Kääk! Aku Ankkaa lukee yli puoli miljoonaa suomalaista

Yippee artikkelikuva

19.5.2021

Lasten ja nuorten mediankäyttöä ja vapaa-aikaa valottavan Yippee-tutkimuksen mukaan Aku Ankan lukijamäärä on säilynyt lähes ennallaan. Lataa tiivistelmä tutkimuksesta.

Aku Ankka tavoittaa lukijoita nuorista vanhempiin

3–16-vuotiaiden mediankäyttöä tutkivan Yippee-tutkimuksen mukaan Aku Ankan lukijamäärä on pysynyt samalla tasolla kuin vuoden 2019 tutkimuksessa. Yhteensä Aku Ankan lukijamäärä on 562 000, johon lasketaan yhdistämällä 3–16-vuotiaiden lukemista ja mediankäyttöä mittaavan Yippee-tutkimuksen (N:1041) ja Kansallisen Mediatutkimuksen KMT:n luvut.

Videot ja liikkuva kuva kuuluvat tiiviisti lasten ja nuorten mediapäivään

Videot ja liikkuva kuva kuuluvat lasten ja nuorten päivään. Aamun ja aamupäivän käytetyin media on some, päivän videot ja illan televisio.

Mediapäivässä on ikäryhmittäin selviä eroja. 3–7-vuotiailla tv ja videot ovat kärkisijoilla kaikkina päivän ajankohtina, kun puolestaan 13–16-vuotiailla sosiaalinen media, musiikki ja videot pitävät kärkisijoja. Kirja nousee kärkikolmikkoon illan medioissa tytöillä, 3–7-vuotiailla sekä 8–12-vuotiailla. Pelaaminen kiinnostaa poikia enemmän kuin tyttöjä.

Älypuhelin hankitaan useimmiten lapsille kouluun menon yhteydessä. 8–15-vuotiaista yli 70 %:lla on oma älypuhelin, mutta 3–7-vuotiaista vasta 25 %:lla. Nuorimmat lapset käyttävät tyypillisesti perheen yhteistä tablettia tai älypuhelinta.

Lapset ja nuoret käyttävät useimmiten rahaa herkkuihin, kuten jäätelöön ja makeisiin. Edellisiin vuosiin verrattuna nousussa ovat erityisesti kännykkään liittyvät hankinnat, elokuvat, kirjat ja musiikki.

Täytä lomake ja tilaa yhteenveto Yippee-tutkimuksesta

Katso esimerkki siitä, miten Aku Ankkaa voi hyödyntää markkinoinnissa:

Hymynokat-liite välitti hammasterveyden ilosanomaa

Liittyvät artikkelit
Case Kekäle artikkelikuva

Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten

Kekäle tavoitti erinomaisesti uutta naiskohderyhmää IS.fi/menaiset-osiosta. Mekkoja myyntiin kampanjan aikana 84 % enemmän kuin samanpituisella edeltävällä ajanjaksolla.
Aikakausmedia
Case
Natiivimainonta
Näkemyksiä markkinoinnista
Uutismedia
Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten
Vastuullisuussegmentit artikkelikuva

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

70 % kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissään ja valinnoissaan. Motiivit ja tavat, joilla vastuullisuus näkyy eri kohderyhmien arjessa, vaihtelevat kuitenkin paljon.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin
TV kevät 2021 kokeilunhaluiset kuluttajat artikkelikuva

Haluatko tavoittaa kokeilunhaluiset kuluttajat?

Sanoma TV:n monipuolinen kattaus tuttuja suosikkeja ja kiinnostavia uutuuksia houkutteli kevään aikana TV:n ääreen miljoonayleisöjä. Erityisesti kokeilunhaluiset kuluttajat viihtyvät Sanoma TV:n tarjonnan parissa.
Tutkittua
TV & video
Haluatko tavoittaa kokeilunhaluiset kuluttajat?