Suplan Hetkeen kuin hetkeen -kampanja toi tähtipölyä äänikirjamarkkinointiin

Kampanjan päätavoite oli viestiä palvelun tärkeintä kilpailuetua, eli monipuolisuutta.

Suomessa on paljon äänikirjapalveluita, webradiopalveluita ja podcast-palveluita, mutta Supla on selkeästi monipuolisin, sillä kaikki nämä sisällöt on saatavissa samasta palvelusta.  

”Mietimme miten voisimme parhaiten kommunikoida tätä monipuolisuutta, joka on selkeästi tärkein kilpailuetumme ja varmasti myös kuluttajille tärkeä. Yksittäinen kuluttaja ei tarvitse monta eri palvelua, sillä Suplasta löytyvät kaikki äänisisällöt”, kertoo Suplan ja Nelonen Median radioiden markkinoinnista vastaava Laura Hyvärinen.

Hetkeen kuin hetkeen -konsepti viestii, että Suplasta löytyy jokaiseen hetkeen kuunneltavaa. Oli sitten kyseessä 8 tuntia kestävä junamatka tai vartin mittainen bussimatka.

”Halusimme myös korostaa palvelun kotimaisuutta. Halusimme lähteä erottautumaan geneerisestä äänikirjamainonnasta ja ottaa sisällöt vahvasti osaksi tekemistämme. Kolmas näkökulma on viihde. Viihteellisyys meille selkeä erottuvuustekijä muihin palveluihin. Ydinkohderyhmämme on viihteen suurkuluttajat, jotka saamme kiinni Sanoman muista medioista.”

Audiosisältöjen hahmot heräävät kampanjassa henkiin ihmisten arkitilanteissa.

Heti kun kampanja starttasi, Supla nousi mainonnaltaan huomatuimmaksi äänikirjapalveluksi. Harkinta ja myynti kasvoivat kampanjan aikana ja valitut brändimääritteet, kuten monipuolisuus ja viihteellisyys, liitettiin Suplaan.  

”Tarkastelemme kahta eri kohderyhmää: 18–54-vuotiaita miehiä ja naisia sekä alle 40-vuotiaat naisia, jotka ovat tällä hetkellä ydinkohderyhmäämme. Tässä ryhmässä kasvu on ollut todella isoa. Olemme pystyneet vaikuttamaan sekä koko väestöön että tärkeimpään kohderyhmäämme.”

Kampanjasta on tullut positiivista palautetta tärkeältä sidosryhmältä, kirjailijoilta ja kustantajilta.  

”Meidän lähestymistapamme – kirjat ovat viihdettä – on ollut tosi tervetullut. Haluamme tuoda tietynlaista tähtipölyä ja rock’n’rollia äänikirjojen markkinointiin. Kirjailijat ja kustantajat lähtivät mielellään mukaan kampanjaan. Tämä on juuri se tyyli, millä kirjoista ja äänisisällöistä pitäisi heidän mielestään puhua”, Hyvärinen kertoo.

Suplan kampanjointi jatkuu syksyllä samalla hyväksi havaitulla teemalla. 

Laura Hyvärinen artikkelikuva

Laura Hyvärinen. Kuva:  Petri Aho

Liittyvät artikkelit
SanomaB2B Suomen yrittäjät artikkelikuva

Suomen Yrittäjät ja Sanoma yhteistyöhön

Suomen jäsenmäärältään suurin elinkeinoelämän järjestö Suomen Yrittäjät ja Suomen suurin mediatalo Sanoma ovat solmineet laajan yhteistyösopimuksen tavoitteenaan tuoda esille pk-yrittäjyyden merkitystä maallemme.
Näkemyksiä markkinoinnista
Suomen Yrittäjät ja Sanoma yhteistyöhön