Muuttunut maailma vaatii enemmän rohkeutta markkinoijilta ja brändeiltä

Teemu Suutari artikkelikuva

OMD:n Teemu Suutari tarjoaa viisi vinkkiä oivaltavaan ja ajassa kiinni olevaan markkinointiin. 

Ainoa pysyvä asia maailmassa on muutos, kuten vanha sanonta kuuluu. Viimeisen vuoden aikana Covid-19 on muuttanut elämäämme tavoin, joita emme ole ennen kokeneet, saati joihin olisimme edes osanneet varautua. Suurin osa näistä muutoksista on tullut jäädäkseen. Tämä tarkoittaa sitä, että myös markkinoijan pitää muuttua. Onneksi muuttunut maailma tarjoaa myös suuren määrän mahdollisuuksia: tässä viisi ajatusta ja esimerkkiä, jotka antavat suuntaa vuoden 2021 markkinointiin.

  1. Fokus kuluttajaymmärryksen

Kuluttajien muuttuneet tarpeet ja odotukset ovat tärkeimpiä asioita, mitä markkinoijan pitää pystyä tunnistamaan. Ne pitää huomioida tuote- ja palvelunkehityksessä ja myös markkinoinnissa: miten luomme oikeita viestejä oikeisiin kanaviin, jotta ne toimivat muuttuneessa maailmassa.

Loistava esimerkki on Eurobest Awardseissa palkittu Prisman #telcollection-mallisto, joka esitteli oivaltavasti etämuotia. Mainonnassa yhdisteltiin nokkelasti kalsareita ja kauluspaitoja, ja jokainen etäpalavereissa istunut pystyi samaistumaan tuohon viestiin. Tunnistamalla ja reagoimalla muuttuneeseen kuluttajakäyttäytymiseen luotiin varmasti vaikuttavampaa mainontaa, joka saa katsojansa taatusti hyvällä mielelle.

  1. Paranna palvelukokemusta

Brändinrakennus erityisesti näinä aikoina tarvitsee onnistuneita ja turvallisia palvelukokemuksia, joiden kautta voidaan rakentaa suhdetta asiakkaaseen ja vahvistaa luottamusta. Muuttunut kuluttajakäyttäytyminen on oleellisessa asemassa, ja palveluita täytyy pystyä kaiken aikaa kehittämään. Ennen harrastaminen ja liikunta etänä saattoi tuntua haastavalta, mutta nyt erilaiset liikuntatunnit, jumpat ja jopa jotkin lasten liikuntaharrastukset toimivat etänä. Kansallisbalettikin suunnitteli etäbalettitunnin.

Kaupoissa on myös onnistuneesti satsattu turvallisuuteen ja mahdollistettu uudenlaisia palveluita. Esimerkiksi Marks & Spencers tarjoaa Book & Shop -palvelua, jossa ostosajan voi varata erikseen, pitääkseen jonot minimissä ja ostokokemuksen hieman turvallisempana.

  1. Lisää lempee & lämpöö

Syksyn tv-ilmiössä, Vain elämää -ohjelmassa, Herra Ylppö lauloi koskettavasti Arja Korisevan päivänä: ”leipää, lempee ja lämpöö, niitä vain me tarvitaan. Leipää, lempee ja lämpöö, ei ees paljon, vähän vaan”. Kriisin keskellä halu auttaa ympärillämme olevia yhteisöjä kasvaa, ja monelle kuluttajalle nimenomaan pienyrityksien tukeminen on noussut tärkeämmäksi kuin koskaan. Näinä aikoina myös mainostajien on tartuttava tekoihin, jotka auttavat yhteisöjä. Telia tarttui tähän antamalla mainostilansa ilmaiseksi pienyrittäjien käyttöön ja mahdollisti heille sitä kautta hieman laajempaa näkyvyyttä. Nämä teot kannustivat sekä kuluttajia että suurempia yrityksiä tukemaan kaikkia suomalaisia yrittäjiä. Samalla #Yhdessä-kampanjasta tuli yksi kevään menestyksekkäimmistä markkinointiteoista. 

Lego halusi huolehtia ja auttaa kohdeyleisöään tekemällä sarjan videoita, joissa Lego-hahmoja hyödyntäen jaettiin tärkeää informaatiota koronaviruksesta tavalla, joka rohkaisee lapsia eikä pelottele heitä. Be like Batman: wash your hands.

  1. Kehitä näkyvyyttäsi omissa & kumppaneiden alustoilla

Ajankäyttö digitaalisissa kanavissa on lisääntynyt valtavasti, ja se näkyy muutoksena niin media- kuin kulutuskäyttäytymisessä. Verkkokaupan kasvaessa brändit satsaavat kasvavasti näkyvyyteen verkkokaupan alustoilla, jotta tuotteet päätyvät entistä tehokkaammin ostokoreihin. Tutkimusten mukaan 26 % kuluttajista teki heräteostoksia kivijalassa, kun taas verkossa vastaava luku oli vain 8 %. Varmasti näitä trendejä seuraten esimerkiksi Mondelez International ilmoitti kesäkuussa tuplaavansa panostuksensa sähköisen kaupankäynnin alustoihin.

  1. Ole rohkea!

OMD:n oma suunnittelumalli pyytää arvioimaan jo lähtötilanteessa, kuinka rohkea kampanja tai suunnitelma tulee todennäköisesti olemaan. Haluaisin haastaa kaikki Suomen markkinoijat 2021 pohtimaan, kuinka rohkeita heidän suunnitelmansa ovat. Sen jälkeen kannattaa miettiä, mitä voisimme tehdä, jotta rohkeutta voitaisiin nostaa pari pykälää.

Kaksi opiskelijaa Miami Ad Schoolissa suunnitteli keväällä projektiluontoisen #staythefuckhome-ulkomainoskampanjan, missä he paljastivat Netflixin suosikkisarjojen juonenkäänteitä, jos kuluttajat suosituksista huolimatta liikkuivat ruuhkaisilla keskusta-alueilla. Netflix jopa totesi julkisesti, ettei heillä ollut mitään tekemistä kampanjan kanssa. Kannattaisiko tehdä jotain tämän tyylistä? Todella rohkeaa, oivaltavaa, ajassa kiinni olevaa ja kantaaottavaa – juuri sitä mistä hyvä markkinointi on tehty.

Teemu Suutari on OMD Finlandin Senior Advisor, joka vastaa neuvonantopalveluiden johtamisesta.

Katso myös: 

Maaliskuun kuukauden kamppis on Telian #yhdessä

Prisma markkinoi Telcollection-kampanjallaan etätyöhön sopivia asukokonaisuuksia

Liittyvät artikkelit
Case Kekäle artikkelikuva

Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten

Kekäle tavoitti erinomaisesti uutta naiskohderyhmää IS.fi/menaiset-osiosta. Mekkoja myyntiin kampanjan aikana 84 % enemmän kuin samanpituisella edeltävällä ajanjaksolla.
Aikakausmedia
Case
Natiivimainonta
Näkemyksiä markkinoinnista
Uutismedia
Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten
Vastuullisuussegmentit artikkelikuva

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

70 % kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissään ja valinnoissaan. Motiivit ja tavat, joilla vastuullisuus näkyy eri kohderyhmien arjessa, vaihtelevat kuitenkin paljon.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin