Mitä sulle kuuluu?

Sanna Laakkio artikkelikuva

Tämä aika on nostanut pintaan sen, mitä olen kaivannut vuosikaudet – ihmisen, Sanna Laakkio Suomen markkinointiliitosta kirjoittaa.

Kulunut kalenterikierto on ollut melkoinen testilaboratorio meille kaikille, yritysten lisäksi myös ihmisille. Jokaisen huulilla on kysymys: Mikä on minulle merkityksellistä? Mitä minä tarvitsen? Se, mitä tarvitsemme, on monella meistä heittänyt satoja voltteja viime kuukausina verrattuna siihen, mitä aikaisemmin pidimme tärkeänä. Moni on elämässään ja työssään palannut perusasioiden äärelle, kun elämänrytmistä on riisuttu kaikki kuorrute pois.

Koska olet viimeksi kysynyt asiakkailtasi mitä heille kuuluu? Miten voisit auttaa heitä? Miten voisit palvella heitä paremmin? Miten voisitte ehkä yhdessä luoda yhteisiä uusia palveluita ja tuotteita? Mitä jos kysyisit? Ihan niin kun kysyt läheisiltäsikin. Välittäisit, palvelisit priimasti ja luottaisit, että asiakas ostaa, jos kokee saavansa sinulta ja yritykseltäsi lisäarvoa. Kokisi olevansa tärkeä.

Tämä aika on nostanut pintaan sen, mitä olen kaivannut vuosikaudet – ihmisen. Liiketoiminnassa menemme liian usein hienojen termien ja teknologioiden taakse. On helpompi ajatella ratkovansa ongelmia kaikilla nykymaailman hilavitkuttimilla, mutta ne ovat lopulta vai välineitä. En ole törmännyt elämässäni yhteenkään ongelmaan, johon ei olisi löytynyt teknistä ratkaisua. Sen sijaan olen ollut lukuisia kertoja todistamassa niin työssä kuin siviilielämässäkin tilannetta, jossa ihminen on unohdettu koko prosessista.

Ihmisellä tarkoitan tässä rooleja koko elämän leveydeltä: lapsia, vanhempia, äitejä, isiä, isovanhempia, assistentteja, päälliköitä, johtajia, opettajia, poliitikkoja ja mitä näitä rooleja nyt onkaan – loputtomasti. Kun haluamme auttaa ihmistä, olisi poistettava nämä roolit ja nähtävä ihminen ja ihmisen tarpeet näiden roolikerrostumien alla. Ei tarvitse puhutella jokaista ihmistä erikseen, mutta pitää ymmärtää, mitä he juuri nyt tarvitsevat.

Kun nyt valtion hallinnossa, yrityksissä, kouluissa ja perheissä tarvitaan uusia ajatus- ja toimintamalleja, pitäisi rohkeasti törmäyttää erilaisia ihmisiä. En tarkoita nyt tasa-arvoista mies-nais-jakaumaa tai muuta laiskaa diversiteettiä, kuten eri ikäisiä tai eri kansalaisuuksia yhdistävää ajatushautomoa. Tarkoitan sitä, että yhdistettäisiin aidosti ja rohkeasti erilaisia näkemyksiä ja tapoja tarkastella maailmaa ja itseä. Lopulta ei ole mitään merkitystä, mikä roolihattu kenelläkin tässä elämässä on, kunhan pään sisällä pyörivät kelat pyörisivät toisistaan poikkeavalla tavalla. Ratkottaisiin yhdessä ongelmia tai luotaisiin uutta ilman, että kenelläkään olisi tarvetta olla oikeassa. Oltaisiin uteliaita muiden ajatuksia kohtaan ja avoimia muuttamaan omaa näkökulmaa tarvittaessa.

Minulla on viha-rakkaussuhde toimialaan, jolla työskentelen. Rakastan sitä kaikkea, mitä alani ammattilaiset osaavat ja tekevät. Viha tulee siitä, että puhumme liian usein arvokkaasta ja upeasta, maailmaa muuttavasta osaamisestamme niin, että saamme vain harvoin muut kuin kaltaisemme liekkeihin ajatuksistamme.

Kaikki markkinointi ja mainonta on oikeastaan asiakaspalvelua. Meillä on niin laaja osaamis- ja välinepaletti käytössämme, ettei ole ihme, että muiden on sitä hankala hahmottaa – hukumme välillä itsekin upeaan keinovalikkoomme. Meitä on Suomessa kymmenien tuhansien armeija, jotka palavat halusta auttaa, kehittää, uudistaa ja kulkea rinnallasi kohti uutta. Olemme usein niitä, jotka haistelevat ja omaksuvat tulevia trendejä etukenossa, jotta voisimme hyödyntää niitä työssämme. Ei ole ongelmaa, jota et saisi kanssamme ratkottua. Ei tarvitse valita puolia, ei ole oikeaa tai väärää tapaa tehdä ja ajatella. Siitä minä sytyn. Sitä minä rakastan.

Yksinkertaistaen: Jos luet tätä kuluttajana, teemme kaikkemme, että sinulle tarjoiltaisiin tuotteita ja palveluita juuri sinun tarpeisiisi mahdollisimman ymmärrettävästi, houkuttelevasti, vastuullisesti ja sopivaan hintaan. Jos luet tätä kesken työpäivän ja vastuullasi on yrityksen tuotteiden ja palveluiden kehittäminen ja myynti, tuomme sinulle asiakkaan äänen, jotta voit tehdä parempia päätöksiä liiketoimintasi vauhdittamiseksi. Saatamme haastaa sinua ajatuksillamme ja näkemyksillämme, sinun tulee vain luottaa siihen, että olemme sinun ja yrityksesi puolella. Haluamme sydän sykkien olla muuttamassa maailmaa paremmaksi. Palamme halusta auttaa sinua ja yritystäsi tai työnantajaasi onnistumaan ja kasvamaan haastavista ajoista huolimatta. Näytämme sinulle sen timantin, jota et ehkä itse näe tai tunnista tässä maailmanlaajuisessa sakeassa sumussa. Tunnistamme sen arvon, jonka voimme yhdessä tarjoilla edelleen ja luoda kasvua ja parempaa tulevaisuutta kaikille meille.

Iloa ja valoa toivottavat Suomen markkinoinnin ammattilaiset!

Kirjoittaja on MARK Suomen Markkinointiliitto ry:n toiminnanjohtaja.

Liittyvät artikkelit
Vastuullisuussegmentit artikkelikuva

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

70 % kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissään ja valinnoissaan. Motiivit ja tavat, joilla vastuullisuus näkyy eri kohderyhmien arjessa, vaihtelevat kuitenkin paljon.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin
Finanssi artikkelikuva

Näköalapaikalla-webinaari keskittyi finanssialan markkinointiin

Miten finanssialan markkinoija pystyy tunnistamaan aktiivisen markkinan kohderyhmät ja valintahetket ajoissa ja hyödyntämään niitä markkinaosuuden kasvattamisessa? Entä miten tukea näihin hetkiin liittyvää markkinointia brändimarkkinoinnilla?
Näkemyksiä markkinoinnista
Näköalapaikalla-webinaari keskittyi finanssialan markkinointiin
Minna Leno artikkelikuva

Nyt ei kerkee, kun…

Kun toimit vastuullisesti, niin kerro se asiakkaillesi, Kaleidoscope Helsingin Minna Leno kehottaa.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Nyt ei kerkee, kun…