Helmikuun kuukauden kamppis on Mehiläisen Elämä tehtävänä

Kk-kamppis_mehilainen_artikkeli.jpg

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Mehiläisen kampanja nostaa vaikuttavalla tavalla esiin koronapandemian etulinjassa taistelevia ammattilaisia. 

Mehiläisellä ei ole pitkään aikaan tehty bränditason markkinointia. Helmikuun kampanja oli lähtölaukaus Mehiläisen Elämä tehtävänä -brändikonseptin lanseeraukselle. 

 ”Konseptiin kiteytyy kaikessa yksinkertaisuudessaan historiamme ja ihmisemme. Mehiläinen on perustettu jo1909 Helsingin Huvilakadulle. Ideana on viestiä yli sata vuotta jatkuneesta tarinastamme ja henkilöstömme mielettömästä asenteesta. Yrittäjähenkisyys paistaa Mehiläisestä läpi edelleen vahvasti”, Mehiläisen markkinointijohtaja Karolus Viitala kertoo.

Viitala uskoo Hesarin etusivun tehoon.

Mehiläisen markkinoinnin yksi tärkeimmistä kohderyhmistä on oma henkilöstö, lähes 22 000 terveydenhoitoalan ammattilaista. 

”Hesarin ja muutamien muiden isojen lehtien etusivu on yksi tehokkaimmista tavoista saada omat ihmisemme innostumaan. Tämän innostuksen kautta viestiämme on jaettu somessa satoja kertoja ‒ ihmiset ovat siitä tosi ylpeitä.”

”Jos brändillä on ajassa kiinni oleva sanoma, Hesarin etusivussa on voimaa. Se huomataan, ja se herättää keskustelua sekä Jodelissa että kahvipöydissä.” 

Mehiläisen mainokset nousivat somekanava Jodelissa laajaan pohdintaan. 

”Voi olla hassua mainita Jodel, mutta siellä on yleensä aika paljon soraääntä. Ilokseni huomasin, että siellä keskusteltiin kampanjasta myös ihan positiivisella fiiliksellä.”

Lisäksi kuluttajilta on tullut Mehiläisen asiakaspalveluun palautetta, joissa he ovat kiittäneet tsemppiviestistä Hesarissa. 

”Ei meille ihan joka päivä tule asiakaspalveluun kiitoksia ja kehuja markkinoinnistamme. On hienoa, että olemme nousseet keskustelun aiheeksi myös asiakkaiden keskuudessa helmikuun aikana.”

Kokonaisuuteen kuului HS etusivun lisäksi muuta printtimainontaa, ulkomainontaa, digimarkkinointia ja radiomainontaa. Mehiläinen oli myös mukana Pandemian kulisseissa -dokumenttisarjassa, joka on nähtävillä Ruudussa. 

”Vuoden aikana on tapahtunut poikkeuksellisia juttuja. Kun dokumentaristi Michael Franck kertoi kiinnostuksestaan tehdä dokumentti koronapandemiasta, totesimme että olisi hienoa saada tämä poikkeuksellinen aika kirjoihin ja kansiin. Koronapandemian kaltaisessa, koko yhteiskuntaa koskettavassa tilanteessa kiinnostavia näkökulmia on satoja.”

Brändin kehittämisessä edessä on paljon systemaattista ja määrätietoista työtä. 

”Meillä on hyvin selkeät numeeriset tavoitteet brändiin liittyvien mittareiden muodossa. Nyt on kuitenkin vielä liian aikaista katsoa niitä. Kun työ on aloitettu vasta kuukausi sitten, tärkein seurattava asia on tällä hetkellä huomioarvo, henkilöstön ja kuluttajien fiilismittari, sosiaalisen median keskustelut ja jaot. Näissä on selkeästi ylitetty tavoitteet. Brändiuudistustamme on tehty isolla sydämellä. On hienoa, että se on huomattu.”

Katso raadin perustelut: 

Kuukauden kamppis

Liittyvät artikkelit
Aanenkayton-mestarit-some.jpg

Äänenkäytön mestarit

Kysyimme tunnetuilta audion hyödyntämisen mestareilta, mikä on äänen rooli heidän markkinoinnissaan.
Audio & radio
Näkemyksiä markkinoinnista
Äänenkäytön mestarit