Kääk! Aku Ankkaa lukee yli puoli miljoonaa suomalaista

Yippee artikkelikuva

19.5.2021

Lasten ja nuorten mediankäyttöä ja vapaa-aikaa valottavan Yippee-tutkimuksen mukaan Aku Ankan lukijamäärä on säilynyt lähes ennallaan. Lataa tiivistelmä tutkimuksesta.

Aku Ankka tavoittaa lukijoita nuorista vanhempiin

3–16-vuotiaiden mediankäyttöä tutkivan Yippee-tutkimuksen mukaan Aku Ankan lukijamäärä on pysynyt samalla tasolla kuin vuoden 2019 tutkimuksessa. Yhteensä Aku Ankan lukijamäärä on 562 000, johon lasketaan yhdistämällä 3–16-vuotiaiden lukemista ja mediankäyttöä mittaavan Yippee-tutkimuksen (N:1041) ja Kansallisen Mediatutkimuksen KMT:n luvut.

Videot ja liikkuva kuva kuuluvat tiiviisti lasten ja nuorten mediapäivään

Videot ja liikkuva kuva kuuluvat lasten ja nuorten päivään. Aamun ja aamupäivän käytetyin media on some, päivän videot ja illan televisio.

Mediapäivässä on ikäryhmittäin selviä eroja. 3–7-vuotiailla tv ja videot ovat kärkisijoilla kaikkina päivän ajankohtina, kun puolestaan 13–16-vuotiailla sosiaalinen media, musiikki ja videot pitävät kärkisijoja. Kirja nousee kärkikolmikkoon illan medioissa tytöillä, 3–7-vuotiailla sekä 8–12-vuotiailla. Pelaaminen kiinnostaa poikia enemmän kuin tyttöjä.

Älypuhelin hankitaan useimmiten lapsille kouluun menon yhteydessä. 8–15-vuotiaista yli 70 %:lla on oma älypuhelin, mutta 3–7-vuotiaista vasta 25 %:lla. Nuorimmat lapset käyttävät tyypillisesti perheen yhteistä tablettia tai älypuhelinta.

Lapset ja nuoret käyttävät useimmiten rahaa herkkuihin, kuten jäätelöön ja makeisiin. Edellisiin vuosiin verrattuna nousussa ovat erityisesti kännykkään liittyvät hankinnat, elokuvat, kirjat ja musiikki.

Täytä lomake ja tilaa yhteenveto Yippee-tutkimuksesta

Katso esimerkki siitä, miten Aku Ankkaa voi hyödyntää markkinoinnissa:

Hymynokat-liite välitti hammasterveyden ilosanomaa

Liittyvät artikkelit
Uutismedian luotettavuus artikkelikuva

Nuoret aikuiset pitävät sanomalehtiä ylivoimaisesti luotettavimpana mediana

Sanomalehdet ovat säilyttäneet vankan ykkösasemansa Suomen luotettavimpana mediana, ilmenee Uutismedian liiton tilaamasta, IRO Researchin elokuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta. Sanomalehtiin luottavat eniten nuoret.
Tutkittua
Uutismedia
Nuoret aikuiset pitävät sanomalehtiä ylivoimaisesti luotettavimpana mediana