletti, josta on tullut erittäin hyvinä tuloksia.

”Se on toiminut meille äärimmäisen hyvin ja yllättänyt useamman kerran. Joka kerta kun tulokset ovat tulleet, olen siirtänyt Hesarin tablettiin lisää panostuksia. Hesarin tabletin mainospaikka on meille erinomainen valinta sekä kohderyhmältään että mainosmuodoltaan”, Mustonen kertoo.

Kevään ja kesän aikana Metropoli kokeili useita eri digimainonnan ratkaisuja.

”Tarvitsemme uusia digiratkaisuja ostosuppilon alkupäähän herättämään huomioita ja kiinnostusta. Ilman koronaa emme olisi tällaisella nopeudella siirtyneet digimainontaan. Hesarin printti on edelleen vahva kaupan tekijä digiratkaisujen rinnalla.”

Kun Mustonen aloitti Metropolissa, hänen aikomuksenaan oli tutkia mainosten toimivuutta.

”Meillä oli ollut niin pitkään samankaltaista ja jatkuvaa mainontaa, että johtopäätöksiä mainonnan toimivuudesta oli erittäin vaikea tehdä. Tällä hetkellä teemme paljon kokeiluja eri mainosmuodoilla, jotta saamme dataa ja pystymme jatkossa tekemään parempia päätöksiä.”

Viimeisen vuoden aikana Metropoli on keskittynyt enemmän makuuhuoneen sisustuksen tuotteisiin. Metropolin keskeisenä markkinoinnin tavoitteena on nostaa tunnettuutta nimenomaan siinä kohderyhmässä, joka on hankkimassa uutta sänkyä.

”Sanallisesti määrittelimme kohdetyhmämme niin, että siihen kuuluvat toisen tai kolmannen asunnon ostaneet, päämakuuhuonetta sisustavat ihmiset. Tähän hetken tavoitteemme on, että meillä on tarjota vaihtoehto jokaiselle, joka harkitsee uuden sängyn ostamista. Jatkossa mediaratkaisumme tulevat painottumaan niin, että pystymme viemään tätä ajatusta eteenpäin”, Mustonen kertoo.

Sanoma on Metropolin pääyhteistyökumppani markkinoinnissa.

”Sanoma on ollut valintamme siksi, että millään muulla mediatalolla ei ole ollut tarjota Hesaria vastaavaa vaihtoehtoa päämarkkina-alueellemme. Online-puolella on tarjolla toimijoita, jotka myyvät tilaa eri medioihin, mutta enemmän vaakakupissa painaa kuitenkin kokonaisuuden hahmottaminen ja toimivuus, mikä on Sanomalla hyvällä tasolla. Varsinkin korona-aikana piti saada joustoa ja tehdä nopeita muutoksia. Sanoma toimi tässä hyvin, mikä on vahva signaali siitä, että yhteistyö toimii”, Mustonen kiittää.

Hän toteaa luottavansa Sanoman lupaukseen markkinoinnin luottokumppanuudesta.

”Kun median edustaja kertoo valistuneen arvionsa esimerkiksi impressiomääristä, minun pitää pystyä luottamaan siihen, että asiantuntija on perehtynyt aiheeseen. Jos virheitä joskus tehdään, niitä osataan käsitellä sillä tavalla, että yhteistyö jopa syvenee.”

Mustosen mieleen on erityisesti Sanoman B2B:n slogan Aina tulee sanomista.

”Näin todella on. Mainonta toimii aina.”

Metropoli Kalusteen asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Manager Katja Himanen kiittää avointa keskustelua asiakkaan kanssa.

”Vaikeissa olosuhteissa olemme yhdessä onnistuneet löytämään sopivat digi- ja printtiratkaisut alueellisen ja valtakunnallisen mainonnan välillä, sillä me Sanomalla pystymme tarjoamaan nämä molemmat ulottuvuudet. Tänä vuonna Metropoli on ollut keskeisten asioiden äärellä, mitä ja miksi olemme olemassa, kenelle myymme ja millaista mielikuvaa tavoittelemme? Kun jatkossa nämä ovat kirkkaana mielessä, tavoitteemme on kasvattaa tunnettuutta ja hyödyntää alueellisuutta vieläkin enemmän. Kun tunnettuus on hyvä, taktinen mainontakin toimii paremmin”, Himanen toteaa.

Kuva: Metropoli Kalusteen Ville Mustonen

Metropoli-kollaasi.png
Liittyvät artikkelit
Katariina Uljas-Ahl artikkelikuva

Markkinointi on muutosmatka

Jo ennen yhtäkään pakottavaa Suurta Kriisiä markkinointi on ollut jatkuvassa muutostilassa. Seuraava Iso Pakko on vastata kiihtyneeseen kuluttajakäyttäytymisen muutokseen ja ylläpitää digiloikan vauhtia, Dagmarin Katariina Uljas-Ahl kirjoittaa.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Markkinointi on muutosmatka
Modernit naiset artikkelikuva

Mistä modernit naiset oikeasti puhuvat?

Naiset tekevät valtaosan talouksien ostopäätöksistä. Tiina Kosonen ja Satu Kaitaranta vinkkaavat, miten markkinoija voi ottaa naiset paremmin huomioon. Lataa myös selvitys moderneista naisista kuluttajina ja mediankäyttäjinä.
Omakynä
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Mistä modernit naiset oikeasti puhuvat?
Kk-kamppis-Lidl-jakokuva.jpg

Joulukuun kuukauden kamppis on Lidlin tarinallinen joulukampanja

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Lidlin joulukampanja toi tutut satuhahmot seikkailemaan yllättävän käänteen saaviin tarinoihin.
Uutismedia
TV & video
Audio & radio
Aikakausmedia
Näkemyksiä markkinoinnista
Kuukauden kamppis
Joulukuun kuukauden kamppis on Lidlin tarinallinen joulukampanja