Toukokuun Kuukauden kamppis on Marimekko 70 vuotta -juhlakampanja

Kk-kamppis_toukokuu_Marimekko_artikkeli.jpg

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Marimekon ikoniset kuviot herättivät huomiota HS etusivun, sisäsivujen ja takakannen innovatiivisessa toteutuksessa.

Marimekko halusi valita 70-vuotisjuhlakampanjaansa näyttäviä medioita, jotka tavoittavat laajasti suomalaisia eri kohderyhmissä.

”HS etusivu on mediapaikkana ikoninen ja herättää tunteita. Se on myös usealle suomalaiselle osa päivän ensimmäistä hetkeä joko aamupalapöydässä lehden muodossa tai digitaalisena vaikkapa työpisteellä”, toteaa Marimekon Brand Communications & Engagement Manager Elisa Friman.

Marimekko tunnetaan erityisesti omaleimaisista väreistään ja kuvioistaan, joten Marimekko halusi tuoda nämä esille kampanjan visuaalisuudessa ja luoda näin iloa ihmisten arkeen.

”Useilla suomalaisilla on omat Marimekko-muistonsa, jotka liittyvät rikkaaseen kuvioperintöömme. Halusimme luottaa kuvioiden voimaan ja antaa niiden loistaa juhlavuoden kampanjatoteutuksessa”, Friman kertoo.

HS etusivun ilmoituksessa lukijoita ilahdutettiin kesäisellä Mansikkavuoret-kuviolla, joka kuuluu Marimekon kesämallistoon niin muodin kuin kodin tuotteissa. Kuvio on poimittu juhlavuoden kesämallistoon Marimekon arkistoista, ja sen on suunnitellut Maija Isola vuonna 1969.

Toteutus oli poikkeuksellinen – kansitoteutuksessa yhdistyivät sekä etu että takakansi ja lisäksi mukana oli kolme sisäsivun ilmoitusta. Mansikkavuoret-kuvion lisäksi sisäsivuilla käytettiin Unikko- ja Tori -kuvioita, jotka ovat niin ikään Maija Isolan suunnittelemia.

Mansikkavuoret-teema jatkui HS.fi:ssä, jossa oli näyttävä tapettimainosratkaisu. Kampanjassa oli lisäksi mukana muun muassa ulkomainontaa, radiomainontaa, erilaisia digitaalisia ratkaisuja sekä vaikuttajamarkkinointia.

”Kampanja näkyi vahvasti myös omissa kanavissamme sekä myymälöissämme globaalisti. Kampanja oli erittäin hyvin huomattu, ja saimme paljon positiivista palautetta. Eräänlainen mansikkahuuma oli käsinkosketeltavissa, ja useat tuotteet myyntiin loppuun kampanjan aikana.

Asiakkaamme kertoivat, että he aikovat säästää mainosaineiston esimerkiksi lahjapaperiksi. Kuulimme myös kommentteja myyntipisteiltä, että moni oli ostanut päivän lehden upean kuvion vuoksi.”

Toukokuun juhlakampanja huipentui perjantaina 21. toukokuuta virtuaaliseen juhlaan, johon osallistui kymmeniätuhansia Marimekko-faneja ympäri maailman.

Verkossa järjestettiin myös muotibileet, jossa tarjottiin uudenlaisia tapoja kokea Marimekon maailma. Mukana oli muun muassa inspiroivia artisteja sekä mahdollisuus sovittaa Marimekon kesämalliston vaatteita virtuaalisesti.

”Olemme erittäin iloisia siitä, että yhteisömme ympäri maailman inspiroitui juhlakampanjastamme ja jakoi lukemattomia omia juhlahetkiään kanssamme. Näitä hetkiä oli ilo jakaa seuraajillemme sosiaalisessa mediassa ja yhdistää näin ihmisiä ilon ja optimismin kautta.”

Katso tuomariston perustelut

Liittyvät artikkelit
Kuukauden kamppis Dove artikkelikuva

Elokuun Kuukauden kamppis on Doven Käänteinen selfie

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Doven kampanja nostaa esiin nuorten kokemat ulkonäköpaineet.
Kuukauden kamppis
TV & video
Elokuun Kuukauden kamppis on Doven Käänteinen selfie