Mitä (hyvä) sisältömarkkinointi on?
Kattavampi vastaus voisi olla tämä: Sisältömarkkinointi on suunnitelmallista markkinointiviestintää, jonka avulla kerrotaan yritykselle tai brändille tärkeistä teemoista niin, että sisältö houkuttelee ja sitouttaa kohderyhmää.
Lausehirviö vaatinee pilkkomista, jotta pystyisit hyödyntämään sitä, kun pohdit omaa sisältömarkkinointiasi.
Aloitetaan viimeisestä sanasta, kohderyhmästä. Sen määrittämiseksi tarvitaan sekä kylmää että lämmintä dataa. Kohderyhmäsi voi olla pieni tai suuri, olennaista on, että tiedät, ketä tavoittelet. Kymmenenkin ihmistä voi riittää, jos myyt sijoituspalveluja miljonääreille.
Teemojen valinta taas on välttämätöntä, koska resurssit eivät riitä kaikkien mahdollisten aiheiden haltuunottoon. Missä asiassa brändisi tai yrityksesi haluaa olla ajatusjohtaja? Mitkä teemat ovat strategiasi kannalta tärkeimpiä?
Sisältömarkkinointi vaatii myös suunnitelmallisuutta ja jatkuvuutta. Ole johdonmukainen, tavoitteellinen ja pitkäjänteinen kuin ultramaratoonari ja mittaa suoritustasi yhtä tarkkaan. Vaikka yksittäinen sisältö olisi kuinka täräyttävä, sillä pääset vasta lähtöviivalle.
Voit kuitenkin tehdä kaiken edellä mainitun täysin oikein ja silti epäonnistua. Olet esimerkiksi saattanut valita strategiasi kannalta täydellisen teeman, mutta se ei kiinnosta kohderyhmääsi.
Sisältömarkkinointimääritelmän ydin on lause ”niin, että sisältö houkuttelee ja sitouttaa”. Ilman osuvaa sisältöä kaikki edellä mainittu määrittely jää merkityksettömäksi power point -hääräilyksi.
Millainen sisältö sitten houkuttelee tai sitouttaa? Minkälaisen sisällön parissa kohderyhmä haluaa käyttää aikaansa?
Hyvä sisältö tunnistaa kohderyhmän tarpeet ja palvelee niitä. Sisällön muodot voivat olla moninaiset, mutta laatusisällössä hyödynnetään usein journalismista tunnettuja keinoja. Jos pitää oikein lyhyesti sanoa, niin hyvä sisältö houkuttelee kuin puhtailla lakanoilla pedattu sänky ultramaratonin jälkeen.
Niina Leino
Kirjoittaja toimii Sanoman sisältömarkkinointitiimin luovana johtajana.
Lue lisää sisältömarkkinoinnista, miksi sen tekeminen kannattaa aloittaa viimeistään nyt.
Tutustu sisältömarkkinoinnin palveluihimme.