Liikkuva kuva on paras väylä matkahaaveiden herättämiseen

Matkailualan poikkeustilasta huolimatta markkinointi ja tulevaan kysyntään varautuminen on Tjäreborgille tärkeää. Sanoman TV-kanavat tavoittavat erinomaisesti Tjäreborgin laajan kohderyhmän.

Kanariansaarille iski viime helmikuussa iso hiekkamyrsky. Matkatoimisto Tjäreborgin valmiusorganisaatio paiski töitä ympäri vuorokauden.

”Kerkesimme hengähtää ehkä yhden yön, kun koronapandemia iski”, Tjäreborgin Brand Manager Hannu Sääskilahti kertaa kevään tunnelmia.  

Kun matkailualalla tapahtuu, ei ehdi kauheasti tunteilla, vaan täytyy keskittyä olennaiseen. Fokus oli asiakkaissa ja tehtiin suurin kotiuttamisoperaatio, mitä yrityksen historiassa on koskaan tehty.

”Puoli vuotta aiemmin meillä oli ollut edellisen omistajan konkurssi. Kun tulin matkailualalle pari-kolme vuotta sitten, minulle sanottiin, että tällä alalla sattuu ja tapahtuu. En kyllä odottanut ihan näin paljon tapahtumia, vähempikin olisi riittänyt”, Sääskilahti naurahtaa.

Keväällä seurattiin rauhallisesti tilanteen edistymistä. Kesän aikana Tjäreborgilla sopeutettiin organisaatiota tulevia näkymiä varten, kuten lähes kaikki matkailualan toimijat ovat joutuneet tekemään.

Ennen koronaa aloitettu brändiuudistusprojekti oli myllerryksen keskellä käynnissä koko ajan.

”Brändiuudistus on meille uusi alku. Uudistukseen keskiöön valikoitui asiakastutkimuksen perusteella hyvinvointi ja elämykset. Uusi sloganimme on Find Your Wave, joka kuvastaa tavoitettamme tarjota jokaiselle asiakkaalle oma aaltonsa, oma tiensä hyvinvointiin ja elämyksiin. Lomamatkaan kiteytyy usein paljon, ja psykologinen loma alkaa jo ennen kuin matkavaraus on tehty. Arki tuntuu kevyemmältä, kun on jotain mitä odottaa.”

Tämän hetken tilanne matkailualalla on juuri sitä: odottava.

Rokoteuutisista on saatu pieniä valonpilkahduksia, mutta vieläkään ei tiedetä, milloin päästään matkustamaan.

Tjäreborgin brändiuudistukseen liittyvä kampanja käynnistyi 26. joulukuuta. Kampanja keskittyy videon ympärille, mikä näkyy myös mediapaletissa. Isoin painotus on TV:ssä ja suoratoistopalveluissa.

Kun haluaa tavoittaa suomalaiset laajasti, TV-mainonta on siihen paras väline. Se on turvallinen ja varma mediaympäristö. Matkailumainonnassa mielikuvien ja tunnelman luonti on olennaista, ja liikkuva kuva on paras väylä matkahaaveiden herättämiseen. Brändiuudistuksemme keskiössä ovat Sanoman TV-kanavat, koska ne tavoittavat erinomaisesti laajan kohderyhmämme. Matkailualan poikkeustilasta huolimatta markkinointi ja tulevaan kysyntään varautuminen on meille hyvin tärkeää.”

Sanoman rooli korostuu muutenkin kampanjan kokonaisuudessa.

Mukana on printtiä ja onlinemainontaa. Kokosivun mainokset Helsingin Sanomissa, Kuukausiliitteessä, Ilta-Sanomissa, Me Naisissa, Kodin Kuvalehdessä ja ET-lehdessä ovat tärkeä osa kampanjaa. Videomainonta pyöri Ruudussa. 

"Bränditutkimuksen mittarit kertovat, että mainonta on huomattu. Tämä ei tosin vielä näy ostoprosessissa, mikä on täysin ymmärrettävää.”

Sääskilahti kiittää Sanomaa ymmärryksestä asiakkaan tilanteeseen.

”Olen erittäin tyytyväinen. Sanoman tarjonta on kokonaisvaltaista, asiakasta ymmärretään ja toteutus on jouhevaa. ”

Koronasta huolimatta matkatoimistoalan tulevaisuus näyttää tutkimusten mukaan valoisalta.

”Ihmiset haluavat edelleen irtiottoja arjesta, panostaa hyvinvointiinsa, rentoutua sekä kokea uusia asioita ja elämyksiä. Matkailu ulkomaille korostuu Suomen maantieteellisen sijainnin vuoksi, ja pakettimatka on turvallisin vaihtoehto ulkomaille matkustamiseen.”

Tjäreborgilla ostamisen kynnystä on madallettu mahdollisimman paljon. Jos esimerkiksi matkaa ei toteuteta, rahat saa takaisin seitsemässä päivässä.

”Tjäreborg on tehnyt matkoja Suomesta yli 50 vuotta. Uskon, että teemme matkoja myös seuraavat 50 vuotta.”

Tjäreborgin uuden identiteetin on suunnitellut Happy F&B, mainostoimisto on Åkestam Holst ja kampanjakokonaisuuden suunnittelivat mediatoimisto dentsun ammattilaiset.

Liittyvät artikkelit
Teemu Neiglick artikkelikuva

Nyt kannattaa viimeistään lopettaa datahaihattelu

Digimarkkinoinnissa ei kannata jäädä nykymallin mukaiseen tekemiseen, sillä kaiken korjaavaa hopealuotia ei ole tulossa, OMG:n Teemu Neiglick kirjoittaa.
Evästemuutos
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Nyt kannattaa viimeistään lopettaa datahaihattelu
Selvityjät kausi 4 artikkelikuva

Sanoma TV:n kevään huippuviihde kiinnostaa kotikatsomoissa

Sanoma TV:n kevään ohjelmisto on saanut erittäin hyvät katsojaluvut kaupallisesti tärkeissä kohderyhmissä. Katsojien suosikkiohjelmien The Voice of Finlandin ja Temptation Island Suomen seuraan liittyivät helmikuun viimeisellä viikolla Diili ja Selviytyjät Suomi.
TV & video
Sanoma TV:n kevään huippuviihde kiinnostaa kotikatsomoissa
Kotimaanmatkailu artikkelikuva

Kotimaan matkailulle on luvassa kaikkien aikojen kesä

Suomessa eletään pian toista poikkeusaikojen kesää. Kun tulevanakaan kesänä ei olosuhteiden vuoksi päästä ulkomaille lomailemaan, kiinnostus kotimaan matkakohteita kohtaan jatkuu vahvana.
Alueellinen mainonta
Näkemyksiä markkinoinnista
Kotimaan matkailulle on luvassa kaikkien aikojen kesä