Korona ei vienytkään kaikkea pysyvästi verkkoon − Vastareaktio digitalisoitumiselle on tasapaino ja tästä siinä on kyse

Santtu Kottila artikkelikuva

Korona on tuonut todellisen digiloikan yhteiskuntaan, mutta sen pysyvät vaikutukset eivät ole niin mustavalkoisia kuin väitetään. Avainsana koronan jälkeiseen maailmaan on tasapaino, Santtu Kottila kirjoittaa.

Missä sinä olit maaliskuun 12. päivänä, kun hallituksen ylimääräinen tiedotustilaisuus keräsi lätkän MM-finaaleja ja Linnan juhlia suuremmat katsojaluvut? Koronan saapuminen Kiinan ja Italian jälkeen myös tänne peräpohjolaan aiheutti suurimman poikkeustilan, mitä on muutamaan sukupolveen nähty. Aika moni asia oli epäselvää, mutta toisaalta yksi asia päivänselvä: globaali lockdown aiheuttaisi valtavan digitaalisen loikan meistä jokaiselle niin yksilönä kuin työntekijänä.

Pikakelaus tähän päivään. Monet arkiset toimet hoidetaan nyt digitaalisesti. Viikkopalavereja varten ei tarvitse kerääntyä enää samaan huoneeseen, vaan ne voidaan hoitaa etäyhteyksin tai vaikka vaan ryhmäpuhelulla. Kauppaostokset voi suorittaa kotisohvalta, ja itselle jää tavaroiden nostaminen kynnyksen yli sekä hyllyttäminen kaappeihin.

Digitaalisuuden kiimassa monet oraakkelit ovat vakuutelleet näiden muutosten olevan pysyviä ja muutosvauhdin pysyvän samana, vaikka exit-suunnitelma koronasta siintää jo horisontissa. Yhteiskunta ympärillämme rakentaa digitalisoitumisesta itseisarvoa, jonka todellinen arvo uhkaa hävitä bittien sekaan. 

Kyse ei nimittäin edelleenkään ole digitaalisuudesta vaan meistä ihmisistä.

Meistä osa tykkää käydä vaateostoksilla paikan päällä, vaikka netistä kaiken saisi nopeammin, helpommin ja jopa halvemmalla. Elokuvia, kulttuuria ja urheilua voisi kuluttaa enemmän, tehokkaammin ja lämpimimmissä olosuhteissa kotona, mutta me haluamme nähdä niitä paikan päällä. Maailmassa on enemmän kokkauskirjoja kuin ravintoloita ja kaikki valmistustekniikat voi opetella Youtube-videoista, mutta valitsimme syödä mieluummin ravintoloissa. Yhteydenpitomme ystäviin muuttui pysyvästi jo ennen koronaa erilaisten yhteydenpitokanavien kasvettua räjähdysmäisesti koko 2010-luvun, mutta kohtaamisella ja kosketuksella on edelleen arvoa.

Koronan väistyessä me palaamme arkeen. Ei sellaiseen kuin se oli ennen pandemiaa, mutta sellaiseen, jossa ylitsepursuava digitaalisuus hellittää hetkeksi otettaan meistä ihmisistä, ja edessä on tasapainon aikakausi. Ajanjakso, jolloin sekä yksilöt että yritykset löytävät tasapainon digitaalisuuden ja analogisen maailman väliltä. Hurahdetaan ja aktivoidutaan mainontaan kaikissa kanavissa, mutta muistetaan tasapaino.

Santtu Kottila on mieleenpainuvan markkinoinnin fani, joka liputtaa yhteistyön, rohkeuden ja epäonnistumisten puolesta. Santtu toimii Leadoo Marketing Technologiesin markkinointijohtajana, MarkkinointiKollektiivin "puuhamiehenä" sekä hetki sitten perustetun MarkkinointiUutiset.fin vt. päätoimittajana.

Liittyvät artikkelit
Teemu Neiglick artikkelikuva

Nyt kannattaa viimeistään lopettaa datahaihattelu

Digimarkkinoinnissa ei kannata jäädä nykymallin mukaiseen tekemiseen, sillä kaiken korjaavaa hopealuotia ei ole tulossa, OMG:n Teemu Neiglick kirjoittaa.
Evästemuutos
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Nyt kannattaa viimeistään lopettaa datahaihattelu
Kotimaanmatkailu artikkelikuva

Kotimaan matkailulle on luvassa kaikkien aikojen kesä

Suomessa eletään pian toista poikkeusaikojen kesää. Kun tulevanakaan kesänä ei olosuhteiden vuoksi päästä ulkomaille lomailemaan, kiinnostus kotimaan matkakohteita kohtaan jatkuu vahvana.
Alueellinen mainonta
Näkemyksiä markkinoinnista
Kotimaan matkailulle on luvassa kaikkien aikojen kesä
Alalla Heidi Vuorio somejako

Alalla: mediajohtaja Heidi Vuorio

Alalla-juttusarjan kasvo on tällä kertaa dentsun print & OOH -johtaja Heidi Vuorio, jolle media-ala oli aluksi varavaihtoehto.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: mediajohtaja Heidi Vuorio