Kun Stigistä tuli Pasi – Aitous puhuttelee

Olli Ikäheimo artikkelikuva

Aidoille ihmisille ja vähän rouheisenkin arjen näyttämiselle nykyistä enemmän on tilaa myös yritysten markkinointiviestinnässä. Ihmisiä kiinnostavat muut ihmiset, Olli Ikäheimo kirjoittaa.

Yli puolitoista miljoonaa suomalaista seurasi televisiosta itsenäisyyspäivänä Ylen tuottamaa Linnan juhlat 2020 -lähetystä. Näin siitäkin huolimatta, ettei linnan juhlia perinteisesti ajatellen edes järjestetty. Nyt lähetyksen sisältö oli suomalaisten arkea ja presidenttipari Sauli Niinistön ja Jenni Haukion ihmisläheistä isännöintiä.

Yle korvasi onnistuneesti monen katsojan mielestä pinnallisen ”julkkisten tirkistelylähetyksen” aidoilla asioilla juhlallisesti esitettynä.

Sama aitouden trendi on tulvahtanut satoihin tuhansiin koteihin Nelosen Vain elämää -sarjassa. Tv-katsojat ovat pitkin syksyä myötäeläneet esimerkiksi Stigin elämänvaiheita tavalla, jossa ainakin jonkin verran artistin tuotteistettua pintaa on rapissut hirvensalmelaisen Satulinnan navettarakennuksen lautalattian koloihin.

Katsojat ovat päässeet tutustumaan Stigin sijaan herkkään Pasi Siitoseen.

Onko aidoille ihmisille ja vähän rouheisenkin arjen näyttämiselle nykyistä enemmän tilaa myös yritysten markkinointiviestinnässä? Kyllä on.

Videoista on tullut viimeisen 15 vuoden aikana merkittävä osa liki jokaisen suomalaisen päivittäistä elämää. Semiamatöörimäisen ja luonnollisen videoilla esiintymisen rima sopivasti laskenut.  

Myös yritykset löytäneet aitouden. Yhä useampi yritys haluaa näyttää markkinointiviestinnässään yrityksen arkea ja kertoa tarinoita ihmisistä palvelujen ja tuotteiden takana. Uskokaa tai älkää: ihmisiä kiinnostavat muut ihmiset.

Elämää ei voi käsikirjoittaa

Olen usein julistanut videotuotannoissa hetkessä elämisen taidon tärkeydestä. Vaikka kaupallinen videotuotanto olisi kuinka tarkkaan käsikirjoitettu ja suunniteltu, ei mikään korvaa herkkyyttä havaita sisällöllisesti mukaansatempaava asia kuvaustilanteessa. On ensisijaista kyetä tallentamaan hetki sellaisena, kun se siinä tuotantotilanteessa ympärillä avautuu. Ihmisten reaktiot, tilanteeseen yllättäen tulleen ihmisen kohtaaminen, eleet ja tunteet. Samoin kuin nopeasti vaihtuva kuvausmiljöön luonnonvalo tai äänimaailman muutos. Kuinka kerrontaa rytmittääkin yrittäjän taskussa soiva puhelin ja pikainen kohtaus hetkestä, jossa kauppias hoitaa arkea kesken kuvausten.

Jokainen journalisti tuntee arjen ilmiön, jossa haastateltavan parhaat kommentit ja niin sanotut käyttikset tarttuvat tallentimelle tai muistikortille vasta sen jälkeen, kun haastattelu on ohi. Sillä hetkellä aidot fiilikset ja ajatukset lipsahtavat haastateltavalta julki, ihmiseltä toiselle. Rutinoituneella ammattilaisella on silloin REC edelleen päällä.

Kuinka aitous näkyy markkinoinnissa 2021?

Odotan yritysten arjesta ja ihmisistä kertovien videoiden ja lyhytdokumenttien edelleen yleistyvän. Ne vahvistavat arjessa kiinni olevien kuluttajien sitoutuneisuutta brändeihin. Niitä voidaan esittää natiivisisältöinä uutismediassa ja samalla markkinoivan yrityksen omissa medioissa. Miksi lyhytdokumentti ei olisi luonnollinen osa yrityksen juhlahetkeä?

Yritysten videoille ikuistetut tarinat ja kaupalliset lyhytdokkarit ovat 2020-luvun vuosikirjoja ja historiikkejä.

Kirjoittaja on vastaava tuottaja Sanoma B2B:n markkinointipalvelut-yksikössä, jossa hän tiiminsä kanssa tuottaa vuosittain kymmeniä videoita yritysten markkinointiin.

Katso myös: 

Video on vahva vaikuttaja

Liittyvät artikkelit
Milla Majander artikkelikuva

Pieni suuri tarina perunasta

Miksi arjen yksityiskohtiin kätkeytyy iso merkitys ja työpöydälläni on peruna, kirjoittaa Milla Majander.
Näkemyksiä markkinoinnista
Omakynä
Sisältömarkkinointi
Pieni suuri tarina perunasta
Paula Hernetkoski artikkelikuva

Markkinoinnin rooli linkkinä asiakkaan ja yrityksen välillä ei ole koskaan ollut merkityksellisempi

Globaali kriisi on pakottanut avaamaan silmät uusille keinoille luoda kasvua ja vauhdittanut osaltaan myös markkinoinnin muutosta. Olemme toistuvasti kysyneet itseltämme ja organisaatioltamme, miten toimintaa tulisi muuttaa poikkeustilan aikana ja mitkä muutokset ovat pysyviä, Paula Hernetkoski kirjoittaa.
Näkemyksiä markkinoinnista
Omakynä
Markkinoinnin rooli linkkinä asiakkaan ja yrityksen välillä ei ole koskaan ollut merkityksellisempi