Näin syntyvät upeat ruokakuvat
Näin syntyvät upeat ruokakuvat
Viipaloidut chilisiivut ja muut ruokakuvaajan salaiset kikat
Visuaalisen kilpailun voittaa ruokabrändi, joka tekee sisältöjä laadukkaasti ja huolellisesti. Valokuvaaja Tuomas Kolehmainen Sanoma Lifestylen studiolta kertoo, miten saat brändillesi täydelliset ruokakuvat.
Kerro mitä tavoittelet
Brändille täydellisen ruokakuvan rakentaminen alkaa tavoitteen kirkastamisesta: Mikä on brändin ydin? Mistä se haluaa tulla tunnetuksi? Millaisia asioita sen kuvien tulee tuoda esiin?
”Jos brändillä on jo kuvalinja, toimimme sen mukaan. Tarvittaessa autamme linjan luomisessa”, valokuvaaja Tuomas Kolehmainen kertoo.
Moodboardit eli kuvista kootut fiilistaulut ovat käytännön työkaluja, joiden avulla varmistetaan tavoiteltu lopputulos ja yhteinen ymmärrys koko kuvaustiimille. Tiimiin kuuluvat yleensä kuvaajan lisäksi AD, kuvausjärjestäjä ja ruokatoimittaja.
Moodboardit eli kuvista koostetut fiilistaulut kertovat tavoiteltavista värisävyistä, astioiden tyylistä tai rekvisiitan materiaaleista.
Kolehmainen on yksi Suomen parhaista ruokakuvaajista. Hän työskentelee Sanoma Lifestylen studiolla, jonka kaksi keittiötä on hyvin varusteltu ruokakuvien tekemiseen. Kolehmainen ja hänen kollegansa kuvaavat esimerkiksi Helsingin Sanomien, Kodin Kuvalehden, Glorian Ruoka & Viinin, Me Naisten ja Yhteishyvän ruokakuvia.
Tunnista trendit mutta älä ole niiden orja
Visuaalinen maailma muuttuu nopeasti, ja jo muutaman vuoden ikäiset ruokakuvat saattavat näyttää vanhalta. Ruokakuvissa on pitkään vallinnut tummanpuhuva rustiikkityyli, joka on nyt taittumassa valoisampaan ja värikkäämpään suuntaan lifestyle-maailmassa vallitsevan retrofiilistelyn myötä.
”Ruokakuvissa on meneillään retrobuumi. Kuvissa on vaikutteita 1970- ja -80-luvun ruokakuvauksen tyylistä. Väreinä saatetaan käyttää vastavärejä, kuten keltaista ja sinistä. Valolla on voimakas suunta, josta tulee pitkät varjot”, Kolehmainen kertoo.
Kirppareilta ja mummolasta tutut reseptikortit ovat hyvä esimerkki tästä retrotyylistä. Itse ruoka voi tosin olla moderni.
Värikkääseen rekvisiittaan ei kannata laittaa miedon väristä annosta. Silloin se näyttää entistä valjummalta.
On hyvä tunnistaa trendit ja miettiä, miten niitä hyödyntää, mutta ajattomin ruokakuva perustuu oman brändin ytimeen. Monelle hyvän kuvan kriteeri on se, miten kuva erottuu somen kuvavirrassa. Miten somessa erottuu? Kolehmainen kannustaa olemaan rohkea ja ottamaan riskiä.
Vertaiskuvan ohi nousee kuva, jossa on juju ja joka yllättää. Usein sanotaan, että somessa toimii hyvin kontrastinen kuva, mutta vastapainoksi sieltä erottuu myös hyvin niukka, jopa minimalistinen kuva. Mustavalkoisella ruokakuvallakin voisi yllättää. Huomion voi saada myös pysäyttävällä elementillä tai hyvin pelkistetyllä stailauksella.
"Hyvältä ruokatoimittajalta vaaditaan monipuolista ammattitaitoa"
Luo tarina ja sen visuaalinen maailma
Ruokakuvat kertovat usein myös tarinoita. Kakkuja ei usein kuvata kokonaisina, vaan niistä on leikattu pala pois. Kermavaahtoon sotkeutunut kakkulapio ja muruset vadin pohjalla kertovat jonkun juuri käyneen herkuttelemassa.
”Joskus ruokakuvausta on hyvä lähestyä sen kautta, mitä kuvassa on tapahtumassa, millaiset ihmiset ovat tässä syömässä. Tarina voi olla vaikka sellainen, että tässä perhe syö aamupalaa mökillä ensimmäisenä loma-aamuna. Sen mukaan valitaan valaistus, astiat ja muu rekvisiitta”, Kolehmainen kertoo.
Hyvin pienet viitteet käynnistävät katsojassa pohdinnan, mitäköhän tässä on juuri tapahtunut. Kuvassa ei välttämättä näy yhtään ihmistä tai edes kokonaista kattausta, vaan ainoastaan annoksia.
Joskus tosin ihminenkin tuodaan kuvaan, vaikka vain viitteellisesti. Käsi dippaa nachoa kastikkeeseen tai nostaa haarukallista annoksesta.
Tarinallinen ruokakuva on lämmin ja kotoisa. Sen rinnalle on viime aikoina tullut pelkistetty tyyli, josta kaikki ylimääräinen on karsittu pois.
”Kuvaan ei välttämättä laiteta edes ruokailuvälineitä, vaan kuvataan pelkkä lautanen tyhjällä pinnalla. Silloin visuaalisen tehon pitää olla annoksessa, koska sen lisäksi ei ole mitään muuta kuin valo. Valo onkin todella tärkeä osa ruokakuvaa, se tuo esiin muodot ja kiillot”.
Markkinoija, tavoita foodrunnerit!
Glorian ruoka & viinin mahtava
Italia-erikoisnumero ilmestyy
kesän kynnyksellä.
Luota kauniin annoksen voimaan
Tarina on tärkeä, mutta kuvan päätähti on itse annos. Sen on oltava herkullinen, tuoreen näköinen ja kaunis.
”Ruoka-ainesten asettelu lautaselle on sommittelua. Se noudattaa visuaalisen sommittelun lakeja samalla tavalla kuin mikä tahansa asetelma. Ruokatoimittajan taito tehdä kaunis annos on ratkaisevaa”, Kolehmainen sanoo ja yltyy ylistämään ruokatoimittajia, joiden kanssa saa tehdä töitä:
Ruokatoimittajat ovat usein taitavia visualisteja. Heillä on hyvä silmä myös itse kuvan sommittelulle. Hyvältä ruokatoimittajalta vaaditaan monipuolista ammattitaitoa.
Sen lisäksi, että annoksen on oltava syötävän hyvän näköinen, sen pitää myös näyttää olennaiset asiat annoksesta. Reseptissä olevien raaka-aineiden tulee näkyä.
”Lohikeitossa tulee näkyä lohen, porkkanoiden ja perunoiden. Mikään niistä ei saa uida liemessä upoksissa. Kuvan informatiivisuus on reseptissä tärkeää.”
"Ruokakuvalla on tärkeä merkitys ihmisten arjessa"
Laita ruoka maistumaan suussa
Kun annos on valmis ja rekvisiitta paikoillaan, otetaan kuva. Maallikko luulisi, että se on sitten siinä, mutta Tuomas Kolehmaiselle se ei ole siinä.
”Sitten alkaa senttien siirtely.”
Senttien siirtely tarkoittaa sitä, kun haarukkaa siirretään sentti lähemmäs lautasta ja sommitelma muuttuu ratkaisevasti paremmaksi. Tai sitä, kun kuvaan tuodaan lisää makua ripotteilla. Tässä työvaiheessa AD:n tai tuottajan panos kuvauksessa on tärkeää.
Kun kuvaa katsoo, alkaa miettiä, millainen makuyhdistelmä on. Se on tiedostamatonta, mutta kyllä kuvia maistaa suussaan.
Resepti määrää, mitä kuvaan voi stailata. Jos resepti sallii, kuvaan tuodaan makua lisäämällä annokseen esimerkiksi puolikas sitruuna tai ohuita chilisiivuja.
”Jos annoksessa on esimerkiksi haudutettua ruskeaa lihaa, annoksesta tulee raikkaampi, kun sen päälle ripottelee tuoretta korianteria tai kirsikkatomaatin puolikkaita. Silloin annos on tuhti mutta raikas.”
Joskus vesilasi kuvan reunassa voi tuoda kuvaan raikkautta, valoa ja elämää – siis syömistilanteen. Ruokailijan perspektiivistä otettua ruokakuvaa katsotaan syömishetken kautta.
”Ei sen tarvitse olla mikään juhlahetki, vaan mikä tahansa arkinenkin kelpaa tuomaan muiston omasta hetkestä, jossa haluaisi olla. Ruokakuvilla on tärkeä merkitys ihmisten arjessa. Niistä saa inspiraatiota, vaikka ei olisikaan kokkaamassa juuri annoksen ruokaa.”
Tuomas Kolehmainen
Valokuvaaja
Sanoma Lifestyle
Tarvitseeko brändisi ruokakuvia? Sanoma toteuttaa toiveidesi mukaiset kuvat kustannustehokkaasti. Ota yhteyttä sisältömarkkinointi@sanoma.com.
Kultaa ja pronssia kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa Sanoman sisältömarkkinointipalveluille ja UPM:lle
UPM:lle Euroopan ja Suomen markkinoilla toteutetut sisältömarkkinointiohjelmat ylsivät mitaleille International Content Marketing Awardseissa kahdessa kategoriassa.
Mistä hyvä työnantajakuva syntyy, miten sitä voisi kehittää ja miten konkreettisista teoista kannattaisi kertoa myös potentiaalisille työnhakijoille?
Lataa yhteenveto Sanoman tuoreesta Työelämätutkan työntekijätutkimuksesta.
Viisi kansainvälistä shorttia sekä kotimainen finaalipaikka Sanoman sisältömarkkinointipalveluille ja UPM:lle
UPM:lle Euroopan ja Suomen markkinoilla toteutetut sisältömarkkinointiohjelmat ovat yltäneet moninkertaisille finaalipaikoille International Content Marketing Awardseissa sekä Finnish Comms Awards -kilpailussa.
Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat
Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.
Natiivimainonta pysäyttää lukijan keskittymään
Mitä on natiivimainonta ja missä tilanteessa sitä kannattaa hyödyntää? Hyvä sisältö houkuttelee lukijaa viettämään aikaa aiheen parissa. Natiivimainonnan avulla saat asiasta kiinnostuneet kuulolle.
Vain toimiva mainos saa aikaan tuloksia - Millainen on hyvä bannerimainos?
Graafisen suunnittelun ammattilaisemme toteuttavat toimivia ja näyttäviä mainosaineistoja, jotka varmasti houkuttelevat klikkaamaan.