Massa- vai kohderyhmämedia? Molemmat!

Saana Vuolasvirta artikkelikuva

Ilta-Sanomat tarjoaa laajaa valtakunnallista tavoittavuutta ja kiinnostavia kohderyhmiä samassa paketissa, Client Manager Saana Vuolasvirta kirjoittaa.

Ilta-Sanomat on vastannut suomalaisten tiedon tarpeisiin jo lähes 90 vuoden ajan. Koronakriisi on kasvattanut luotettavan tiedon tarvetta vielä entisestään. Suomen suurimman uutismedian kävijämäärät sekä vierailutiheys ovat pysyneet korkealla tasolla koko kriisin ajan. IS-sovellus on 3. käytetyin heti Whatsappin ja Facebookin jälkeen. Ilta-Sanomien vahvuus on nopeus ja valtakunnallisuus.

Myös painetulle lehdelle on edelleen tilansa suomalaisten mediankäytössä. Irtonumeromyynnissä olevan lehden ostamisesta tehdään päätös joka päivä erikseen. Kun ostopäätös on tehty, lehden sisältöön syvennytään keskittyneesti. Lehden lukuaika on keskimäärin 30 minuuttia. Ilta-Sanomia myydään tuhansissa lehtipisteissä ympäri Suomea, joten lehti tarjoaa takuuvarmaa valtakunnallista tavoittavuutta. Näiden syiden vuoksi painettu lehti on mainostajalle loistava tuote. Myös omat asiakkaani automainostajat pitävät printin mielessä mainoskampanjoita suunnitellessa.

Ilta-Sanomien uutisointi on kehittynyt jatkuvasti vastaamaan lukijoiden tarpeita. Teemaviikot, kuten mielenterveysviikko ja yksinäisyysviikko, ovat esimerkkejä sisällöistä, jotka toivat esille vaikeaa asiaa ja koskettivat ihmisiä laajasti. Tänä vuonna Ilta-Sanomien Henrik Kärkkäinen valittiin Suuren journalistipalkinnon Vuoden juttu -sarjan voittajaksi Vastaamon tietomurtoa käsitelleellä jutullaan. Tarjonta myös kehittyy jatkuvasti, eli 90-vuotiaskin on valmis oppimaan ja muuttumaan! Hyvänä esimerkkinä esports-uutisointi, jota on samassa mittakaavassa vaikea löytää muista medioista. Keväästä alkaen Ilta-Sanomissa tulee olemaan yhtä urheilun juhlaa. Monissa kodeissa myös passiivisemmat penkkiurheilijat heräävät seuraamaan runsasta urheilutarjontaa, kuten SM-liigan finaalipelejä, Veikkausliigaa, jalkapallon EM-kisoja, Valioliigaa tai olympialaisia. Urheilutapahtumat tarjoavat koronakriisin keskellä muuta ajateltavaa, suuria tunteita sekä uusia puheenaiheita.

Ilta-Sanomien Urheilulehti on esimerkki tuotteesta, joka ei ole kovin yleinen maailmalla, mutta Suomessa viikoittain ilmestyvä urheiluaiheinen julkaisu on edelleen voimissaan. Urheilulehdellä on myös kausioppaita, jotka tarjoavat lukijoille kattavan paketin kyseisestä lajista kauden alkuun, ja lehti säilyy läpi kauden. Toinen suomalainen erikoisuus on Ilta-Sanomien TV-lehti, joka on irtonumeromyynniltään Suomen kolmanneksi myydyin tuote. Voisi luulla, että TV-ohjelmat näkee helposti Iltapulusta tai päivän lehdestä, mutta viikon ohjelmat kattavasti yksissä kansissa sekä muun muassa juonipaljastukset ja ristikot tekevät lehdestä ainutlaatuisen ja luetun.

Yhteistyö Me Naisten kanssa on tuonut IS.fi:hin lisää naiskohderyhmää kiinnostavaa monipuolista sisältöä sekä erinomaista mainonnan kontekstia markkinoijille. Monet markkinoijat löytävät IS.fi/menaiset-osion kautta juuri heidän tarpeisiinsa sopivan kohderyhmän.

Olipa siis kyseessä viestin vieminen isolle massalle tai kohdennetummalle yleisölle, niin Ilta-Sanomissa kumpikin onnistuu.

Kirjoittaja toimii Client Managerina Sanomalla.

 

Liittyvät artikkelit