Printtimedia − Huippuhyvää onnistumistakuulla vai dinosaurus väärässä ajassa?

Maija Tuomala artikkelikuva

Sanotaan, että painettu media on toimintaympäristössään hidas, jäykkäluinen dinosaurus, jonka on jo kauan povattu kuolevan sukupuuttoon. Väitän kuitenkin, että tämä kivikautinen vanhus on oletettua ketterämpi ja muuntautuu nopeastikin vastaamaan ajan muuttuvaa tarvetta, dentsun Maija Tuomala kirjoittaa.

Olen huomaamattani hurahtanut koronan lieveilmiöstä toiseen yhtä aikaa tuhansien muiden tavoin.

Maaliskuussa lumouduin leipomiseen (ja vessapaperiin), huhtikuussa pataleipään, toukokuussa ostin maastopyörän ja hakeuduin metsiin spandex-polvihousuineni. Pimenevän syksyn tuijotin suoratoistopalveluja ja pohdin terapiaa, sillä tunsin koronaeräväsymystä sekä irrallisuutta. Marraskuussa päätimme hankkia koiran. Joulukuussa innostuin käsitöistä. Ja tammikuussa aloimme suunnitella muuttoa kauemmas Helsingin keskustasta, kenties Tuusulaan.

Mikä taika saa toisilleen tuntemattomat ihmiset päätymään yhtä aikaa saman puuhastelun pariin? Mikä tekee lieveilmiöstä trendin?

Viime kesänä 5-vuotias kummityttöni kysyi mitä teen työkseni. Vastasin työskenteleväni markkinoinnin parissa ja tarkensin, että markkinointi on sitä, että yritetään löytää tietyt ihmiset ja innostaa heitä ostamaan jokin tietty asia. Pohtiva katse kääntyi lilojen glittersandaaleiden kärkiin. Hetken kuluttua tyllerö totesi: ”Jos myisin jäätelöä, niin mulla olisi koju kaupan edessä ja antaisin ihmisten maistaa sitä ja ne haluaisivat ostaa sitä, kun huomaisivat, että se on hyvää.”

Kyllä, markkinointi on juuri sitä!

Entäpä kuinka tavoittaa kuluttaja alati muuttuvassa maailmassa, jossa mediankäytön sykli kiihtyy, lyhenee ja loikkii? Ei liene käytännöllistä saatikka kustannustehokasta harppoa jokaisen ohi viipottavan potentiaalisen asiakkaan perään mainonnallista maistiaislusikkaa heiluttaen. Vai onko?

Tähän kummitytöllä ei ollut vastausta, siispä katseeni kääntyy kohti inspiraationurkkaani. Se on korkea, kiikkerä sekalainen pino aikakausilehtiä ja lehtileikkeitä. Työskentelen printtispesialistina, joten kiinnostukseni painettuun mediaan, samoin kuin lehtien laajahko varastoreservini, ovat karanneet luonnottomiin mittasuhteisiin.

Pinossani on vahvasti yliedustettuna sanomalehdistä leikattuja mainoksia, joissa tuotetta markkinoidaan reseptillä, eli maistiaisella. Yksi kurttuisimmista ja kuluneimmista mainoksista on vuosi sitten perjantaina 27.3.2020 Hesarista leikkaamani pataleivän resepti: HUIPPUHYVÄÄ ONNISTUMISTAKUULLA!

Kuluttajana ja toivottomana jauhopeukalona riemastun, kun missä tahansa asiassa luvataan varma onnistuminen. Kyseessä on mainonnallinen maistiainen, jonka tarkoituksena on antaa lukijalle makuelämys ja onnistumisen kokemus, sekä siinä ohella innostaa tilaamaan tuo tietty aikakausilehti.

Mainonta onkin parhaimmillaan, jos kuluttaja haluaa säästää mainoksen ja palata sen äärelle jopa viidentoista pataleivän verran. Kun lupaus pitää paikkansa on todennäköistä, että onnistumisen kokenut paakari levittää leipykäisen riemusanomaa verkostolleen. Samaan aikaan pieni parkkiintunut markkinoinnin spesialisti jossain taputtaa iloissaan käsiään, sillä mainos on löytänyt kohderyhmänsä ja saa huikeat määrät orgaanisia toistokertoja.

Sanotaan, että painettu media on toimintaympäristössään hidas, jäykkäluinen dinosaurus, jonka on jo kauan povattu kuolevan sukupuuttoon. Väitän kuitenkin, että tämä kivikautinen vanhus on oletettua ketterämpi ja muuntautuu nopeastikin vastaamaan ajan muuttuvaa tarvetta.

Digitalisoituneessa mediaympäristössä avainperusteluja printtipanostuksille ovat etenkin painetun mediankulutuksen rauhallisuus, hitaus ja eksklusiivisuus. Kaikki kolme adjektiivia ovat korostuneet merkittävästi tänä outona aikana, jolloin olemme eristäytyneet koteihimme.

Ei ole ihme, että takerrumme konkreettisiin asioihin, kun arjestamme on tullut kahdeksasta neljään vuorovaikutusta Calibrin pistekoolla 12. Tänäänkin työpäiväni ainoa ihmiskontakti on ollut Teamsin ruudulta ohitseni tuijottava virtuaalinen hahmo, jolla ei todennäköisesti ollut housuja jalassaan.

Etsimme vaihtelua ja kaipaamme maistiaisia tulevasta paremmasta ajasta.

Printtimedian boomi saattaa olla korona-ajan lievä ohitse kiitävä ilmiö. Ja vaikka paperisen lehden sivujen rapina viehättää, ovat aikamme avainsanat monikanavainen mediankäyttö. Lehden sivuja käännellessä räplätään yhtä aikaa puhelinta ja toisella silmällä vilkuillaan Tempparit Extraa tai uutisia. Tähän moninaistuneeseen käyttötapaan printtimedia on vastannut bundlaamalla digin yhteen soppiin kanssaan.

Monikanavaisuus lisää viestin toistokertoja ja tavoittaa laajemman yleisön. Näin se kasvattaa myös printin elinvoimaisuutta.

Kysyin alussa mikä taika saa toisilleen tuntemattomat ihmiset päätymään saman puuhastelun pariin?

Uskon, että yhtä aikaisesti eri taajuuksilta silmiin hakeutuva viesti vaikuttaa hyvinkin asiaan, mutta samalla itse sisältö on se, mistä puhutaan. Sillä aikaa, kun jäämme pohtimaan tätä, niin hei tässä on sulle tosi hyvä pataleivän resepti: https://www.soppa365.fi/reseptit/leivonta-suolainen-leivonta/kaurapataleipa.

Onnistumistakuulla!

Kirjoittaja on Print & OOH Specialist dentsu Finlandilla.

Katso myös: 

Uutismediassa mainostaminen on brändille turvallista

Liittyvät artikkelit
Aanenkayton-mestarit-some.jpg

Äänenkäytön mestarit

Kysyimme tunnetuilta audion hyödyntämisen mestareilta, mikä on äänen rooli heidän markkinoinnissaan.
Audio & radio
Näkemyksiä markkinoinnista
Äänenkäytön mestarit