Yrityskin koostuu ihmisistä

Mika Hyötyläinen artikkelikuva

Jotta yritykset kykenevät muuttumaan, pitää myös ihmisten muuttua, Nesteen Mika Hyötyläinen kirjoittaa.

Kun olen kysynyt ihmisiltä eri organisaatioissa, miten he ovat päätyneet markkinointiin, on vastauksena useasti ollut kaikkea muuta kuin markkinoinnin opinnot tai markkinoinnin työt. Osaajien kierrättäminen yrityksessä paikasta toiseen on tietysti hyvä asia, mutta välillä tuntuu, että markkinointiin kelpaa kuka tahansa.

Liian monta kertaa olen törmännyt myös tilanteisiin, että markkinoinnin johtoon on palkattu henkilö ilman minkäänlaista markkinoinnin taustaa.

Edelleenkään en sano, etteikö ole hyvä silloin tällöin valita ihmisiä eri taustoista, kokemuksista ja historiasta, mutta se tuntuu usein kulminoituvan markkinointiin. Kuinka usein mahdetaan palkata talousjohtaja, joka pääsee ensimmäistä kertaa pyörittelemään exceliä tai tehtaanjohtaja, joka näkee ensimmäistä kertaa liukuhihnan?

Folkin luova johtaja Tommi Laiho kirjoitti hyvin ihmisten merkityksestä markkinoinnissa. Kuinka usein unohdetaan, että markkina koostuu ihmisistä. Väittäisin, että vähintään yhtä usein osaavien ihmisten merkitystä ei osata nähdä.

Maailma muuttuu ympärillä kovaa vauhtia, mikä tarkoittaa sitä, että yritykset joko muuttuvat sen mukana tai kuolevat pois. Jotta yritykset kykenevät muuttumaan, pitää myös ihmisten muuttua. Yrityksetkin ovat loppujen lopuksi vain joukko ihmisiä. 20 tai 10 vuotta sitten markkinoinnissa tarvittu osaaminen on kovin erilaista kuin tänä päivänä. Miksi? Koska maailma ympärillä on muuttunut ja markkinointi sen mukana.

Itse asiassa markkinoinnissa ovat yhdistyneet monet kehitystrendit, jotka muokkaavat isosti vaateita markkinoijia kohtaan. Kanavavalikoima on kokenut ison muutoksen sosiaalisen median myötä. Ostoputken hallinta on kovin erilainen digitaalisessa maailmassa. Asiakkaista saatava data on räjähtänyt käsiin. Tapa kuluttaa ja käyttää mediaa on kokenut ison mullistuksen. Ja niin edelleen. En väitä, että markkinointi olisi ainoa funktio, jossa muutosta on tapahtunut. Mutta väitän, että markkinoinnissa on yhdistynyt poikkeuksellisen moni muutos lyhyen ajan sisällä.

Tilanne herättää kysymyksen: Kuinka moni yritys on määrittänyt, mitä osaamista heidän markkinoinnissaan tänä päivänä tarvitaan? Entä mikä on tilanne tällä hetkellä? Kuinka iso vaje meillä on? Millaisen kompetenssien kehityssuunnitelman tarvitsemme?

Asia ei muutu hetkessä, mutta se ei myöskään muutu, jos matkaa ei edes aloiteta. Veikkaisin, että kohtuullisen moni yritys hyötyisi kyseisestä harjoituksesta. Tai ehkä jopa valtaosalla yrityksiä ei ole varaa olla tekemättä kyseistä harjoitusta.

Oma tärppilistani kyvykkyyksistä, joita olen alkanut painottaa markkinoinnin rekrytoinneissa, on seuraava:

  1. Datalukutaito ja analysointi
  2. Teknologiaymmärrys
  3. Projektinhallinta
  4. Visiointi
  5. Matematiikan koulutus

Nämä tietysti sen lisäksi, että rekrytoitava on se kuuluisa maailman paras tyyppi, ja hänellä on tietenkin ajantasaista ymmärrystä ja kokemusta markkinoinnista.

Veikkaisin, että seuraavat viitisen vuotta kyseiset kyvykkyydet ainoastaan kasvattavat merkitystään. Niiden merkitys ei ainakaan taatusti tule vähenemään. Eiköhän maailma taas heitä muutaman kierrepallon peliin 2030-luvulle tultaessa, mutta olisin kovin hämmästynyt, jos esimerkiksi datan ja teknologian merkitys isosti katoaisi.

Jos et ole vielä asiaa sen enempää miettinyt, niin kannattaa toivoa, ettei kukaan kilpailijoistasikaan ole sitä vielä tehnyt.

Kirjoittaja on Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja, joka on viime vuosina noussut Suomessa esimerkiksi ja esikuvaksi markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamisessa.

Liittyvät artikkelit
Markku Vierula artikkelikuva

Älä etsi tuotteillesi asiakkaita, vaan luo tuotteita, joilla on kilpailuetu – ja joita halutaan ostaa

Kilpailuedun löytäminen on yrityksen toiminnan perimmäinen pyrkimys. Silti vain ani harvalla tuotteella, palvelulla, yrityksellä ja organisaatiolla on selkeä kilpailuetu. Miksi tilanne on näin surkea, pohtii Markku Vierula ja tarjoaa ratkaisuksi markkinalähtöisen ajattelun tarjoaman uuden näkökulman.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Älä etsi tuotteillesi asiakkaita, vaan luo tuotteita, joilla on kilpailuetu – ja joita halutaan ostaa
kari-tervonen-artikkeli.jpg

Pitävätkö ihmiset tuotteitamme välttämättömänä elämässään enää, nyt kun rahat ovat tiukalla?

Porvari ja duunari nukkuvat molemmat näinä aikoina huonosti. Korkeimmasta inflaatiosta reiluun neljäänkymmeneen vuoteen on tutkimusten mukaan huolissaan 90 % länsimaiden ihmisistä, ja lopuistakin osa valehtelee. OMG:n Kari Tervonen vinkkaa, miten tällaisessa tilanteessa kannattaa markkinoida.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Pitävätkö ihmiset tuotteitamme välttämättömänä elämässään enää, nyt kun rahat ovat tiukalla?
Minni Jaakola Alalla somejako

Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing