Luistoa ja pitoa yhteistyöhön

Minna Husu artikkelikuva

Kumppanuuden rakentaminen ja ylläpito on taitolaji, jossa toimivat samat säännöt kuin ladulla. Ota haltuun Minna Husun luistavan (sisältö)yhteistyön voiteluvinkit.  

Ei matka tapa, vaan vauhti

Kilometrimäärällä, ladun kunnolla tai suksivalinnalla ei ole merkitystä, jos ei lenkin alussa tiedä, mihin on menossa ja miksi. Päämäärän ja tavoitteiden kirkastaminen unohtuu helposti yhteistyön kiireisillä alkumetreillä. Kumppanuuden perusta rakentuu hitaasti kiiruhtaen. Kyseessä ei ole sprintti, vaan peruskuntoa vaativa kestävyyslaji.

Välineillä on väliä

Oletko koskaan ostanut ummikkona suksipakettia, unohtanut pitovoitelun tai kolikot hiihtomajan lämpimään mehuun? Jos näin on päässyt käymään, niin osaat jatkossa kiertää yhteistyön resursseihin liittyvät karikot. Niitä ovat hähmäiset prosessit, ristiriitaiset roolit, järjestelmien jäykkyys sekä niiden jämähtäneet käyttäjät. Tahdon voimalla pääsee eteenpäin, mutta yhteistyön lennokkaassa menossa on kitkaa ja takkuja.

Nauti matkasta

Murtsikkaa vai luistellen? Ihan sama, kunhan kunnioitat laturauhanjulistusta ja muistat pysyä omalle hiihtotyylillesi tarkoitetulla ladulla. Myös kumppanuuden pelisäännöt on tärkeää julistaa ääneen ja kirjata vaikka huoneentauluksi. Millä eväillä siiloton yhteistyö onnistuu arjessa ja miten luodaan tiimihenki, joka helpottaa tiukankin ylämäen hapotuksessa tai uusien reittien ketterässä kokeilussa. Vuorohiihtotekniikalla ja toisinaan kaverin peesissä on ilo tehdä yhteistä matkaa.

Havuja, perkele!

Marjo Matikaisen karjaisu vuosikymmenten takaa on painunut kansalliseen muistiimme. Marjo oli lahjakas ja ahkera, mutta voittajaksi hän nousi vahvan luonteensa kirittämänä. Mistä löydämme yhteistyötä tahdittavat ärräpäät ja riemunkiljahdukset, entä mikä on kumppanuuden paras pitovoide? Vastaus on yksinkertainen: se on kaikki se mitä teemme rakkaudesta lajiin – taidolla ja tunteen palolla.

Tämä kaikki toteutuu SOK Media -sisältökumppanuudessa, jossa teemme Yhteishyvä-mediaa taidolla ja sydämellä: jokaisesta ladunmutkasta ja tiimin taitavista kanssahiihtäjistä nauttien.

Yhteishyvän tekemisestä ja mediamaisemasta lisää täällä.

Kirjoittaja on Sanoman markkinointipalveluiden sisältöjohtaja. Hän kohtaa laduilla kaltaisiaan sunnuntaihiihtelijöitä, joiden kasvoilla paistaa laturaivon sijaan aurinkoinen laturiemu. Hyppää sinäkin suksille!

Liittyvät artikkelit
Markku Vierula artikkelikuva

Älä etsi tuotteillesi asiakkaita, vaan luo tuotteita, joilla on kilpailuetu – ja joita halutaan ostaa

Kilpailuedun löytäminen on yrityksen toiminnan perimmäinen pyrkimys. Silti vain ani harvalla tuotteella, palvelulla, yrityksellä ja organisaatiolla on selkeä kilpailuetu. Miksi tilanne on näin surkea, pohtii Markku Vierula ja tarjoaa ratkaisuksi markkinalähtöisen ajattelun tarjoaman uuden näkökulman.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Älä etsi tuotteillesi asiakkaita, vaan luo tuotteita, joilla on kilpailuetu – ja joita halutaan ostaa
kari-tervonen-artikkeli.jpg

Pitävätkö ihmiset tuotteitamme välttämättömänä elämässään enää, nyt kun rahat ovat tiukalla?

Porvari ja duunari nukkuvat molemmat näinä aikoina huonosti. Korkeimmasta inflaatiosta reiluun neljäänkymmeneen vuoteen on tutkimusten mukaan huolissaan 90 % länsimaiden ihmisistä, ja lopuistakin osa valehtelee. OMG:n Kari Tervonen vinkkaa, miten tällaisessa tilanteessa kannattaa markkinoida.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Pitävätkö ihmiset tuotteitamme välttämättömänä elämässään enää, nyt kun rahat ovat tiukalla?
Minni Jaakola Alalla somejako

Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing