Haluatko tavoittaa kokeilunhaluiset kuluttajat?

TV kevät 2021 kokeilunhaluiset kuluttajat artikkelikuva

7.6.2021

Sanoma TV:n monipuolinen kattaus tuttuja suosikkeja ja kiinnostavia uutuuksia houkutteli kevään aikana TV:n ääreen miljoonayleisöjä. Erityisesti kokeilunhaluiset kuluttajat viihtyvät Sanoma TV:n tarjonnan parissa. 

Sanoma TV:n monipuolinen ohjelmatarjonta tavoittaa katsojia, jotka ovat kiinnostuneita yhteistyökumppaneiden mainosviesteistä ja haluavat kokeilla uusia tuotteita ja palveluja.

Sekä isot viihdeohjelmat että pienemmät erikoisohjelmat tavoittajat hyvin 25–54-vuotiaita katsojia, jotka ”kuluttavat kaupassa enemmän kuin olivat suunnitelleet”, ja jotka ”ostavat uusia tuotemerkkejä kokeiltavaksi.”

Esimerkiksi The Voice of Finlandin finaalin katsojissa korostuu voimakkaasti 25–54-vuotiaiden ryhmä, joka kuluttaa kaupassa suunniteltua enemmän. Ohjelmaesityksen TRP oli Nelosella tässä kohderyhmässä 21, kun kaikkien 25–54-vuotiaiden parissa TRP oli 15.

Ohjelma Pvm TRP (A2554 - kuluttaa kaupassa enemmän kuin oli suunnitellut) TRP  (A25–54)
The Voice of Finland (Nelonen) 23.4.2021 21,0 15,0
Big Brother Suomi (Nelonen) 2.5.2021 18,4 15,5
Selviytyjät Suomi (Nelonen) 27.2.2021 13,8 12,3
Diili (Nelonen) 26.4.2021 13,1 11,5
Farmi Suomi (Nelonen) 25.4.2021 11,8 10,0
The Voice of Finland: Comeback Stage (Nelonen) 7.2.2021 11,6 9,1
Temptation Island Suomi (Nelonen) 17.2.2021 11,0 10,6
Temptation Island Suomi  Extra (Nelonen) 29.4.2021 10,2 6,8
Mestareiden mestari (Nelonen) 17.3.2021 9,5 7,8
Kultainen Venla (Nelonen) 28.5.2021 9,4 6,9

 
Lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus, tammi-toukokuu 2021

Ohjelma Pvm TRP (A2554 - ostaa uusia tuotemerkkejä kokeiltavaksi) TRP  (A25–54)
The Voice of Finland (Nelonen) 12.2.2021 17,2 13,2
Big Brother Suomi (Nelonen) 2.5.2021 17,1 15,5
Temptation Island Suomi (Nelonen) 17.2.2021 14,7 10,6
Diili (Nelonen) 26.4.2021 14,6 11,5
Selviytyjät Suomi (Nelonen) 27.2.2021 13,4 12,3
Farmi Suomi (Nelonen) 25.4.2021 12,2 10,0
The Voice of Finland: Comeback Stage (Nelonen) 7.2.2021 9,9 9,1
Temptation Island Suomi  Extra (Nelonen) 18.2.2021 9,0 5,8
Arman ja Suomen rikosmysteerit (Nelonen) 16.2.2021 8,9 6,1
Selviytyjät Suomi Extra (Nelonen) 17.4.2021 8,7 5,9


Lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus, tammi-toukokuu 2021

Kokeilunhaluiset kuluttajat ovat innokkaita viihde-, reality- ja lifestyleohjelmien sekä sarjojen seuraajia. Ulkomaiset sarjat, kuten esimerkiksi This is Us ja Greyn anatomia, nousevat kokeilunhaluisten kuluttajien parissa katsotuimpien ohjelmien listoille.

Lisäksi esimerkiksi Remppa vai muutto Vancouver tavoitti tänä keväänä kolmen kuukauden aikana Livillä 48 prosenttia niistä 25–54-vuotiaista kuluttajista, jotka ostavat uusia tuotemerkkejä kokeiltavaksi.

Ohjelma Pvm TRP (A2554 - kuluttaa kaupassa enemmän kuin oli suunnitellut) TRP     (A2554)
Panttilainaamo (Jim) 22.4.2021 3,7 2,0
Amerikan kovimmat keräilijät (Jim) 7.4.2021 3,4 1,7
Rillit huurussa (Jim) 29.3.2021

3,1

2,0
Stand Up! (Jim) 29.3.2021 2,8 1,4


Lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus, tammi-toukokuu 2021

Ohjelma Pvm TRP (A2554 - kuluttaa kaupassa enemmän kuin oli suunnitellut) TRP     (A2554)
This Is Us (Liv) 21.1.2021 4,5 2,5
Greyn anatomia (Liv) 4.1.2021 3,3 2,7
Elokuva: Harjoittelija (Liv) 3.1.2021 3,1 3,0
Kumman kaa (Liv) 2.1.2021 2,9 1,6


 Lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus, tammi-toukokuu 2021

Ohjelma Pvm TRP (A2554 - ostaa uusia tuotemerkkejä kokeiltavaksi) TRP     (A2554)
Rillit huurussa (Jim) 4.2.2021 3,9 1,9
Panttilainaamo (Jim) 26.2.2021 3,8 1,2
Poliisit 2020 (Jim) 8.1.2021 3,4 1,5
Amerikan kovimmat keräilijät (Jim) 10.3.2021 3,1 1,8


 Lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus, tammi-toukokuu 2021

Ohjelma Pvm TRP (A2554 - ostaa uusia tuotemerkkejä kokeiltavaksi) TRP     (A2554)
This Is Us (Liv) 7.1.2021 6,3 2,2
Greyn anatomia (Liv) 4.1.2021 6,2 2,7
Remppa vai muutto Vancouver (Liv) 26.1.2021 4,1 1,3
Temptation Island Suomi (Liv) 13.3.2021 3,7 1,4

 
Lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus, tammi-toukokuu 2021

Sanoman Audience Insight Strategist Tina Åström halusi selvittää, millaiset kuluttajat viihtyvät Sanoma TV:n ohjelmien parissa.

”Markkinoijat voivat hyödyntää todella monipuolisesti sekä spottimainontaa että ohjelmayhteistyötä Sanoma TV:ssä saadakseen kiinni haluamiaan kuluttajia. Yksi lempiohjelmistani on positiivinen ja energinen Masterchef Australia, jonka 13. tuotantokausi starttasi tällä viikolla Nelosella. Myös tämä ohjelma korostuu voimakkaasti kokeilunhaluisten kuluttajien parissa”, Åström kertoo.

”Sanoma TV tarjoaa markkinoijille takuuvarmaa tavoittavuutta kaupallisesti kiinnostavissa kohderyhmissä. Panostamme vahvasti ensi syksyn ohjelmakattaukseen: tarjolla tuttuja isoja ilmiöohjelmia ja huikeaa uutta musiikkiviihdettä”, sanoo Sanoman viihdemedioiden kaupallisista ratkaisuista vastaava Minna Andersson.

Liittyvät artikkelit
Vastuullisuussegmentit artikkelikuva

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

70 % kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissään ja valinnoissaan. Motiivit ja tavat, joilla vastuullisuus näkyy eri kohderyhmien arjessa, vaihtelevat kuitenkin paljon.
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin
Vain elämää kausi 12 artikkelikuva

Vain elämää uudistuu joka kerta

Ensi syksynä Nelosella nähtävä Vain elämää on jo ohjelman 12. kausi. Ohjelma on edelleen valtava ilmiö sekä lineaari-tv:ssä että Ruudussa.
TV & video
Vain elämää uudistuu joka kerta