Alalla: Head of Strategy Sanni Karvonen

Sanni Karvonen artikkelikuva

Alalla-juttusarjassa työstään kertoo tällä kertaa mediatoimisto IPG Mediabrandsin Sanni Karvonen, joka innostuu mistä vain, mutta erityisesti asiakkaan bisneshaasteiden ratkaisemisesta.

Miten päädyit alalle?

Olen aina ollut kiinnostunut markkinoinnista. Psykologinen näkökulma kiehtoo. Erityisesti se, miksi kuluttajat toimivat tietyllä tavalla, mikä heitä motivoi, ja miten markkinoinnilla voidaan ratkaista erilaisia bisneshaasteita. Uran alussa oli mielessä kaksi vaihtoehtoa, mediatoimisto tai mainostoimisto. Koin, että mediatoimistossa tehdään enemmän tutkimusta kuluttajaymmärryksestä, joten se veti puoleensa. Kuva oli tietenkin aika mustavalkoinen ja toki kenttäkin on muuttunut vuodesta 2008 aika paljon.

Mikä inspiroi sinua työssäsi?

Olen luonteeltani sellainen, että innostun mistä vain. Eniten inspiroidun asiakkaan bisneshaasteiden ratkaisemisesta. Vaikein ja motivoivin osuus strategiatyössä on tutkia asiakkaan liiketoimintaa, sen haasteita ja kaikkia kokonaisuuteen vaikuttavia palikoita.

Toki myös hienot caset, tiimityö, hyvä suunnittelu ja niihin liittyvät keskustelut inspiroivat.

Mitkä ovat tärkeimpiä huomioitavia asioita, kun autat asiakkaita heidän strategiatyössään?

Kaikki alkaa asiakkaan liiketoiminnasta. Ongelmien rajaaminen on kaikkein hankalin osuus. Yrityksellä on usein haasteita oikealla ja vasemmalla, ja punaisen langan löytäminen on  vaikeinta.

Kokonaisuuteen liittyy paljon tietoa markkinasta, kilpailijoista ja brändistä sekä niissä olevista haasteista ja trendeistä, jotka ovat vaikuttaneet tai tulevat vaikuttamaan jollain aikavälillä. Pitää ymmärtää tosi laajaa kenttää ja erilaisia lainalaisuuksia, jotta pystyy oikeasti ratkaisemaan asiakkaan haasteita. On vaatinut monta vuotta ja paljon duunia, että osaan hahmottaa haasteita ja laittaa palaset paikoilleen. Ajattelen, että jokainen case on minulle haaste henkilökohtaisesti.

Miten korona-aika on vaikuttanut työhösi?

Palasin vanhempainvapaalta töihin elokuussa, ja tein aluksi töitä toimistolta käsin. Työssäni on tiimi on tärkeä, tätä duunia ei voi tehdä yksinään. Nyt teen töitä sataprosenttisesti kotoa, kun työtavat on saatu hiottua toimiviksi. Kaipaan kyllä tosi paljon tapaamisia ja tiimiä ympärilleni. Välillä teen yhden hyvän työparini kanssa niin, että hän tulee meille himaan, ja työstämme caseja yhdessä. Etätyö helpottaa arkea ja tuo ajansäästöä, mutta koska olen luonteeltani ekstrovertti, siinä on myös kärsimyspuolensa.

Minkä kampanjan tekemisessä olisit halunnut olla mukana?

Ihailen sellaisia töitä, joiden insight on niin hyvä, että alkaa ärsyttää, ettei keksinyt niitä itse. Toimiva idea on simppeli ja liiketoiminnan kannalta merkityksellinen. Meillä Virta UM:ssä on asiakkaana Lidl, jonka tekemisessä ihailen rohkeutta ja insightin hyödyntämistä. Olisin halunnut olla mukana niissä pöydissä, joissa valittiin Lidlin markkinoinnin linja ja keskusteltiin taustalla olevista strategisista päätöksistä. Ikäväkseni nuo päätökset tehtiin ennen yhdistymistämme Virran kanssa. Muuten olisin tunkenut itseni mukaan noihin pöytiin.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Rohkeutta. Maailma on niin täynnä viestejä, ettei keskinkertaisuudella kauhean hyvin pärjää. Kampanjoita ei pidä tehdä vain kampanjoiden takia. Väitän tunnistavani hyvän ajattelun kampanjatoteutuksissa. Kaipaisin Suomeen lisää sitä, että strateginen työ taustalla on tehty kunnolla. Se säästää myös rahaa.

Kenellä on sinun mielestäsi aina sanomista?

Dentsun Heidi Vuoriolla.

Heidi Vuorion kuulumisia on luvassa Alalla-juttusarjan seuraavassa osassa.

Katso myös: 

Alalla: mediasuunnittelija Katariina Häkkä

 

Liittyvät artikkelit
SanomaB2B Suomen yrittäjät artikkelikuva

Suomen Yrittäjät ja Sanoma yhteistyöhön

Suomen jäsenmäärältään suurin elinkeinoelämän järjestö Suomen Yrittäjät ja Suomen suurin mediatalo Sanoma ovat solmineet laajan yhteistyösopimuksen tavoitteenaan tuoda esille pk-yrittäjyyden merkitystä maallemme.
Näkemyksiä markkinoinnista
Suomen Yrittäjät ja Sanoma yhteistyöhön
Nina Myllyharju.jpg

Taktisen tekemisen houkutusta kannattaa vastustaa

Olen lukuisia kertoja ihmetellyt, miksi ihmeessä taktiseen mainontaan panostetaan ja investoidaan Suomessa niin paljon. Se kun ei tutkimusten mukaan tuo pitkän aikavälin hyötyä yritykselle, kirjoittaa ToinenPHD:n Nina Myllyharju.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Taktisen tekemisen houkutusta kannattaa vastustaa