
IS on ihmisläheinen brändi, jolla on tärkeä tehtävä suomalaisten arjessa, Head of Marketing Niina Aaltio kirjoittaa.
Ilta-Sanomat on tarjonnut suomalaisia yhdistäviä puheenaiheita jo kohta 90 vuoden ajan. IS perustettiin Mäntsälän kapinan aikaan vuonna 1932 nopean ja luotettavan uutistiedon välittämistä sekä demokraattisen yhteiskunnan suojelemista varten. Sama tehtävä Ilta-Sanomilla on edelleen.
Tänä päivänä Ilta-Sanomat on Suomen kiinnostavin ja tavoittavin valtakunnallinen uutismedia, jonka vahvuuden ja yhteiskunnallisen roolin koronakriisi on vain entisestään osoittanut.
Suuruus tuo mukanaan myös painavan vastuun. Poikkeusaika on todistanut ennennäkemättömästi, että Ilta-Sanomat on se media, jonka pariin ihmiset hakeutuvat, kun tiedonjano on suurimmillaan. Ilta-Sanomien uutisia on luettu enemmän kuin koskaan historiassa. Samaan aikaan kasvaa myös tarve sisällöille, jotka kertovat ihan muusta. Ihmisillä on halu paitsi tietää myös rentoutua ja irtautua hetkeksi kriisimoodista ja saada muistutuksia siitä, että elämä jatkuu. Esimerkiksi viihde-, lifestyle- ja urheilusisältöjä on uutisten ohella kulutettu ennätystahtiin. Ilta-Sanomien digipalveluun syksyllä siirtynyt Me Naiset on sekin ylittänyt kaikki odotukset.
Toimituksen rinnalla kohderyhmien eri tarpeiden välistä tasapainottelua tehdään vahvasti myös markkinoinnissa. On ollut erittäin mielenkiintoista ja opettavaista olla brändinrakentaja juuri tänä aikana. Mistä puhutaan -brändikonseptimme on kestänyt aikaa, ja konseptin sisällä olemme pystyneet navigoimaan herkällä kompassilla. Yhteiskunnallinen ilmapiiri, asenteet ja tunneskaalat ovat vaihdelleet paikoittain nopeastikin viikkojen välillä, ja kampanjasuunnitelmien sekä aineistojen on pitänyt pystyä elämään mukana. Tämä on vaatinut ketteryyttä ja rohkeutta muokata suunnitelmia, mutta ennen kaikkea kohderyhmän tuntemista ja tunneälyä. Me ihmiset peilaamme mainontaa ja tulkitsemme viestejä omien tunteidemme ja arvojemme kautta, ja pitkällä poikkeusajalla on oma kulmakertoimensa tähän kaikkeen.
Isojen brändillisten lähtöjen rinnalla sydämemme on jatkuvassa sisältömarkkinoinnissa. Olemme ihmisläheinen brändi, jolla on tärkeä tehtävä suomalaisten arjessa. Todennamme suomalaisia yhdistäviä arvojamme tarjoamalla esimerkiksi päivittäin ajankohtaisimpia ja kiinnostavimpia puheenaiheita eri kanavissa. Tiedämme tarpeiden vaihtelevan päivän mittaan, ja moni meistä on kiinnostunut monipuolisesti eri asioista. Sama henkilö voi olla kiinnostunut huulipunatesteistä, avaruustieteestä tai tulevista kuntavaaleista. Tässä hyödynnämme muun muassa Sanoman kohderyhmäsegmentteja, dynaamisia mainosmuotoja ja markkinoinnin automaatiota. Näin markkinointi toimii myös palveluna. Olemme koko kansan kantapaikka, jonne kaikki ovat tervetulleita. Pistäydy, niin tiedät nopeasti, mistä juuri nyt puhutaan.
Kirjoittaja toimii Sanoman Uutis- & featuremedia -yksikössä Head of Marketing -roolissa vastuullaan Ilta-Sanomat ja Me Naiset.
Katso myös:

Neljä hyvää syytä valita Sanoman uutismedia

IS on myös syventävien sisältöjen koti
