”Mitä rohkeampi, sitä parempi”

Nooa pankki artikkelikuva

4.6.2021

Nooa Säästöpankin sisäisen ideakilpailun voittajatyö nähtiin Hesarin etusivulla.

Janne Hintsala Nooa pankki

Nooa Säästöpankki täytti tänä vuonna 18 vuotta. Tämän innoittamana Nooa Säästöpankissa järjestettiin tempaus, jonka tavoitteena oli lisätä pankin tunnettuutta pääkaupunkiseudulla.

Pankin henkilökunta jaettiin arpomalla kymmeneen ryhmään, ja ryhmille annettiin tehtäväksi suunnitella mainoskampanja täysi-ikäistyneelle Nooalle.

”Annoimme ryhmille vapaat kädet. Luotimme siihen, että mahtavalta henkilökunnaltamme syntyy hyviä ideoita. Pääperiaatteena oli se, että mieluummin överimpää ja rohkeampaa kuin keskikaistaa, joka ei resonoi mihinkään suuntaan”, kertoo Nooa Säästöpankin markkinointipäällikkö Janne Hintsala.

Ideointityön suuntaviivoina oli pankin tunnettuuden lisäämisen ohella Nooa Säästöpankin arvot: rehtiys, rohkeus ja ketteryys.

”Kun elää itse markkinointikuplassa, jossa on selkeä visio siitä, mitä brändi näyttää ja miten se kommunikoi, oli mahtavaa nähdä, miten oma porukkamme näkee meidät. Vähän myös jännitti, mutta meillä oli tosi vahva luotto siihen, että tulossa on loistavia ideoita – ja niin tulikin”, Hintsala kuvaa.

Ideakilpailun voittajaehdotuksessa 18 vuotta täyttänyt Nooa-pankki on liittynyt Tinderiin ja etsii asuntolainakumppania tositarkoituksella. Muita kilpailun tuottamia ideoita olivat esimerkiksi festari-ilmoitus, talouden rubikin kuutio ja kirje Suomen kansalle.

Hesarin etusivu Nooa pankki

Hesarin etusivu valikoitui kanavaksi siksi, että sen kautta näkyvyys on taattu.

”Hesarin etusivuhan on instituutio. Halusimme tarjota wau-efektin sekä omalle henkilökunnallemme että potentiaalisille asiakkaillemme.”

Nooa Säästöpankin markkinoinnissa tehdään paljon työtä sen eteen, että henkilökunta sitoutuu siihen, mitä markkinoinnissa luvataan. Kampanjan toteuttamistapa sisäisellä ideakilpailulla sisältää pienen riskin, mutta sen markkinointi oli valmis ottamaan.

”Jotta tämäntyyppisen toimenpiteen uskaltaa tehdä, täytyy olla vakuuttunut, että yrityksen arvot ja merkitys on juurrutettu jokaiseen. Olimme varmoja, että meidän jengi on mukana samassa hengessä.”

Pankkialan haasteena on se, että asiakkaat vaihtavat pankkia yleensä vain ottaessaan asuntolainan tai avatessaan asp-tilin. Elämän muutoskohdissa olevien asiakkaiden tunnistaminen on siksi tärkeää, ja pankkialan mainonta on usein taktista.

Vaikka Nooa Säästöpankin Hesarin etusivun mainoksessa onkin hyvin taktinen viesti ”swaippaa asuntolainasi Nooalle”, ensisijaisena tavoitteena on pankin tunnettuuden kasvattaminen ja vaihtoehdon säilyminen mielessä, kun asuntolainan pohdinta on ajankohtaista.

Hesarin etusivun lisäksi kampanja sisältää digimainontaa.

 

Sanoman seuraava Näköalapaikalla-webinaari keskittyy finanssilalan markkinointiin. 

Ilmoittaudu mukaan

 

Liittyvät artikkelit
Case Kekäle artikkelikuva

Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten

Kekäle tavoitti erinomaisesti uutta naiskohderyhmää IS.fi/menaiset-osiosta. Mekkoja myyntiin kampanjan aikana 84 % enemmän kuin samanpituisella edeltävällä ajanjaksolla.
Aikakausmedia
Case
Natiivimainonta
Näkemyksiä markkinoinnista
Uutismedia
Kekäleen natiivikampanja onnistui yli odotusten