Valmistaudu nousukiitoon – Exit-suunnitelman sijaan tarvitaan kasvusuunnitelma

Sami Tikkanen artikkelikuva

Suomen talous kasvaa tänä syksynä nopeammin kuin kertaakaan aikaisemmin 2000-luvulla, kirjoittaa TBWA Helsingin Sami Tikkanen.

Kun suurin osa meistä on rokotettu, yhteiskunta aukeaa ja meidät lamaannuttanut pelko hellittää, kaikki koronan aikana patoutunut kysyntä vapautuu. Näin on tapahtunut jo muissa maissa, joissa ollaan meitä edellä. Briteissä ihmiset ovat rynnänneet pubeihin ja ostamaan vaatteita (+26 %) ja kosmetiikkaa (+75 %). Loppusyksyn ja ensi talven matkamyynti käy kuumana. Covid-19 -vapaassa Uudessa Seelannissa 50 000 henkilöä vetävä konsertti Aucklandissa myytiin loppuun ennätysajassa. 

Kaikkialla korona on kohdellut ihmisiä ja yrityksiä epätasa-arvoisesti. Niille, joiden tilanne oli ennen koronaa huono, tilanne on todella huono, kuten monille köyhille Intiassa. Jos olet ollut töissä lentoasemalla, bändissä tai henkilöstöravintolassa, viime kuukaudet Suomessakin ovat olleet karuja. Tästä huolimatta suurimmalle osalle on jäänyt rahaa säästöön enemmän kuin vuosiin, ja nyt sitä ollaan valmiita kuluttamaan. 

Kysymys kuuluu, miten tämä tilanne hyödynnetään? 

Nyt on korkea aika tehdä kunnon kasvusuunnitelma, ohjata myynti ja markkinointi kiitoradalle ja nostaa kierrokset nousua varten.  

Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? 

  1. Suomi saa osansa. Suomessa toistuu se, mitä tapahtui Uudessa Seelannissa, Israelissa ja Britanniassa ennen meitä. Otetaan opiksi. Pelkkä exit-suunnitelma ei tule riittämään. On mietittävä tarkasti miten tulevaan kysyntään tullaan vastaamaan, sillä moni asia on muuttanut kysynnän luonnetta ja ostajien odotuksia yrityksille. Pelkkä ovien avaaminen ei riitä uudessa kilpailussa.
     
  2. Valmistaudu ruuhkaan ja erotu älyllä ja luovuudella. Kun kaikki panostavat, differoinnin rooli korostuu. Älä tyydy olemaan vain tapettia, vaan luo selkeä oma positio markkinassa.
     
  3. Kuluttajaymmärrys. Kohderyhmäymmärrys ja ihmisten perimmäisten tarpeiden ja toiveiden ymmärtäminen on nyt erityisen tärkeää. Dataa on runsaasti saatavilla. Mittaa, analysoi ja optimoi.
     
  4. Siirrytään palveluiden ja elämyksien pariin. Reilun vuoden kestäneen kotoilun vastapainoksi haluamme jälleen elämyksien ja palveluiden piiriin. Perushyödykkeiden sijaan voittajiksi nousevat ne, jotka pystyvät integroimaan saumattomasti tuotteen ja palvelun elämykselliseksi kokemukseksi, aina mainonnasta käyttökokemukseen. Fyysisen ja digitaalisen maailman saumaton liitto on perusoletus jatkossa.
     
  5. Palvelukanavien uudistuminen – Mobile & Digital first. Korona-aikana kuluttajat siirtyivät verkkoon. Miten yrityksesi tarjoamat palvelukanavat pärjäävät kotimaisessa ja kansainvälisessä vertailussa?

Olemme siis kaikki hyvin lähellä aikaa, jota olemme kaikki vesi kielellä kodeissamme odottaneet. On kuitenkin todella tärkeää, että emme vain tyydy paluuseen aikaan ennen koronaa, vaan otamme aktiivisella otteemme osuutemme tulevasta kasvusta markkinoilla. Edessä on siis kaikille markkinoijille ja markkinointipäättäjille työntäyteinen ja kiinnostava ajanjakso.

Muistetaan, että markkinointi on verbi. Nyt on aika toimia.

Kirjoittaja on TBWA Helsingin CEO & Nordic President.

 

Liittyvät artikkelit
Markku Vierula artikkelikuva

Älä etsi tuotteillesi asiakkaita, vaan luo tuotteita, joilla on kilpailuetu – ja joita halutaan ostaa

Kilpailuedun löytäminen on yrityksen toiminnan perimmäinen pyrkimys. Silti vain ani harvalla tuotteella, palvelulla, yrityksellä ja organisaatiolla on selkeä kilpailuetu. Miksi tilanne on näin surkea, pohtii Markku Vierula ja tarjoaa ratkaisuksi markkinalähtöisen ajattelun tarjoaman uuden näkökulman.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Älä etsi tuotteillesi asiakkaita, vaan luo tuotteita, joilla on kilpailuetu – ja joita halutaan ostaa
kari-tervonen-artikkeli.jpg

Pitävätkö ihmiset tuotteitamme välttämättömänä elämässään enää, nyt kun rahat ovat tiukalla?

Porvari ja duunari nukkuvat molemmat näinä aikoina huonosti. Korkeimmasta inflaatiosta reiluun neljäänkymmeneen vuoteen on tutkimusten mukaan huolissaan 90 % länsimaiden ihmisistä, ja lopuistakin osa valehtelee. OMG:n Kari Tervonen vinkkaa, miten tällaisessa tilanteessa kannattaa markkinoida.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Pitävätkö ihmiset tuotteitamme välttämättömänä elämässään enää, nyt kun rahat ovat tiukalla?
Minni Jaakola Alalla somejako

Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.
Alalla
Näkemyksiä markkinoinnista
Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing