Alalla: mediasuunnittelija Katariina Häkkä

Alalla-Katariina-Häkkä-frame.jpg

Uudessa Alalla-juttusarjassa pääsee ensimmäisenä ääneen Katariina Häkkä, jolla on jo kymmenien vuosien kokemus mediasuunnittelusta ja täysi bingo mediatoimistokentältä, sillä hän on ehtinyt työskennellä jokaisessa Suomessa toimivassa toimistossa.

Miten päädyit alalle?

Yrittäjä-isäni innoittamana menin kauppaopistoon, jossa markkinoinnin opettajani sai minut kiinnostumaan mainosalasta. Ensimmäinen työpaikkani oli kuitenkin Maikkari. Kampanjasuunnittelijana näin, mitä mediasuunnittelijat tekevät ja innostuin siitä. Hain Dagmariin, jossa toimin aluksi media-assistenttina. Nyt on bingo täynnä, sillä olen työskennellyt kaikissa Suomessa toimivissa mediatoimistoissa. 

Mikä sinua inspiroi työssäsi?

Monipuolisuus. Ei ole mitään kiveen kirjoitettua oikeaa ratkaisua, vaan saa aina puntaroida eri vaihtoehtoja ja etsiä parasta mahdollista lopputulosta, joka täytyy toki osata myös perustella. Jokaisesta briiffistä alkaa uusi tutkimustyö. 

Miten korona-aika on vaikuttanut työhösi?

Alkuhämmennyksen jälkeen alkoi uusien rutiinien opettelu. Jäimme maaliskuussa etätöihin, ja tilanteen parannuttua palasimme syksyllä muutamaksi kuukaudeksi toimistolle. Lokakuusta lähtien olen työskennellyt jälleen kotitoimistolla. Hommat hoituvat hyvin etänä, mutta työkavereita on ikävä. Aloitin IPG:llä vasta 17. helmikuuta, joten en ehtinyt kauheasti tutustua ihmisiin ennen etätyöaikaa. On ihan erilaista tavata Teamsin välityksellä kuin kasvokkain. Teamsista on tullut tosi tärkeä työväline. Se mikä jää väliin, on hiljaisen tiedon välittäminen kahvipöytäkeskusteluissa. Aika äkkiä me suomalaiset olemme oppineet uudet tyylit. Olen aina ajatellut, että koti on koti ja työ on työ, mutta nyt olen kääntänyt kelkkani.

Miten poikkeusaika on vaikuttanut suomalaisten mediankäyttöön?

Kuluttajat on ollut mahdollista tavoittaa yhtä tehokkaasti kuin aiemminkin. Tiettyjen medioiden, kuten digitaalisten uutismedioiden ja tv-sisältöjen kulutus on lisääntynyt. Jokainen mediatalo on keksinyt uusia keinoja tavoittaa kuluttajia kustannustehokkaasti.

Mitkä ovat tärkeimpiä huomioitavia asioita, kun mietit asiakkaille ratkaisuja?

Kaiken alku on briiffi, jonka perusteella lähdetään hahmottamaan kokonaisuutta. Kun kohderyhmät ja tavoitteet ovat selvillä, alkaa tiedon kerääminen. Hankitun tiedon pohjalta aletaan rakentaa kampanjasuunnitelmaa. Perusasiat ovat kohderyhmän tavoittamisen, ajoituksen optimointi ja kustannustehokkuus. Tärkeintä on löytää keinot, joilla vastataan kampanjan tarpeisiin.

Miten medioiden digitalisoituminen vaikuttaa työhösi?

Digitaalisuus kuuluu päivä päivältä enemmän myös printtisuunnittelijoiden työn arkeen. Nyt on esimerkiksi työpöydällä aikakausmedian monikanavaisia kampanjoita. Monikanavaisuus tulee olemaan luonteva osa kokonaissuunnittelua. Vaikka terminologia ja valuutat ovat digimainonnassa erilaisia, päämäärä on sama, eli kuluttajan tavoittaminen.

Koen, että printin rooli tulee muuttumaan aika paljon. Printti on tulevaisuudessa premium-tuote. Aikakauslehden käyttöliittymässä on ihan oma viehätyksensä. En usko, että se tulee häviämään ihmisten käsistä pitkään aikaan.

Miksi kannattaa valita aikakaus- tai uutismedia? Perustele kolmella sanalla.

Aikakausmediaa kuvaa oma aika, viihtyminen ja syventyminen. Uutismedia on informatiivinen, luotettava ja ajankohtainen. Myös mainostajan on hyvä olla luotettavassa mediaympäristössä, jota seurataan keskittyneesti.

Koronarokotusten alkaessa joutuu väkisinkin seuraamaan aikamoista polemiikkia. Uutismedia, johon ainakin suurin osa ihmistä luottaa, on reagoinut hyvin siihen, että vastataan ihmisen kysymyksiin, eikä jyrätä, että näin se nyt on ja näin pitää toimia. Tämä on muuttunut ajan myötä. Ennen uutiset tarjoiltiin enemmän ylhäältä alaspäin. Nykyään on enemmän vuorovaikutusta, jonka digitalisoituminen on mahdollistanut. Tämä tuo toki myös varjopuolia, koska somessa voi kuka tahansa argumentoida uutisia ilman faktapohjaa.

Minkä kampanjan tekemisessä olisit halunnut olla mukana?

Lidl on vuosien ajan hoitanut homman hienosti kotiin oivaltavien luovien toteutusten ja taitavan imagonrakentamisen ohella ennakkoluulottomilla mediavalinnoilla. Esimerkiksi se, että he laittoivat 3 euron kasvovoiteensa mainoksen Glorian sivuille, osoittaa minusta loistavaa rohkeutta ja itsevarmuutta omia tuotteita kohtaan.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Kaipaisin kampanjoihin enemmän sukunäköisyyttä eri kanavissa. Monissa kampanjoissa saattaa olla ihan eri versiot tv:ssä, printissä, onlinessa ja ulkomainonnassa. Toivoisin, että luovaa toteutusta muokattaisiin niin, että se toimisi kaikissa mediaryhmissä. Tämä on simppeli tapa saada kampanjalle lisää huomioarvoa.

Kenellä on sinun mielestäsi aina sanomista?

Strategiajohtaja Sanni Karvosella.

Sanni Karvosen kuulumisia on luvassa Alalla-juttusarjan seuraavassa osassa.

Kuva: Katariina Häkän kuvasi Piia Arnould

Liittyvät artikkelit
SanomaB2B Suomen yrittäjät artikkelikuva

Suomen Yrittäjät ja Sanoma yhteistyöhön

Suomen jäsenmäärältään suurin elinkeinoelämän järjestö Suomen Yrittäjät ja Suomen suurin mediatalo Sanoma ovat solmineet laajan yhteistyösopimuksen tavoitteenaan tuoda esille pk-yrittäjyyden merkitystä maallemme.
Näkemyksiä markkinoinnista
Suomen Yrittäjät ja Sanoma yhteistyöhön