Mitä (hyvä) sisältömarkkinointi on?

Sisältömarkkinointi artikkelikuva

Yksi vastaus on, että sisältömarkkinointi on keino houkutella kohderyhmää nettisivuille tutustumaan yrityksen tuotteisiin tai palveluihin ja tapa luoda niille arvoa. Sellaista sisältöä tämäkin teksti edustaa.

Kattavampi vastaus voisi olla tämä: Sisältömarkkinointi on suunnitelmallista markkinointiviestintää, jonka avulla kerrotaan yritykselle tai brändille tärkeistä teemoista niin, että sisältö houkuttelee ja sitouttaa kohderyhmää.

Lausehirviö vaatinee pilkkomista, jotta pystyisit hyödyntämään sitä, kun pohdit omaa sisältömarkkinointiasi.

Aloitetaan viimeisestä sanasta, kohderyhmästä. Sen määrittämiseksi tarvitaan sekä kylmää että lämmintä dataa. Kohderyhmäsi voi olla pieni tai suuri, olennaista on, että tiedät, ketä tavoittelet. Kymmenenkin ihmistä voi riittää, jos myyt sijoituspalveluja miljonääreille.

Teemojen valinta taas on välttämätöntä, koska resurssit eivät riitä kaikkien mahdollisten aiheiden haltuunottoon. Missä asiassa brändisi tai yrityksesi haluaa olla ajatusjohtaja? Mitkä teemat ovat strategiasi kannalta tärkeimpiä?

Sisältömarkkinointi vaatii myös suunnitelmallisuutta ja jatkuvuutta. Ole johdonmukainen, tavoitteellinen ja pitkäjänteinen kuin ultramaratoonari ja mittaa suoritustasi yhtä tarkkaan. Vaikka yksittäinen sisältö olisi kuinka täräyttävä, sillä pääset vasta lähtöviivalle.

Voit kuitenkin tehdä kaiken edellä mainitun täysin oikein ja silti epäonnistua. Olet esimerkiksi saattanut valita strategiasi kannalta täydellisen teeman, mutta se ei kiinnosta kohderyhmääsi.

Sisältömarkkinointimääritelmän ydin on lause ”niin, että sisältö houkuttelee ja sitouttaa”. Ilman osuvaa sisältöä kaikki edellä mainittu määrittely jää merkityksettömäksi power point -hääräilyksi.

Millainen sisältö sitten houkuttelee tai sitouttaa? Minkälaisen sisällön parissa kohderyhmä haluaa käyttää aikaansa?

Hyvä sisältö tunnistaa kohderyhmän tarpeet ja palvelee niitä. Sisällön muodot voivat olla moninaiset, mutta laatusisällössä hyödynnetään usein journalismista tunnettuja keinoja. Jos pitää oikein lyhyesti sanoa, niin hyvä sisältö houkuttelee kuin puhtailla lakanoilla pedattu sänky ultramaratonin jälkeen.

Niina Leino

Kirjoittaja toimii Sanoman sisältömarkkinointitiimin luovana johtajana.

Liittyvät artikkelit
Case Kekäle artikkelikuva

Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten

Kekäle tavoitti erinomaisesti uutta naiskohderyhmää IS.fi/menaiset-osiosta. Mekkoja myyntiin kampanjan aikana 84 % enemmän kuin samanpituisella edeltävällä ajanjaksolla.
Aikakausmedia
Case
Natiivimainonta
Näkemyksiä markkinoinnista
Uutismedia
Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten
Vastuullisuussegmentit artikkelikuva

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

70 % kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissään ja valinnoissaan. Motiivit ja tavat, joilla vastuullisuus näkyy eri kohderyhmien arjessa, vaihtelevat kuitenkin paljon.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin