Innovaattorin muistilista − Ainoastaan toteutetuilla toimenpiteillä voi saada muutosta aikaan

Mika Hyötyläinen artikkelikuva

Ole valmis tarttumaan lapioon, Nesteen Mika Hyötyläinen kehottaa. 

Elämme jonkinlaista innovoimisen kulta-aikaa. Teknologia mahdollistaa tänä päivänä monia asioita, joista vasta haaveilimme vielä 10 vuotta sitten. Monesti peräänkuulutetaan hyviä ideoita, erityisesti niitä laatikon ulkopuolisia. Haetaan uusia innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja. Hyvä innovaattori on kingi, kaikkien rakastama ja ihannoima tyyppi.

Olen alkanut ymmärtää aina vain paremmin sanontaa “ideas are cheap”. Ei sillä, etteivätkö hyvät ideat olisi tärkeitä, tai ettemmekö tarvitsisi herättelevää ideointia ja kauas katsovia innovaattoreita, jotka näkevät muita kauemmaksi. 

Totta kai tarvitsemme innovaattoreita, mutta vielä enemmän tarvitsemme heitä, jotka ovat valmiita tarttumaan lapioon. Heitä, jotka tekevät sen mitä tarvitaan, jotta idea näkee päivänvalon. Eikä pelkästään kalvoilla, vaan konkreettisena tuotteena tai palveluna, asiakkaalle näkyvänä tuotoksena. Sillä on eroa teemmekö parhaamme vai sen mitä pitää.

Näistä lapiomiehistä ja -naisista harvoin puhutaan. Näistä tyypeistä, jotka ovat syntyneet kädet savessa eivätkä pelkää pientä sotkua. He ovat se kriittinen lenkki, joka tarvitaan, jotta mahtavat ideat saadaan maaliin. Maailman paras lattialle jäänyt idea on surkeampi kuin loppuun asti viety keskinkertainen. 

En tarkoita, etteikö olisi tärkeää löytää kaikkein parhaimpia ideoita, voittavia ja ravistelevia ratkaisuja. Totta kai on. Mutta vieläkin tärkeämpää on saada niitä maaliin. 

Etenkin isoissa yrityksissä ideanikkarit monesti ajattelevat, että jossain istuu noheva tiimi venaamassa, että joku keksisi hyviä idiksiä, joita pääsisi roudaamaan maaliin. Paljastan suuren salaisuuden: ei ole. Parhaimmillaan saat itse tapella idean myymisestä, rahoittamisesta, rakentamisesta ja vielä toimeenpanostakin. Kuulostaa houkuttelevalta, eikö?

Suurin osa jättää työn kesken jossain vaiheessa, sillä idean saattaminen käytäntöön on pirun kovaa työtä. Juuri sisu, sinnikkyys ja usko omaan visioon ovat niitä tekijöitä, jotka erottavat ne kuuluisat jyvät akanoista. Oikealla asenteella pääsee pitkälle. Asenne on usein myös se, joka on ihmisissä kaikkein vaikeinta muuttaa.

Kun asenne on kohdillaan emmekä pelkää lapioon tarttumista, alamme ideoida. Luovilla ihmisillä ideoita on liikaakin, jolloin monesti ryhdymme toteuttamaan niitä kaikkia ja saamme aikaan keskinkertaista laatua. Jos haluamme olla jossain parhaita, se tarkoittaa aina sitä, että meidän pitää myös samalla päättää, missä emme ole parhaita. 

Kun haluamme tehdä parasta, tarvitsemme uskallusta fokusoida johonkin, tehdä valintoja ja sanoa ääneen, mitä emme tee.

Kun olet saanut rakennettua parhaan idean, päättänyt mihin fokusoit ja lapio on mukana, tarvitset aimo annoksen sinnikkyyttä ja päättäväisyyttä idean maaliin viemiseksi. Jotta riittävä ”buy-in” saadaan aikaiseksi ja ideaa edelleen jalostettua, sparraus matkan varrella on elintärkeää.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että sparraus on oman ajattelun reflektointia toisten ajattelua vastaan. On tärkeää säilyttää oma näkemyksensä ja rikastaa sitä muiden näkemyksillä, eikä sännätä jokaisen mielipiteen mukana niin, että alkuperäinen idea katoaa tai jokainen kulma hioutuu siitä pois.

Ennen kuin asiakas on päässyt kosketuksiin esimerkiksi kampanjan kanssa, mitään ei ole tapahtunut viivan alla. Vasta kun kampanja on aidosti ulkona, sillä voi olla merkitystä.

Innovaattorin muistilista:

  1. Asenne ratkaisee − ole valmis tarttumaan lapioon
     
  2. Muista priorisoida − eli uhraa asioita, jotka eivät ole tärkeitä
     
  3. Osallista muita − mutta ole uskollinen näkemyksellesi

Kirjoittaja on Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja, joka on viime vuosina noussut Suomessa esimerkiksi ja esikuvaksi markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamisessa.

Liittyvät artikkelit
Ruokajuttu-taco-somejako.jpg

Mikä ruokamaailmassa puhuttaa?

Mitä ovat ruokatrendit juuri nyt, ja miten ruuasta kiinnostuneiden segmenttejä kannattaisi puhutella?
Aikakausmedia
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Mikä ruokamaailmassa puhuttaa?
Paula Seppälä artikkelikuva

Luota vaikuttavuuden ja brändinrakennuksen voimaan

Mainontaan suhtaudutaan aikakauslehdissä myönteisesti, joten aitiopaikkoja pidempiaikaiseen mieli- ja muistikuvien jättämiseen on tarjolla, kirjoittaa ToinenPHD:n Paula Seppälä.
Aikakausmedia
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Luota vaikuttavuuden ja brändinrakennuksen voimaan
Jaakko Kuivalainen artikkelikuva

Omalla datalla tehoa display- ja videomainontaan

Evästemuutoksen jälkeenkin toimivia kohdennusratkaisuja on saatavilla jo nyt, kirjoittaa Sanoman B2B:n digijohtaja Jaakko Kuivalainen.
Digiratkaisut
Näkemyksiä markkinoinnista
Omakynä
Omalla datalla tehoa display- ja videomainontaan