Sanojensa mittainen brändi – eli viihdetekoja artistikentällä

Jussi Mäntysaari artikkelikuva

Sana “viihdeteko” on ollut osa Nelonen Median bränditekemistä muutaman vuoden ajan. Se tekee Nelosesta aktiivisen toimijan, joka ei vain aseta viihdettä tarjolle ja jää passiivisesti seuraamaan mitä tapahtuu, vaan on itse mukana tekemässä sitä, kirjoittaa musiikkipäällikkö Jussi Mäntysaari. 

Jotta tällainen uudissana ei jäisi vain leuan louskutteluksi, pitää kankeaa anglismia käyttääkseni laittaa rahaa sinne missä suukin on. Tämä kirjoitus käsittelee kahta Nelosen Total Audio -yksikön viihdetekoa, joita voi hyvällä syyllä kutsua koko organisaation lävistäviksi yhteistyöhankkeiksi.

Radio Rockstarba -kilpailulla on pitkä historia, sillä ensimmäinen Rockstarba-voittaja Doom Unit kruunattiin vuonna 2009. Myös euroopanlaajuista suosiota nauttiva Battle Beast nousi aikoinaan pinnalle Rockstarba-kisasta. Kisa ehti viettää muutaman vuoden hiljaiseloa, mutta viime vuonna se kaivettiin haudan levosta. Odotukset olivat varovaiset: Vieläkö Suomessa on rock- ja metallibändejä? Kiinnostaako heitä tällainen kilpailu? 

Vastaus kuultiin nopeasti ja kovaa. Kisaan ilmoittautui yli 500 tarjokasta. Radio Rockin siiven alla järjestettävä bändiskaba todellakin kiinnosti. Toimin kisan päätuomarina, joten sain kunnian perata osallistujabiisejä. Vaikka mukana oli myös vahvasti kehitysvaiheessa olevia yhtyeitä, keskimäärin kisan taso oli hämmentävän kova. Suomi on edelleen rockin ja metallin mahtimaa, vaikkei näitä genrejä valtamediassa juuri näekään. 

Aito Iskelmätähti oli sen sijaan uusi avaus, joka järjestettiin viime vuonna valtakunnalliseksi radiokanavaksi laajentuneen Aito Iskelmän nimissä. Osallistujia tähänkin kisaan löytyi satoja, ja kun tehtävänanto oli etsiä lähinnä laulajia, tuli ilmoittautumisia värikäs kirjo puhelimen mikrofonilla äänitetyistä cover-kappaleista huippustudioissa viimeisteltyihin biiseihin. Nousevien ja toiveikkaiden iskelmätähtien joukosta löytyi paljon enemmän talenttia kuin mitä kisa lopulta pystyi esiin nostamaan, mikä osoittaa sen, että suomalaiset ovat edelleen myös iskelmäkansaa. Ja että tuleville Aito Iskelmätähti -kilpailuille löytyy myös osanottajia.

Radio Rockille ja Aito Iskelmälle on tietysti tärkeää tarjota nouseville yhtyeille ja artisteille mahdollisuuksia edetä urallaan, mutta näihin kahteen kykykilpailuun liittyi viihdetekona muutakin. Molemmille radiokanaville on tärkeää rakentaa brändiään kuulijoidensa mielissä. Eli vaikka Rockstarban voittaja Battledragon tai Aito Iskelmätähti Komiat ei urallaan saavuttaisi enää mitään muuta kuin tämän, on kisa jo toteuttanut brändiä vahvistavaa tehtävää, mikä jo yksistään voisi olla peruste kilpailun järjestämiselle. Radio Rock on rockin koti, Aito Iskelmä on iskelmän koti. 

Mutta perinpohjaisessa viihdetekomentaliteetissa tämä ei vielä riitä. Me haluamme että Battledragon ja Komiat menestyvät! Heidän menestyksensä varmistaa, että meillä on jatkossakin laadukasta kotimaista musiikkia kyseisille radiokanaville soitettavaksi. Siksi Radio Rock ja Aito Iskelmä tekevät kaikkensa, etteivät nämä tähdet jäisi vain tähdenlennoiksi. Siihen on myös liiketaloudellisia perusteita, sillä molemmat yhtyeet saivat kilpailusta palkinnoksi levytyssopimuksen Nelosen omistaman Kaiku Recordingsin kanssa. Kaiku puolestaan haluaa osoittaa yhtyeille, että heidän kanssaan on kannattavaa tehdä yhteistyötä, koska heillä on ensiluokkainen osaaminen laadukkaan musiikin julkaisijoina. Lisäksi Kaiun ja Nelosen synergia tekee yhtiöstä houkuttelevan kenelle tahansa artistille. 

Siitä päästäänkin vielä uuteen viihdetekoulottuvuuteen. Nelonen Media Live järjestää vuosittain kymmeniä festivaaleja ja muita keikkatapahtumia. Battledragon on jo ehditty kiinnittää Radio Rockin syksyn risteilylle esiintymään, ja lisää on tulossa. Kun koronatilanne helpottaa niin esiintymismahdollisuuksia pyritään tietysti tarjoamaan myös Komioille. Koska mikä on sen mojovampi viihdeteko kuin tarjota musiikkiviihteennälkäiselle suomalaiselle mahdollisuus todistaa musiikkia livenä viihtyisässä ympäristössä hymyilevien ihmisten ympäröimänä. 

Kirjoittaja on Nelonen Median radioiden musiikkipäällikkö.

Liittyvät artikkelit
SanomaB2B Suomen yrittäjät artikkelikuva

Suomen Yrittäjät ja Sanoma yhteistyöhön

Suomen jäsenmäärältään suurin elinkeinoelämän järjestö Suomen Yrittäjät ja Suomen suurin mediatalo Sanoma ovat solmineet laajan yhteistyösopimuksen tavoitteenaan tuoda esille pk-yrittäjyyden merkitystä maallemme.
Näkemyksiä markkinoinnista
Suomen Yrittäjät ja Sanoma yhteistyöhön