Mainonta helposti jäisi, jos ei olisi ihmistä, joka huolehtii

case_honkiniemi_hero.png

Mainonta helposti jäisi, jos ei olisi ihmistä, joka huolehtii

Case Öljy- ja kaasulämmitys Honkiniemi: Pisteostoista jatkuvaan tekemiseen

Öljy- ja kaasupolttimoita asentavan ja huoltavan Honkiniemen asiakkaana on pirkanmaalaisia omakotitaloasujia, taloyhtiöitä ja yrityksiä. Yksinyrittäjä nauttii työssään erilaisten ihmisten kohtaamisesta, maakuntaa ristiin rastiin ajettujen kilometrien mukana vaihtuvista maisemista ja siitä, ettei yksikään päivä ole samanlainen kuin edellinen. Tietokoneella istumista ja yritystoimintaan kuuluvia taustatöitä saisi olla mahdollisimman vähän.

Kun nokialainen yrittäjä Sami Honkiniemi aloitti toimintansa vuonna 2007, hän toi ensimmäisen käyntikorttikokoisen printti-ilmoituksensa Nokian Uutisten konttorille Paikallista palvelua -palstaa varten. Sillä jatkettiin viisi vuotta, kunnes Nokian Uutisten mainosmyyntiin tuli Jenni Nikkilä. Vielä vuodella jatketun käyntikortti-ilmoittelun jälkeen Nikkilä pyysi Honkiniemeltä aikaa palaverille. Hän halusi kuulla enemmän Honkiniemen yrityksestä ja sen toiminnasta, toimialueesta ja asiakkaista, jotta tietäisi, millaista mainontaa Öljy- ja kaasulämmitys Honkiniemi oikeasti tarvitsisi. Siitä se lähti, ensi vuonna jo 10 vuotta täyttävä asiakassuhde.

”Nykyään pystyy markkinoinnissakin tekemään paljon itse, mutta se vaatii aikaa ja asioihin paneutumista. Se on aina pois jostain muusta, ajasta, jota ei yrittäjänä muutenkaan ole liikaa. Jennistä näkee jo kilometrin päähän, miten innostunut hän on asiasta ja miten paljon hän markkinoinnista tietää. Jenni ei myy mitään väkisin. Hän kuuntelee, tutkii ja ehdottaa minulle parasta kokonaisuutta”, Honkiniemi niputtaa yhteen ajatuksensa siitä, mikä tutussa paikallisessa myyjässä on kaikkein parasta.

Kun Honkiniemeltä kysyy mainonnan tavoitteista ja toimivuudesta, hän katsoo Nikkilää. Jenni kuulemma tietää ja se riittää. Ja Nikkilää naurattaa. Vakavissa asioissa pitää olla vakava, mutta työ saa olla myös hauskaa.

”Me katsotaan raportit yhdessä läpi pari-kolme kertaa vuodessa ja Jenni tekee niiden pohjalta muutaman ehdotuksen taas seuraavalle pätkälle. Niistä keskustellaan ja päädytään siihen, mikä vaikuttaa meistä molemmista parhaalta. Jenni tuntee markkinointikentän, toimialan ja tietää minun tapani toimia. Hän osaa ajatella kohderyhmät, kohdentamiset ja uudet mahdollisuudet. Minun ei tarvitse, ja se on iso helpotus. Jos markkinoinnissa pitää valita yksi asia kaikkein tärkeimmäksi, on se ihminen joka hoitaa koko paketin”, Honkiniemi kiittää.

Jos markkinoinnissa pitää valita yksi asia kaikkein tärkeimmäksi, on se ihminen, joka hoitaa koko paketin.

Suunnitelmallisuus on tuonut rauhaa yksinyrittäjän markkinointitekemiseen. Kun kaiken saa samalta tutulta myyjältä ja luottamus on molemminpuolista, voi kalliin ajan käyttää siihen minkä parhaiten osaa.

Aiemman, silloin tällöin tehdyn printti-ilmoittelun sijaan Öljy- ja kaasulämmitys Honkiniemi ostaa puolivuosittain tehdyn suunnitelman mukaisesti pirkanmaalaisten paikallislehtien printtimainontaa sekä digimainontaa Sanoma-verkostoon kohdennettuna potentiaaliselle asiakas ryhmälle. Kaksi kertaa vuodessa pakettiin sisältyy myös lisänäkyvyys natiiviartikkelille, joka tehtiin muutama vuosi sitten. Artikkeli rakennettiin tarkoituksella niin, ettei se heti vanhene. Tarina on edelleen ajankohtainen Honkiniemen kohderyhmälle.

case_honkiniemi_natiiviartikkeli.png

Markkinoinnin paikallisen luottokumppanin tuotevalikoiman laajennuttua Nokian Uutisten siirryttyä Sanoman omistukseen, lisättiin Honkiniemen pakettiin myös googlemainonta, jonka senkin saa nyt samalta tutulta myyjältä.

”Uusia asiakkaita on tullut, se on tärkeintä. Tärkeämpää kuin näyttömäärät, klikit ja lukuajat”, yrittäjä Sami Honkiniemi summaa.

Lue Öljy- ja kaasulämmitys Honkiniemen natiiviartikkeli

Lataa natiivimainonnan opas

Liittyvät artikkelit

Case Kekäle artikkelikuva

Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten

Kekäle tavoitti erinomaisesti uutta naiskohderyhmää IS.fi/menaiset-osiosta. Mekkoja myyntiin kampanjan aikana 84 % enemmän kuin samanpituisella edeltävällä ajanjaksolla.
Aikakausmedia
Case
Natiivimainonta
Näkemyksiä markkinoinnista
Uutismedia
Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten